Canonul cel Mare

de | apr. 7, 2022

Cuvântul „canon” vine din limba greacă și înseamnă regulă sau măsură. Din punct de vedere liturgic, acesta este un imn liturgic sau una dintre formele imnografiei bisericești bizantine, alcătuit din mai multe strofe, numite tropare și care sunt împărțite în nouă grupe, numite ode sau cântări. Numărul troparelor care formează astăzi Canonul cel Mare al Sfântului Andrei, Episcopul Cretei, se ridică la peste trei sute. De remarcat este că în mănăstiri cu precădere, la fiecare invocare dintre tropare, la fiecare stih „Miluiește-mă, Dumnezeule, miluiește-mă…”, călugării fac câte o metanie sau trei închinăciuni, ajungându-se la aproape o mie de închinăciuni, de unde și caracterul de jerftă fizică al acestei slujbe specifică Postului Mare. Olivier Clement numește Canonul cel Mare – Cântecul lacrimilor, fiind una dintre cele mai profunde și expresive lucrări cu caracter penitențial din Biserica Ortodoxă, de altfel, se spune că Sfântul Andrei Cretanul a scris acest Canon spre sfârșitul vieții sale, ca expresie a propriei sale pocăințe.

Universul liturgic al Ortodoxiei
Universul liturgic al Ortodoxiei
Canonul cel Mare
Canonul cel Mare
/
<a href="https://radiorenasterea.ro/author/simeonpintea/" target="_self">Arhim. Simeon Pintea</a>

Arhim. Simeon Pintea

Eclesiarhul Catedralei Mitropolitane și cadru didactul la Facultatea de Teologie Ortodoxă din Cluj-Napoca, specialitatea „Liturgică”. Realizator al emisiunii „Universul liturgic al Ortodoxiei” la Radio Renașterea.

Mai multe

Cum simplificăm o viață tot mai complicată? (ep 4)

Cum simplificăm o viață tot mai complicată? (ep 4)

Omul trebuie să-și simplifice viața atât în plan exterior, cât și în plan interior, altfel e destul de probabil că sufletul și casa sa vor deveni niște debarale unde va îngrămădi o mulțime de lucruri fără rost și unde nu va mai încăpea nimic altceva. Dacă ne...

Inima omului

Inima omului

După învățătura Sfinților Părinți, inima este centru duhovnicesc al tuturor darurilor Sfântului Duh și al tuturor faptelor bune, care își au sediul tot în inimă. Dacă punem străjer pe minte, adică gândul cel bun, el nu va lăsa să intre înăuntru păcatele celor cinci...