Binecuvântare arhierească pentru credincioșii bistrițeni, în Duminica Vameșului și a Fariseului
Photo Credit To Darius Echim
Binecuvântare arhierească pentru credincioșii bistrițeni, în Duminica Vameșului și a Fariseului

Binecuvântare arhierească pentru credincioșii bistrițeni, în Duminica Vameșului și a Fariseului

Începând cu Duminica Vameşului şi a Fariseului, creştinii ortodocşi au intrat în perioada bisericească a Triodului. Cu acest prilej, astăzi, 17 februarie 2019, Înaltpreasfințitul Părinte Andrei, Arhiepiscopul Vadului, Feleacului și Clujului și Mitropolitul Clujului, Maramureșului și Sălajului, s-a aflat în mijlocul credincioșilor din Parohia Ortodoxă „Sfânta Treime” din Bistrița.

Astfel, de la ora 10:00, Înaltpreasfințitul Părinte Andrei a oficiat Sfânta Liturghie, înconjurat de un sobor de preoți și diaconi. Din sobor au făcut parte consilierul cultural al eparhiei, pr. Bogdan Ivanov, consilierul eparhial pe probleme de misiune și protocol, arhid. Claudiu Grama, protopopul de Bistrița, pr. Alexandru Vidican, protopopul de Huedin, pr. Dan-Ionuț Lupuțan, preotul paroh, pr. Tudor Mudure, părintele Marius Pintican, alături de alți preoți invitați.

După citirea pericopei evanghelice duminicale, Părintele Mitropolit Andrei a rostit un cuvânt de învățătură, intitulat „Păcăință și umilință”.

„E perioadă de pocăință și de umilință, încă un prilej de a ne face mai buni. Un lucru foarte important: măcar o dată, dacă nu de mai multe ori, în această perioadă să ne spovedim bine. Realizăm că suntem păcătoși și, iată că, Dumnezeu ne-a dat posibilitatea de a ne îndrepta, de a ne spăla, de a ne curăți. Și, de aceea, ușile pocăinței sunt larg deschise în această perioadă pentru noi, păcătoșii.

(…)Pentru foarte mulți dintre contemporanii noștri, nu este înțeles cuvântul „pocăință”. În general, în vorbirea comună, când zici „pocăiți”, oamenii se și gândesc la neoprotestanți. Nu e adevărat. Pocăința e o taină a Bisericii, nu este schimbarea confesiunii, ci întoarcerea de la păcat la virtute și de la diavol la Dumnezeu. Și spunem noi că, întotdeauna, o pocăință adevărată presupune și o bună spovedanie.” a spus Părintele Mitropolit Andrei.

 

Răspunsurile liturgice au fost date de corul parohiei, dirijat de teologul Radu Zăgrean. La momentul pricesnei, copiii din grupul de tineret al parohiei, precum și cei din cadrul programului after-school „Sfântul Stelian” de la Școala Gimnazială „Ștefan cel Mare” Bistrița, coordonați de prof. Nicoleta Țurca, au susținut un microrecital de pricesne.

La Sfânta Liturghie au fost prezente oficialități locale și județene, reprezentanți ai ISJ Bistrița-Năsăud, numeroși copii și bistrițeni. De asemenea, au fost prezente și numeroase persoane cu deficențe de auz pentru care s-a tradus întreaga slujbă în limbaj mimico-gestual, de către pr. Cătălin Mileșan, interpret autorizat și coordonator al Asociației Naționale a Surzilor din România – Filiala Bistrița.

La final, părintele paroh Tudor Mudure i-a mulțumit ierarhului pentru prezență și pentru binecuvântarea comunității ortodoxe bistrițene, iar copiii din grupul de tineret al parohiei i-au dăruit o icoană cu Maica Domnului, confecționată chiar de ei, din mii de bobițe de hârtie colorată.

Totodată, Ierarhul a acordat Ordinul „Sfinții Martiri Năsăudeni”, prim-coratorului parohiei, domnului Vasile Roman, și Diplomă de aleasă cinstire celor care sprijină activitățile cu tinerii, desfășurate la biserică.

După Sfânta Liturghie, Înaltpreasfințitul Arhiepiscop și Mitropolit Andrei a oficiat Taina Sfântului Botez pentru prunca Alexia Ioana, cel de-al doilea copil al preotului Marius Pintican și al doamnei preotese Luana.

Biserica Ortodoxă „Sfânta Treime” Bistrița, situată în cartierul Ştefan cel Mare, a fost construită între anii 1993-2011, prin jertfa și osteneala părintelui paroh Ioan Suciu, fiind sfințită la data de 17 iulie 2011 de către Înaltpreasfințitul Părinte Andrei, Mitropolitul Clujului. În prezent, este deservită de părintele Tudor Mudure, inspector eparhial de tineret al județului Bistrița-Năsăud, și de părintele Marius Pintican, președintele Asociației Filantropia Ortodoxă – Filiala Bistrița-Năsăud.

Începutul perioadei Triodului în Biserica Ortodoxă

Duminica Vameșului și a Fariseului este prima duminică din această perioadă.

Numită și perioada prepascală, Triodul precede perioada Penticostarului (opt săptămâni de la Paști) și urmează perioadei celei mai lungi, Octoihul. Astfel, timpul Triodului ține de la Duminica Vameșului și a Fariseului, până în Sâmbăta Mare (înainte de Paști), în total 10 săptămâni.

Cele trei săptămâni de dinaintea Postului Mare reprezintă săptămânile pregătitoare. Fiecare din aceste săptămâni are o temă proprie, care se reflectă în lecturile din Sfânta Scriptură prescrise în aceste zile la slujbe sau la Sfânta Liturghie.

În această perioadă premergătoare, Biserica ne pregătește pentru postire, dar ne și introduce, încet-încet, în atmosfera Postului Mare, care culminează cu marele praznic al Învierii Domnului.

Perioada Triodului este singura perioadă a anului liturgic în care se oficiază toate cele trei Sfinte Liturghii din cultul ortodox: a Sfântului Vasile cel Mare, a Sfântului Ioan Gură de Aur şi a Sfântului Grigorie Dialogul. Totodată, cântările din cadrul slujbelor sunt speciale.

Mai multe fotografii găsiți AICI

Începând cu Duminica Vameşului şi a Fariseului, creştinii ortodocşi au intrat în perioada bisericească a Triodului. Cu…

Publicată de Mitropolia Clujului, Maramureșului și Sălajului pe Duminică, 17 februarie 2019

 

Autor

Darius Echim

Absolvent al Facultății de Teologie Ortodoxă din cadrul Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca. În prezent, masterand al aceleiași unități de învățământ superior și student senator în Senatul Universității Babeș-Bolyai. Din ianuarie 2018 este corespondent Trinitas TV în Arhiepiscopia Vadului, Feleacului și Clujului, fotograf și redactor-colaborator la Radio Renașterea.

Articole pe aceeași temă

Distribuie