Crucea, expresia iubirii absolute a lui Dumnezeu pentru noi

de | sept. 12, 2020 | Spiritualitate

Acest mare adevăr, cum că din Crucea Domnului nostru Iisus Hristos izvorăsc Sfintele Taine, îl descoperă Mântuitorul oamenilor prin bătrânul Nicodim. În Evanghelia după Ioan, în capitolul 3, ne este istorisită, tainica, nocturna şi gingaşa întâlnire dintre bătrânul Nicodim şi Domnul Iisus Hristos. Făcea parte din Sinedriu, îi era teamă să vină la Domnul Hristos ziua şi a venit noaptea. Era bătrân şi se gândea la marea trecere şi la ce va fi dincolo, şi-L întreabă pe Mântuitorul Iisus Hristos, cutremurat: „Doamne, cum mă pot eu mântui?” Domnul Hristos îi dă răspuns: „Nu te poţi mântui dacă nu te naşti din nou!” Nedumerit, Nicodim întreabă cum este posibil ca un om bătrân să intre din nou în pântecele mamei pentru a se naşte din nou? Dar Mântuitorul Hristos îl lămureşte, spunându-i că e vorba de naşterea din nou „din apă şi din Duh”, adică din Sfintele Taine care îşi au izvorul şi uşa în Crucea Domnului nostru Iisus Hristos.

Ştiţi că în Evanghelia după Ioan, în capitolul 19 ni se istoriseşte cum a fost pironit pe Cruce Domnul Hristos. La un moment dat, unul dintre ostaşi, cu suliţa lui a împuns coasta Mântuitorului din care a curs sânge şi apă, a curs sângele Sfintei Cuminecături şi apa Sfântului Botez. Iată cum Crucea Domnului Hristos este uşa, izvorul Sfintelor Taine. Toate Tainele îşi au izvorul în jertfa Lui mântuitoare.

Cinstim mereu Sfânta Cruce dar, ei, Sfânta Biserică i-a rânduit câteva sărbători speciale: a treia Duminică din Postul Mare, Ziua Înălţării Sfintei Cruci (14 septembrie), o Duminică înainte şi una după acest praznic, Ziua de 1 august.

O preacinstim pentru că, din punct de vedere dogmatic sau al învăţăturii de credinţă creştine ortodoxă, Crucea are un înţeles aparte: este expresia iubirii absolute a lui Dumnezeu pentru noi, păcătoşii, este răscumpărarea noastră din păcat şi din moarte, este uşa Sfintelor Taine.

Atunci, nu în zadar la Utrenie, în fi ecare duminică se cântă „…prin Cruce vine bucurie la toată lumea…”. Se bucură toată lumea că prin Cruce avem răscumpărare din păcat şi din moarte şi avem deschise uşile Raiului. Pe scurt, acesta ar fi înţelesul dogmatic al Sfintei Cruci.


Sursa: Chiriacodromion contemporan / † Andrei, Arhiepiscop şi Mitropolit, Editura Renaşterea, 2016

<a href="https://radiorenasterea.ro/author/ips-andrei/" target="_self">Mitropolitul Andrei</a>

Mitropolitul Andrei

Arhiepiscopul Vadului, Feleacului și Clujului și Mitropolitul Clujului, Maramureșului și Sălajului.

Ultimele articole

De la vindecare la recunoștință: Iisus și leproșii

De la vindecare la recunoștință: Iisus și leproșii

Aspecte contextuale Capitolul al șaptesprezecelea al relatării lucanice, care are în centru minunea la care suntem chemați să medităm, debutează cu o serie de sfaturi și învățături, ce slujesc drept captatio benevolensis. Hristos vorbește aici despre neajunsurile...

Mai multe din Spiritualitate
Gătirea căii Domnului la prima şi a doua Sa venire pe pământ

Gătirea căii Domnului la prima şi a doua Sa venire pe pământ

Înainte ca Domnul Hristos să se întrupeze, proorocii Vechiului Testament întrezăreau această clipă a venirii lui Dumnezeu pe pământ şi-i îndemnau pe cei ce-L doreau pe Dumnezeu să-I gătească înainte calea. Iată, de pildă, pentru prima Sa venire pe pământ, proorocul...

Închinarea Magilor oglindită în icoane

Închinarea Magilor oglindită în icoane

Inspirată din textul evanghelic, tema Închinarea Magilor o întâlnim în iconografie încă din veacul al II-lea. Sfântul Evanghelist Matei (2, 1-22) prezintă evenimentul explicând, cu multe detalii, circumstanţele naşterii Mântuitorului întâmplate în timpul lui Irod...

Călătorim spre Betleem alături de Maica Domnului…

Călătorim spre Betleem alături de Maica Domnului…

Au trecut treizeci şi cinci de zile de post şi rugăciune stăruitoare. Acum călătoria duhovnicească spre sărbătoarea Naşterii Domnului se apropie de ţinta sa. Nevoinţa se intensifică, iar cateheza imnografică ne călăuzeşte paşii tot mai atent pentru a străbate în mod...