Corporalitatea. Avem un trup, ce facem cu el?

de | feb. 8, 2021

Știați că, Platon este primul autor din literatura occidentală care, în operele sale, ne oferă o concepție articulată asupra relației dintre suflet (psychē) și trup (sōma)? Potrivit filosofiei lui Platon, trupul, datorită afectelor lui, este văzut ca un rău, opus sufletului. Trupul – și preocuparea sau grija exclusivă față de cele ale trupului – constituie în optica lui Platon o barieră în planul vieții filosofice. Așa cum Platon arată în dialogul Phaidon, viața filosofică este o luptă împotriva trupului față de care iubitorul de înțelepciune trebuie să aibă o atitudine disprețuitoare, deoarece atenția acordată trupului îl îndepărtează de la scopul vieții sale care este nemurirea sufletului.

Totuși, cercetătorii mai noi arată că, potrivit aceluiași gânditor, trupul apare  ca fiind o pedeapsă dată sufletului pe care el trebuie să o ispășească, plătind o datorie, un preț, în schimbul eliberării sale.

La polul opus, remarcăm viziunea lui Episcur asupra vieții și implicit asupra corporalității. Potrivit acestuia, scopul suprem al omului n această viață este acela de-a descoperi plăcerea, de a trăi plăcerea la cele mai înalte cote ale ei. Epicur (341-270 a.Hr.) este întemeietorul filosofiei plãcerii. Nãscut în insula Samos, îşi începe educaţia filosoficã la 14 ani, sub auspiciile platonismului. Dar plecând din Atena în Teos, intrã sub influenţ lui Nausiphanes, adept al filosofiei lui Democrit. El însuşi întemeiazã o şcoalã la Mitilene, apoi la Lampsac, pentru ca în cele din urmã sã o mute la Atena, în grãdina din nord-vestul oraşului, care de atunci se va numi ”Grãdina lui Epicur”.

Așadar, avem un trup, plămădit de Însuși Dumnezeu, după cum ne arată referatul biblic al creației. Și atunci, ce afcem cu el? Ce ne spune Biblia? Ce aduce nou creștinismul? Cum să ne raportăm la corporalitate? Despre acestea, în cadrul prezentei ediții, cu invitatul permanent al emisiunii „Cultură. Morală. Societate”, drd. Gabriel Noje.

Toate cele bune!

 

Cultură, morală, societate
Cultură, morală, societate
Corporalitatea. Avem un trup, ce facem cu el?
Corporalitatea. Avem un trup, ce facem cu el?
/
<a href="https://radiorenasterea.ro/author/pr-robert-kovacs/" target="_self">Pr. Robert Kovacs</a>

Pr. Robert Kovacs

Absolvent al studiilor de Teologie Ortodoxă din cadrul Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca. În prezent, doctorand în cadrul aceleiași instituții de învățământ superior. Redactor la Radio Renașterea și preot paroh la Parohia Ortodoxă „Sfântul Silvestru” din Cluj-Napoca.

Mai multe

Memoria spațiului sacru

Memoria spațiului sacru

Într-o conferință pe care a prezentat-o în 1951, Martin Heidegger spunea: „Muritorii locuiesc în măsura în care salvează pământul. Salvarea nu smulge doar dintr-un pericol. A salva înseamnă propriu-zis, a eliberat ceva întru esența sa proprie. A salva pământul este...

Cinstirea Icoanelor. Ce ne spune textul biblic ? P3

Cinstirea Icoanelor. Ce ne spune textul biblic ? P3

Programul de aprofundare a învățăturii biblice „Să învățăm și să citim împreună Sfânta Scriptură” susținut de Pr. Prof. Univ. Dr. Stelian Tofană este difuzat la Radio Renașterea în fiecare zi de marți de la ora 19.00.20.

Rațiunea nu primește, iar inima nu poate | Duminica a 19-a după Rusalii

Rațiunea nu primește, iar inima nu poate | Duminica a 19-a după Rusalii

Ev. Luca 6, 31-36 Predica de pe munte - Iubirea vrășmașilor „Şi precum voiţi să vă facă vouă oamenii, faceţi-le şi voi asemenea; Şi dacă iubiţi pe cei ce vă iubesc, ce răsplată puteţi avea? Căci şi păcătoşii iubesc pe cei ce îi iubesc pe ei. Şi dacă faceţi bine celor...

Cum simplificăm o viață tot mai complicată? (ep 13)

Cum simplificăm o viață tot mai complicată? (ep 13)

„Părintele Isidor nu-şi întrerupea niciodată postul: ţinea în permanenţă plăcutul post al abţinerii de la vorba cea multă. De la mâncăruri şi băuturi de soi se abţinea oricum tot timpul, de vreme ce nu avea de nici unele dintre aces­tea. Căci el nu avea nimic, iar...