Despre ortodoxia în Kenya, provocările și mai cu seamă receptarea ei pe Continentul Negru a vorbit părintele Evangelos Thiani, la ședința preoților din cadrul Protopiatului Ortodox Român Cluj 1, desfășurată joi, 12 decembrie 2019. Acesta a răspuns invitației pe care i-a adresat-o Facultatea de Teologie Ortodoxă din Cluj-Napoca și participă la întâlniri cu studenții și masteranzii teologi, vizitând parohiile și mănăstirile din Arhiepiscopia Vadului, Feleacului și Clujului.

Preoții din cadrul protopopiatului Ortodox Român Cluj I au avut parte de o întâlnire inedită la ultima ședință de lucru programată în acest an, care a avut loc joi, 12 decembrie, la sediul de pe strada „Bisericii Ortodoxe”. Aceștia l-au primit în mijlocul lor pe părintele Evangelos Thiani, nimeni altul decât vicerectorul Academiei Teologice din Nairobi, capitala statului african Kenya. Sfinția sa n-a venit singur, ci însoțit de părintele conf. univ. dr. Cristian Sonea, prodecanul Facultății de Teologie Ortodoxă din Cluj-Napoca, respectivul domnul lector univ. dr. Paul Siladi, profesor în cadrul Facultății de Teologie Ortodoxă din Cluj-Napoca. Invitat al prestigioasei instituții de învățământ din cadrul Universității „Babeș-Bolyai”, părintele Thiani va rămâne la Cluj-Napoca până pe 15 decembrie, iar până atunci se întâlnește cu studenții și masteranzii Facultății de Teologie Ortodoxă și va vizita câteva parohii și mănăstiri din apropiere. La ședința cu preoții din Protopopiatul Ortodox Român Cluj 1, părintele Thiani a vorbit despre ortodoxia africană, provocările, dar mai cu seamă despre dificultățile privind receptarea acesteia pe Continentul Negru. Părinții lui Evangelos Thiani au făcut parte din cei care au inițiat Biserica Ortodoxă din Kenya, unde, așa cum a dezvăluit însuși părintele, ortodoxia s-a născut ca reacție împotriva creștinismului protestant, care avea la bază colonialismul. Primii misionari au fost scoțieni și englezi, în principal protestanți. În accepțiunea sfinției sale, marile provocări sunt sărăcia, sistemul administrativ, respectiv unicitatea culturii africane. Potrivit părintelui Thiani, biserica ortodoxă are ceea ce multe alte culte neoprotestante nu au, în speță viața liturgică, dar mai trebuie încorporată cultura. „Mișcările penticostale nu au mare lucru, doar cântare, dans și predică. Nu au viață liturgică”.

Înainte de a poposi în mijlocul preoților, părintele Evangelos Thiani s-a întâlnit, miecuri, cu studenții Facultății de Teologie, iar seara s-a deplasat la Biserica din Campusul Hașdeu, unde a fost întâmpinat de părintele Ciprian Negrean. Joi seară, părintele Thiani a răspuns invitației de a sluji Vecernia la Biserica „Sfinții Apostoli Petru și Pavel” din cartierul Mănăștur. O nouă rundă de discuții pe tema ortodoxiei din Africa va avea loc astăzi, cu studenții teologi, iar spre seară se va deplasa la Mănăstirea Rebra-Parva din Țara Năsăudului, unde sâmbătă dimineață va oficia Sfânta Liturghie. Duminică, 15 decembrie, în ultima zi la Cluj-Napoca, părintele Thiani  va fi prezent la Sfânta Liturghie oficiată în biserica „Sfântul Ioan Botezătorul” din cartierul clujean Mărăști.

Comunitățile sunt sărace, dar bisericile sunt pline

Biserica ortodoxă din Africa își are originea în propovăduirea Sfântului Apostol Marcu, care a înființat biserica din Alexandria. Credința ortodoxă a ajuns în Kenya în preajma anilor 30, potrivit tradiției prin intermediul portughezilor și a emigranților greci. Studiind istoria creștinismului, foarte mulți africani au descoperit că Biserica Ortodoxă este cea originală, drept pentru care s-au convertit la ortodoxie.

Astăzi, cea mai mare parte de a populației din Kenya este creștină și vorbim de un procent de aproximativ 80%, alături de care conviețuisc și un contingent important de musulmani, puțin peste 10%. Cei mai mulți dintre creștini sunt protestanți, în speță anglicani, presbiterieni, reformați, baptiști, metodiști, luterani și penticostali. Urmează romano-catolicii și ortodocșii. Kenya are cea mai mare comunitate de creștini ortodocși de pe întreg Continentul Negru. Numără aproximativ un milion de credincioși, însă cifra nu este neapărat impresionantă dacă ne raportăm la populația Kenyei, care are 35 de milioane de locuitori. Biserica ortodoxă din Kenya a avut mult de suferit mai cu seamă după 1950, în contextul luptei pentru indenpendența națională. Asupririle coloniștilor britanici s-au răsfrânt și asupra bisericii ortodoxe, iar rezultatul a fost dureros. Au fost închise nu doar bisericile, ci și școlile, iar preoții, printre aceștia și lideri ai mișcării naționale, au fost arestați, iar unii uciși. După ce Kenya a dobândit mult dorita independență, în 1963, lucrurile în privința bisericii ortodoxe de aici s-au mai relaxat, iar vizita arhiepiscopului Macarie al Ciprului, primit de localnici ca un erou național, a fost percepută ca o mare victorie a ortodoxiei. Cu atât mai mult că acesta a înființat un seminar teologic. Primul cleric ortodox african din Kenya este părintele Teodor Nankyama, care a studiat teologia la Atena. Biserica ortodoxă din Africa se confruntă cu două probleme mari: sărăcia și cultura autohtonă. Sărăcia este atât de pregnantă încât în unele comunități, preoții slujesc desculți, dar bisericile sunt pline de credincioși. Aici nimeni nu se grăbește să ajungă acasă după Sfânta Liturghie, iar credincioșii rămân pentru a cânta împreună cu preotul slujitor.

Share This