Florovsky și Bulgakov, o prietenie dificilă | Pr. Paul Siladi

de Eseu

Revoluţia bolșevică a expulzat în Occident o parte însemnată a intelectualităţii rusești. Prin intermediul acesteia Ortodoxia a cunoscut o adevărată renaștere în Europa de Vest și în Statele Unite ale Americii. Între numele sonore ale clericilor ruși cu o astfel de soartă se găsește în primul rând Serghei Bulgakov, dar și mai tânărul său prieten, Georges Florovsky. Pe cei doi i-a legat o prietenie dificilă, tensionată, dar care arată anvergura umană, dincolo de cea academică a lui Bulgakov.

Georges Florovsky, cotat între cei mai buni și prolifici teologi ortodocși ai secolului XX, dar lipsit de studii formale de teologie, este subiectul unei biografii apărută la Editura Renașterea în 2013[1]. Pe lângă prezentarea vieţii, a parcursului intelectual și academic al marelui teolog rus, cartea lui Andrew Blane mai are un merit. Ne introduce implicit în viaţa emigraţiei rusești din prima jumătate a secolului XX. Între reperele acestei comunităţi se găsește Serghei Bulgakov, o personalitate carismatică, lider de opinie, teolog îndrăzneţ, duhovnic apreciat. Cu douăzeci de ani mai în vârstă decât el și cu o viziune teologică diferită de a lui, Florovsky manifestă faţă de acesta respect și apreciere constantă.

Prima întâlnire dintre cei doi are loc la Praga, în 1923, unde fiecare a predat o perioadă, după plecarea din Rusia și înainte de a se stabili la Paris, unde au fost colegi la nou-înfiinţatul Institut Sfântul Serghie. Bulgakov avea „o figură izbitoare, de neuitat, îmbrăcat după moda clericală rusă, cu păr lung și cărunt și barbă”. Încă de la început apropierea bătrânului preot de mai tânărul teolog cu înzestrări intelectuale remarcabile este marcată de diferenţa de viziune dintre cei doi. Deși specializarea în patristică a lui Florovsky se pare că s-a datorat sfatului pe care i l-a dat Bulgakov, totuși acesta din urmă era mult mai predispus spre gândire abstractă și filozofie, câtă vreme celălalt avea o gândire riguros istorică. Cu timpul, diferenţele dintre ei s-au accentuat, fiecare fiind pe deplin conștient de ele. Și totuși, respectul și aprecierea reciprocă nu se erodează. Un prim moment în care Bulgakov își dovedește largheţea inimii și chiar curajul este cel al plecării lui de la Praga. Părintele Florovsky își amintește: „Bulgakov era un om de o mare onestitate și cu inima largă… Știa că nu sunt de acord cu multe din câte spunea și făcea. Avea în Praga un cerc privat de studenţi cu care vorbea, iar când a plecat m-a rugat să-i iau locul, deși știa că voi merge imediat în altă direcţie”.

Mai mult decât atât, faptul că aveau abordări și viziuni divergente, nu l-a împiedicat pe Bulgakov să contribuie decisiv la integrarea lui Florovsky în colegiul profesoral de la Sf. Serghie. O școală în care a existat o efervescenţă a gândirii teologice, dar care nu a fost neapărat unitară. Și aici s-au manifestat diferenţele dintre cei doi gânditori. Bulgakov și marea majoritate a corpului profesoral practicau o abordare teologică născută din tradiţia gândirii și filosofiei religioase ruse a secolului XIX, marcată puternic de idealismul german. De cealaltă parte stătea singur Florovsky, profesând „întoarcerea la părinţi”. Fiecare din cei doi își susţinea viziunea, fără a căuta confruntarea publică. Florovsky își amintește că Bulgakov: „era un spirit larg, și deși era probabil mâhnit că nu-l urmam, permitea deplina libertate de opinie și nu socotea dezacordul cu el o neloialitate”. Totuși, diferenţele acestea nu sunt lipsite de urmări pentru mai tânărul preot. Chiar dacă părintele Bulgakov se dovedea tolerant și înţelegător, ucenicii săi se arătau mai puţin dispuși să accepte ca maestrul lor să fi e contrazis. Apogeul dureros al conflictului de idei dintre cei doi a fost atins în anul 1935, când, împotriva voinţei sale, Florovsky a fost inclus între cei 10 preoţi numiţi de Mitropolitul Evloghie în comisia teologică menită să analizeze învăţătura lui Bulgakov. Florovosky nu a fost deloc încântat de idee. Își amintește că i-a spus ierarhului: „îngăduiţi-mi să nu mă implic. Știţi că nu sunt de acord cu învăţătura lui Bulgakov și că sunt de părere că în ele există o anumită ambiguitate, nu vreau să spun erezie, ci ceva ce induce în eroare. Nu o atac, ci învăţ în altă parte. Aș prefera să nu fi u în comisie”. Insistenţa Mitropolitului l-a determinat pe Florovsky să accepte. După ce vreme de mai mulţi ani evitase confruntarea, aceasta devenea acum de neocolit. În urma raportului acestei comisii, lui Bulgakov i s-a cerut o retractatio publică, la care el s-a supus, iar cazul a fost închis. Pentru Florovsky a început un lung șir de neplăceri din partea admiratorilor lui Bulgakov, care s-a încheiat abia cu mutarea lui la Seminarul Sf. Vladimir, în Statele Unite.

În toată această poveste, este exemplară atitudinea lui Bulgakov, așa cum a rămas în memoria mai tânărului său coleg: „Singurul care nu s-a mâniat pe mine a fost părintele Bulgakov. Cred că a suferit foarte mult, dar n-a devenit niciodată un dușman și asta e măsura omului. Dovadă că atunci când s-a îmbolnăvit – avusese o operaţie de cancer în primăvara lui 1939 – și n-a putut participa la adunările Comisiei pentru Credinţă și Ordine a propus ca eu să-l înlocuiesc, întrucât eram singurul competent, asta spre indignarea multora care au spus că aparent din cauza bolii părintele Bulgakov nu și-a dat seama ce făcea, numindu-și dușmanul ca succesor. Am fost întotdeauna oponentul lui, e adevărat, dar asta e altceva”.

Bulgakov, una dintre personalităţile insuficient valorificate ale emigraţiei rusești, dovedește o calitate umană tot mai rar de găsit. Preţuiește adevărul mai presus de orice și lasă celorlalţi întreg spaţiul de manifestare, fără a socoti diferenţa de opinie o formă de dușmănie. În același timp, a-l accepta pe celălalt ca altfel sau chiar opus ţie și totuși valoros, în domeniul riguros al teologiei, este un indiciu al realismului și implicit al smereniei. Florovsky, pe de altă parte, își dovedește amplitudinea umană prin faptul că recunoaște și afirmă peste timp aceste calităţi ale celui care i-a fost prieten și oponent totodată.

Articol preluat din Revista Renașterea, august 2013

Credit foto: Ziarul Lumina

[1] Andrew Blane, Părintele Georges Florovsky, schiţă biografică, trad. rom. Nectarie V. Dărăban, Ed. Renașterea, Cluj-Napoca 2013. Partea care ne interesează pentru această prezentare se găsește la paginile 73-83.

DISTRIBUIE

z

ASCULTĂ LIVE

RADIO RENAȘTEREA

Mai multe din Eseu
Sărbătoarea și icoana Nașterii Maicii Domnului

Sărbătoarea și icoana Nașterii Maicii Domnului

Praznicul luminos al Nașterii Născătoarei de Dumnezeu este o taină, chiar dacă Sfânta Scriptură nu amintește direct despre acest eveniment, Sfânta Tradiție păstrează peste veacuri moștenirea vie a venirii pe lume, a celei ce va zămisli în pântecele sale pe Mântuitorul...

Sfântul Ieronim Simonopetritul, lucrător al trezviei

Sfântul Ieronim Simonopetritul, lucrător al trezviei

Sfântul Ieronim Simonopetritul (1871-1957) face parte din buchetul celor mai mari nevoitori aghioriți ai secolului trecut, canonizat de către Patriarhia Ecumenică în anul 2020. Secolul al XX-lea poate fi considerat ,,al doilea secol de aur din istoria Bisericii”, în...