Copilul între părinţi şi Dumnezeu (Miercuri, Săptămâna a XXXI-a după Rusalii)

de | feb. 7, 2024

Evanghelia zilei: Mc 10, 11 – 16

Zis-a Domnul: oricine va lăsa pe femeia sa şi va lua alta face desfrânare cu ea; iar femeia, de-şi va lăsa bărbatul ei şi se va mărita cu altul, face des­frânare. Şi aduceau la Dânsul copilaşii, ca să-şi pună mâna peste ei; dar ucenicii certau pe cei care-i aduceau. Însă, când a văzut aceasta, lui Iisus I-a părut rău şi le-a zis: lăsaţi copiii să vină la Mine şi nu-i opriţi, căci a unora ca aceştia este împărăţia lui Dumnezeu. Adevărat vă spun că cine nu va primi împărăţia lui Dumnezeu ca un copil nu va intra în ea. Şi, luându-i în braţe, i-a binecuvântat, punându-şi mâinile peste ei.

Copilul între părinţi şi Dumnezeu

Sfântul Apostol Pavel este împotriva celor ce opresc căsătoria; că­să­toria este bună, ea e un dar de la Dumnezeu. Unirea între soţ şi soţie este asemănată cu uni­rea dintre Hristos şi Biserică. În căsătorie bărbatul şi femeia devin un trup, consti­tuie o unitate. Unirea „într-un trup” a so­ţu­lui şi soţiei, care include în sine nu numai comuniunea spirituală, ci şi cea trupească, nu este în opoziţie cu „unirea într-un duh” cu Hristos, pentru că unirea căsătoriei este „în Domnul”: căsătoria e sfin­ţită, e ridi­cată în planul existenţei celei noi. Prin ea se împlineşte voia Dom­nului. De aceea, şi unirea carnală în ea este sfinţită; femeia se va mântui prin naş­te­rea de prunci. Orice relaţie, însă, în afara căsătoriei, distruge unirea cu Hristos: e păcătoasă.[1]

Căsătoria nu are însă numai o perspectivă limitată, aceea de naş­tere de copii. Singur Sfântul Ioan Gură de Aur a înţeles poate cel mai bine că esenţa căsătoriei este iubirea şi că scopul ei iniţial e acela de a uni nea­mul omenesc. Prin urmare, primul scop al căsătoriei creştine este iubirea, mai bine zis înmulţirea iubirii pe pământ. Dacă această iubire este la început trupească, ea trebuie să se spirituali­zeze progresiv.

Legătura dintre bărbat şi femeie care produce un copil nu este numai o legă­tură trupească, ci ea se trăieşte şi în mod creştin cu răspun­dere faţă de acest act prin care dau naştere unui copil de care voi avea grijă. Atât bărbatul cât şi femeia se angajează la toate grijile, la toate obo­selile şi la toate eforturile pe care le va presupune rodul acestei uniri:

„Sinteza a două inimi, a două puteri de viaţă, a două voinţe de depăşire de sine, copilul, e calea deschisă spre veşnicie. Fiecare copil e un ram din pa­radis, o rază de lumină din lumea îngerilor. Dar orice copil aduce cu sine o enormă răspundere care priveşte pe cei doi părinţi ai lui. Naşterea nu e o în­tâmplătoare invenţie omenească. Aşa cum Hristos a iubit Biserica şi s-a dat pe Sine pentru ea (Efes 5, 25), iar soţul îşi iubeşte soţia până la jertfa vieţii sale, tot aşa amândoi părinţii au datorii care îi leagă de copiii lor.”.[2]

Pericopa evanghelică de la Marcu 10, 11 – 16 ne atrage atenţia asu­pra gingă­şiei celor mici, a copiilor dar numai după ce a vorbit de mizeria celor mari, de pă­catul părinţilor, de adulter.

Părintele Arsenie Boca, care avea şi studii de medicină, spune că:

„Ereditatea este repetiţia părintelui în fii. Fiii repetă pe părinte numai cu oarecare aproximaţie. Aşa e şi firesc, de vreme ce copilul e o sinteză a celor doi părinţi, o sinteză a celor 4 bunici, a celor 8 străbunici, a celor 16 stră-stră­bunici ş.a.m.d. Aşadar, în persoana noastră trăiesc mai multe gene­raţii şi un număr mare de inşi. Care este însă suportul de transmitere al ere­dităţii?

Gena (voi zice mereu geneza) – acea granulă infinit-zecimală de croma­tină, din lanţul cromozomilor, este un centru condensat de materie vie, având să conducă: multiplicarea celulelor, obţinerea formei anatomice a organelor şi a sistemelor, ritmul fiziologic, armonizarea şi sincronizarea funcţio­nală cu organismele vecine din competenţa altor geneze, precum şi durata acestora. Geneza trebuie să ştie şi să facă: arhitectură, anatomie, calculul rezistenţelor, chimie, fiziologie, armonie muzicală. Pe scurt: for­ma, ritmul şi durata, care dau tonul în materie de ereditate.

Este important de ştiut faptul că fiecare din cei doi părinţi ai noştri ne dau o serie completă de geneze, înlănţuite împreună, care formează perechi, având o genă domi­nantă.

Rânduiala firii de a avea doi părinţi, adică avantajul de a fi dubli, e de la sine înţeles. Să presupunem un tată slăbănog la minte, cu amândouă ge­ne­zele privitoare la inteligenţă recesive, şi o mamă inteligentă, cu ambele geneze normale. În conformi­tate cu legile probabilităţii de la baza meca­nis­mului eredităţii, copiii vor fi hibrizi, adică vor prezenta o geneză domi­nantă şi alta recesivă. Cum însă caracterele genezei recesive nu se ma­nifestă decât atunci când ambele geneze sunt recesive, dar nu şi atunci când cealaltă e dominantă, însemnează că geneza dominantă îşi manifestă singură acţiunea. Copiii, rezultaţi din atari părinţi, vor avea inteligenţă nor­mală ca şi mama, atât numai că ei poartă cu ei, în mod latent şi ger­menul slăbănogiei, care poate să apară în urmaşii lor.”.[3]

Aceasta este legea trupului. Legea duhului este pentru noi o taină. Nu ştim cum se transmite la om păcatul originar. Sfântul Chiril al Alexan­driei spune că „în ur­ma păcatului lui Adam omenitatea s-a îmbolnăvit de stricăciune”.[4] Dacă pu­tem numi păcatul o boală a sufletului, atunci copilul moşteneşte o înclinaţie spre păcat. Copiii, deşi nu au săvârşit încă pă­cate personale, au o înclinaţie spre păcat ca urmare a păcatului origi­nar săvârşit de Adam.

Încheiem cu afirmaţia teologului John Meyendorff:

„Opoziţia dintre Adam şi Hristos nu este văzută ca vină şi ca iertare, ci ca moarte şi viaţă. Biserica botează copiii nu pentru a le ierta păcatele încă inexistente, ci pentru ca să le dea o viaţă nouă şi nemuritoare, pe care pă­rinţii lor muritori nu sunt în stare să le-o transmită.”.[5]

[1] Mitr. Nicolae Mladin, Asceza şi mistica paulină, pp. 141 – 143.

[2] Pr. Prof. Ilie Moldovan, Adevărul şi frumuseţea căsătoriei. Teologia iubirii, vol. 2, pp. 212 – 214.

[3] Ierom. Arsenie Boca, Cărarea Împărăţiei, pp. 224 – 228.

[4] Sfântul Chiril al Alexandriei, In Rom., (PG 74, 789 B). – cf. John Meyendorff, Teologia bizantină, p. 194.

[5] John Meyendorff, op. cit., p. 196.

Meditație la Evanghelia zilei
Meditație la Evanghelia zilei
Copilul între părinţi şi Dumnezeu (Miercuri, Săptămâna a XXXI-a după Rusalii)
Loading
/

DISTRIBUIE

<a href="https://radiorenasterea.ro/author/prileapetru/" target="_self">Pr. Petru Ioan Ilea</a>

Pr. Petru Ioan Ilea

Preot, doctor în teologie, hirotonit preot de către Preasfințitul Vasile Someșanul în data de 6 septembrie 2004 pe seama Centrului de Îngrijire și Asistență din Cluj-Napoca, Protopopiatul Cluj II unde a slujit până la data de 15 mai 2010 când a fost transferat la Parohia ,,Schimbarea la Față” din Cluj-Napoca unde slujește în prezent.

Emisiuni recente

Taina nunții și familia creștină – partea a VIII-a

Taina nunții și familia creștină – partea a VIII-a

Vom discuta și în această emisiune (difuzată în data de 14 septembrie 2024) despre Taina nunții și familia creștină. Este o temă importantă pentru viața spirituală a creștinilor noștri, majoritatea lor fiind oameni căsătoriți. Prin taina cununiei ei pimesc un har care...