Corporalitatea. Avem un trup, ce facem cu el?

de | feb. 8, 2021

Știați că, Platon este primul autor din literatura occidentală care, în operele sale, ne oferă o concepție articulată asupra relației dintre suflet (psychē) și trup (sōma)? Potrivit filosofiei lui Platon, trupul, datorită afectelor lui, este văzut ca un rău, opus sufletului. Trupul – și preocuparea sau grija exclusivă față de cele ale trupului – constituie în optica lui Platon o barieră în planul vieții filosofice. Așa cum Platon arată în dialogul Phaidon, viața filosofică este o luptă împotriva trupului față de care iubitorul de înțelepciune trebuie să aibă o atitudine disprețuitoare, deoarece atenția acordată trupului îl îndepărtează de la scopul vieții sale care este nemurirea sufletului.

Totuși, cercetătorii mai noi arată că, potrivit aceluiași gânditor, trupul apare  ca fiind o pedeapsă dată sufletului pe care el trebuie să o ispășească, plătind o datorie, un preț, în schimbul eliberării sale.

La polul opus, remarcăm viziunea lui Episcur asupra vieții și implicit asupra corporalității. Potrivit acestuia, scopul suprem al omului n această viață este acela de-a descoperi plăcerea, de a trăi plăcerea la cele mai înalte cote ale ei. Epicur (341-270 a.Hr.) este întemeietorul filosofiei plãcerii. Nãscut în insula Samos, îşi începe educaţia filosoficã la 14 ani, sub auspiciile platonismului. Dar plecând din Atena în Teos, intrã sub influenţ lui Nausiphanes, adept al filosofiei lui Democrit. El însuşi întemeiazã o şcoalã la Mitilene, apoi la Lampsac, pentru ca în cele din urmã sã o mute la Atena, în grãdina din nord-vestul oraşului, care de atunci se va numi ”Grãdina lui Epicur”.

Așadar, avem un trup, plămădit de Însuși Dumnezeu, după cum ne arată referatul biblic al creației. Și atunci, ce afcem cu el? Ce ne spune Biblia? Ce aduce nou creștinismul? Cum să ne raportăm la corporalitate? Despre acestea, în cadrul prezentei ediții, cu invitatul permanent al emisiunii „Cultură. Morală. Societate”, drd. Gabriel Noje.

Toate cele bune!

 

Cultură, morală, societate
Cultură, morală, societate
Corporalitatea. Avem un trup, ce facem cu el?
Corporalitatea. Avem un trup, ce facem cu el?
/
<a href="https://radiorenasterea.ro/author/pr-robert-kovacs/" target="_self">Pr. Robert Kovacs</a>

Pr. Robert Kovacs

Absolvent al studiilor de Teologie Ortodoxă din cadrul Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca. Redactor la Radio Renașterea și preot paroh la Parohia Ortodoxă „Sfântul Silvestru” din Cluj-Napoca.

Mai multe

Semnul Sfintei Cruci

Semnul Sfintei Cruci

Semnul Sfintei Cruci este cel mai frecvent act liturgic creștin, atât în ceea ce privește cultul divin public, cât și cel particular. Toți creștinii botezați, clerici și mireni, au dreptul și datoria de a se însemna cu semnul Crucii. De asemenea, trebuie menționat și...

Evlavia creștină

Evlavia creștină

Evlavia, alături de dragoste și credință, este o virtute definitorie pentru viața creștină. Un om evlavios este un om ce își măsoară faptele, cuvintele și gândurile spre a plăcea lui Dumnezeu întru toate. Omul evlavios este, fără de îndoială, un om religios, un om...

Sfânta Sofia, modelul mamelor creștine

Sfânta Sofia, modelul mamelor creștine

Sfânta Sofia este un model pentru orice mamă creștină. Ea este pomenită în calendarul creștin în data de 17 septembrie, alături de cele trei fiice ale sale. Sofia era o tânără creștină care trăia în Italia, la Roma, în timpul împăratului păgân Adrian (117-138). S-a...