„Bucură-te-nveșnicirea Eminescului Mihai!”

de | iun. 11, 2024

„E mult de când te-nsinguri spre nopțile de-apoi

Mișcându-ți veșnicia prin spații și prin noi.

Intrăm cu tine-n lume și parcă ieri ne-au fost

Năvoadele din care-ți făcurăm adăpost.

Enciclică serbare. Ne-nvălui în rotund.

bucură-te-ntrariparea gândului de-abia-ntrupat

bucură-te-nveșnicirea Eminescului Mihai!”

„Starea și Treapta întâi” din Imn Eminescului de Valeriu Anania, la ceas aniversar, la vreme de sărbătoare, de aducere aminte a clipei nașterii spre înveșnicire a poetului nostru Mihai Eminescu. Nicicând „al nostru” nu grăiește mai adevărat!

Nicolae Iorga îl definește pe Eminescu ca fiind „întruparea literară a conştiinţei româneşti, una şi nedespărţită”, „expresia integrală a sufletului românesc”. Iar Constantin Noica îl consideră „Omul deplin al culturii românești”. Străinul, dar prietenul și prețuitorul de Eminescu Alain Guillermou întărește: „Dacă românii recunosc în Eminescu pe cel mai mare poet al lor e pentru că Eminescu tocmai a ştiut să exprime în mod remarcabil sufletul ţării sale, traducând cu fidelitate aspiraţiile sau visurile compatrioţilor  săi. Sinteză personală, poezia lui e deopotrivă sinteza a ceea ce s-ar putea numi spiritualitatea românească.” „Prin creația sa – afirmă la rându-i George Călinescu –, Mihai Eminescu rămâne într-adevăr cel mai mare poet al neamului pe care l-a ivit și-l va ivi vreodată, poate, pământul românesc.” „Recitindu-l pe Eminescu – spune Mircea Eliade –, ne reîntoarcem, ca într-un dulce somn, la noi acasă.”

Poemele eminesciene pe care vi le propunem, urmând o anume ordine tematică (copilăria, iubirea și moartea în sânul naturii, filosofia creației, eternității, despătimirii, istoria neamului și credința întruchipată de Maica Domnului) sunt prefațate ori punctate cu câte-o stare și/sau cu câte-o treaptă, din Imn Eminescului, de Valeriu Anania, „un exercițiu de admirație în zece stări și nouă trepte”, cum îl definește Aurel Sasu. Imnul acatist devine poezie, adaptându-se exigențelor esteticului, subliniază Petru Poantă, în „Prefața” volumului Poeme al poetului-ierarh. Imaginile poetice de sursă creștină sunt utilizate ca metafore critice – după expresia lui Călin Manilici – „pentru decriptarea sensurilor creației poetului”, ale universului poetic polifonic eminescian. Ceea ce remarcă Constantin Cubleșan este îndeosebi „modul cum se toarnă în sonoritățile de aramă ale versului imaginea complexității poetice a lui Mihai Eminescu, într-un ritual melodic de pioasă cinstire”, Eminescu reprezentând, în viziunea lui Bartolomeu Valeriu Anania, o epifanie a arhetipului creștin. De altminteri, Tudor Arghezi îl definește astfel: „Eminescu e sfântul preacurat al versului românesc. Din tumultul dramatic al vieții lui s-a ales un Crucificat. Pentru pietatea noastră depășită, dimensiunile lui trec peste noi, sus și peste văzduhuri.”

Radio Renasterea
Radio Renasterea
„Bucură-te-nveșnicirea Eminescului Mihai!”
Loading
/

DISTRIBUIE

Emisiuni recente

Lecția despre logica credinței | Duminica a 4-a după Rusalii

Lecția despre logica credinței | Duminica a 4-a după Rusalii

Ev. Matei 8, 5-13; Vindecarea slugii sutașului „Pe când intra în Capernaum, s-a apropiat de El un sutaş, rugându-L, Şi zicând: Doamne, sluga mea zace în casă, slăbănog, chinuindu-se cumplit. Şi i-a zis Iisus: Venind, îl voi vindeca. Dar sutaşul, răspunzând, I-a zis:...

Catehism. ABC-ul credinței | Rugăciunea Tatăl Nostru VI

Catehism. ABC-ul credinței | Rugăciunea Tatăl Nostru VI

Vom continua în această emisiune tâlcuirea Rugăciunii Domnești - Tatăl Nostru, o rugăciune pe care creștinii au primit-o prin sfinții apostoli de la Însuși Mântuitorul Iisus Hristos. Ea cuprinde mai multe cereri, toate relevante pentru viața noastră spirituală, pe...