La ce ne zboară gândul prima dată când auzim cuvântul nutriție? La diete stricte, la regim alimentar, la slăbire, la kilograme mai puține, și lista poate continua.

Ce reprezintă de fapt o nutriție sănătoasă și la ce ne ajută?

În primul rand, după cum ne spune chiar definiția cuvântului 1. „nutriție” = Totalitate a proceselor fiziologice prin care un organism viu își procură substanțele necesare creșterii, dezvoltării, obținerii energiei pentru desfășurarea proceselor vitale, refacerii țesuturilor etc. 2. Hrănire. 3. Hrană.

După cum reiese și din definiție, o nutriție sănătoasă ar trebui să ne asigure întreaga cantitate de substanțe nutritive necesare organismului pentru creștere, dezvoltare, energie, susținerea funcțiilor vitale, etc. Așadar, o nutriție corectă ar trebui să contribuie într-un mod pozitiv la sănătatea noastră, la un stil de viață prosper și activ și la minimizarea riscului de îmbolnăvire.

În nici un caz, o nutriție sănătoasă nu înseamnă înfometare, diete restrictive, regim alimentar sau altele asemănătoare.

Pentru creștere și dezvoltare, organismul nostru are nevoie de energie. De unde ne luăm această energie? Din alimentație. Până aici, destul de simplu,nu? Dar cum anume putem face asta într-un mod inteligent? Exact despre asta vom discuta în cadrul rubricii speciale ,,Sănătate prin Nutriție”.

Toate alimentele și băuturile pe care le consumăm sunt compuse din șase macronutrienți si micronutrienți care sunt esențiali organismului nostru pentru producția de energie, pentru formarea și creșterea țesuturilor, pentru reglarea proceselor biologice, pentru prevenirea apariției deficiențelor și a bolilor degenerative. Acești șase nutrienți sunt glucidele, lipidele, proteinele, vitaminele, mineralele și apa, aceștia fiind indispensabili pentru buna funcționare a organismului.

Deoarece organismul nostru nu este capabil să le producă în mod endogen în cantitățile zilnic necesare, aceștia trebuie furnizați prin alimentația noastră.

În funcție de necesarul zilnic, nutrienții pot fi grupați în două categorii mari: macro și micronutrienți. Din categoria macronutrienților fac parte glucidele, lipidele și proteinele, în timp ce vitaminele și mineralele se încadrează în categoria micronutrienților. Apa reprezintă o categorie în sine, cerințele zilnice variind într-o proporție mare de la individ la individ.

Dar, să le luam pe rand.  Mai întâi de toate, pentru că organismul nostru să beneficieze de întreaga gama de nutrienți într-o zi, alimentația noastră trebuie să fie una cât mai diversificata și, desigur, să cuprindă alimente din toate grupele alimentare.

Așadar, avem nevoie zilnic de cate puțin din fiecare grupa de alimente (grupa de cerealiere, legume și fructe, grupa de proteine : carne, ouă, pește, lactate, etc., grupa de grăsimi : uleiuri, semințe, etc.). În edițiile viitoare ne vom focusa atenția pe cum anume să combinam într-un mod sănătos aceste grupe și subgrupe de alimente, pe parcursul unei zile, la fiecare masă.

Ce este foarte important de reținut, este că nu există un aliment 100% bun sau 100% rău. Ceea ce va face întotdeauna diferența va fi cantitatea consumată. Am putea spune că, moderația și echilibrul sunt cheia succesului în a avea o alimentație sănătoasă, fară restricții și monotonie.

Un alt aspect foarte important într-o alimentație sănătoasă este alegerea alimentelor cât mai naturale, cât mai puțin procesate și cât mai aproape de forma lor naturală.

Desigur, în industria alimentară a zilelor noastre este tot mai greu de respectat acest criteriu, însă putem să ne educăm în acest sens, pas cu pas și să învățam la ce anume să fim atenți când alegem alimentele pe care le vom consuma. Regulile de bază ar fi să încercam pe cât posibil să alegem produsele alimentare de la producătorii locali, să optăm pentru alimentele de sezon, proaspete și să citim și să interpretam întotdeauna etichetele nutriționale ale produselor alimentare, atunci când mergem la cumpărături.

Toate aceste aspecte și nu numai, le vom aprofunda împreună în cadrul următoarelor ediții de ,,Sănătate prin Nutriție”. Vom aborda multe subiecte de interes din acest domeniu, vom învața împreună cum anume putem avea o alimentație sănătoasă și echilibrată și cum putem pune toate aceste lucruri în practica în viață de zi cu zi.

Până data viitoare faceți alegeri alimentare cât mai conștiente!

 

 

Raluca Topan – Nutriționist-Dietetician

Email : raluca.topan91@gmail.com

Facebook : https://www.facebook.com/NutritionistDieteticianRalucaTopan/

LinkedIn : https://www.linkedin.com/in/ralucatopanregistereddietitian/

 

Ce este o nutriție sănătoasă și la ce ne ajută?
Sănătate prin nutriție

 
 
00:00 / 6:43
 
1X
 
Share This