Dirijorul principal al Filarmonicii de Stat „Transilvania”, Maestrul Cristian Mandeal, va dirija, vineri, 16 februarie 2024, ora 19.00, Béla Bartók și Maurice Ravel, în interpretarea Orchestrei Filarmonicii de Stat „Transilvania”, căreia i se va alătura și violonista Ioana-Cristina Goicea.

Concertul va avea loc la Colegiul Academic.

Despre lucrări

Prietenia dintre Béla Bartók și violonistul Zoltán Székely s-a legat în jurul anului 1921, acesta fiind cel care i-a cerut să scrie un concert pentru instrumentul său. Concertul nr. 2 pentru vioară, BB 117 avea să fie considerată drept unul dintre exemplele de gen cele mai importante ale sec. XX. Dacă violonistul îi ceruse un concert tradițional, Bartók își dorea o temă cu variațiuni și, în final, compozitorul maghiar a reușit să îmbine cele două tendințe în această lucrare unde partea a II-a conține o temă cu variațiuni, iar partea I conține teme și transformări textuale din cele mai ingenioase. În final, partea a III-a este concepută de către Bartók ca o perorație mult mai expansivă, cu reminiscențe ale temelor din părțile anterioare.

Alborada del gracioso este prima parte a ciclului de cinci piese pentru pian Miroirs, care include primele compoziții de muzică de inspirație spaniolă pe care Ravel le-a scris la Paris. Lucrarea a fost ulterior transcrisă pentru orchestră mare devenind una dintre cele mai populare lucrări ale lui Ravel. Nivelul tehnic ridicat al versiunii originale (care rămâne, în continuare, o provocare pentru orice pianist), trebuie să se fi constituit într-o provocare pentru Ravel însuși în realizarea orchestrației. Însă simțul extraordinar pe care l-a avut pentru sonoritate și culoare instrumentală au făcut din Alborada una dintre cele mai importante realizări orchestrale ale compozitorului.

Rapsodia spaniolă, la rândul său, reflectă influența moștenirii muzicale spaniole pe care Ravel a primit-o de la mama sa, de origine bască. Incredibilul simț ravelian al culorii se apropie de cel al unui pictor, iar în această lucrare Spania este văzută prin ochii unui francez. Prima versiune a Rapsodiei a fost scrisă pentru două piane, fiind foarte repede urmată de o transcriere pentru orchestră. Lucrarea se distinge prin orchestrația sa subtilă, concretizată prin transparența, vigoarea și claritatea contururilor sale (sursă text: Oana Andreica – Ghid (incomplet) de concert).