Evanghelia zilei: Mt 13, 31 – 36
Zis-a Domnul pilda aceasta: asemenea este împărăţia cerului grăuntelui de muştar, pe care l-a luat omul şi l-a semănat în ţarina sa şi care este mai mic decât toate seminţele; dar, când a crescut, este mai mare decât toate legumele şi se face copac, încât vin păsările cerului şi se sălăşluiesc în ramurile lui. Altă pildă le-a spus lor: asemenea este împărăţia cerurilor aluatului, pe care, luându-l, o femeie l-a pus în trei măsuri de făină, până ce s-a dospit toată. Toate acestea le-a spus Iisus mulţimilor în pilde şi fără pilde nu le vorbea lor, ca să se împlinească cele spuse prin proorocul, care zice: deschide-voi în pilde gura mea; spune-voi cele ascunse de la întemeierea lumii. Atunci, lăsând mulţimile, Iisus a intrat în casă.
Grăuntele de muştar
Pentru că în pilda semănătorului Domnul Hristos a spus că trei părţi de sămânţă s-au pierdut şi a scăpat numai o parte, iar în pilda neghinei semănată în grâu, că şi pe această sămânţă scăpată de pieire o pândesc multe primejdii, Mântuitorul rosteşte alte două pilde, mai mici ca întindere, dar foarte cuprinzătoare: pilda grăuntelui de muştar şi pilda aluatului care dospeşte întreaga frământătură.
Faţă de primele două, pilda semănătorului şi pilda neghinei, care fac referire la lucrarea Domnului nostru Iisus Hristos care a semănat între oameni cuvântul lui Dumnezeu, aceste pilde, ca o continuare firească a celor dintâi, fac referire la misiunea pe care o vor desfăşura în lume Sfinţii Apostoli. Dacă Domnul Hristos a propovăduit numai în Ţara Sfântă, ucenicii Săi au fost trimişi să vestească cuvântul lui Dumnezeu în toată lumea. Le spune Domnul Hristos după Înviere:
„Mergând, învăţaţi toate neamurile, botezându-le în numele Tatălui şi al Fiului şi al Sfântului Duh.” (Mt 28, 19 – 20).
Sfântul Ioan Gură de Aur în Omilii la Matei face următoarea remarcă:
„Pentru ca ucenicii Domnului să nu spună: «Cine şi câţi vor fi cei credincioşi?» (o întrebare firească după ce au auzit pilda semănătorului şi pilda neghinei), Domnul Hristos, prin pilda grăuntelui de muştar, îndepărtează din sufletul lor această frică, ca să le întărească credinţa şi să le arate că predica Evangheliei se va întinde peste tot. Din pricina aceasta a dat ca pildă grăuntele de muştar, foarte potrivită cu ideea ce voia să o înfăţişeze.”.[1]
Dar ce este grăuntele de muştar? Ne spune Domnul Hristos:
„Grăuntele de muştar este mai mic decât toate seminţele.”.
Dacă rămânem doar la această afirmaţie suntem ispitiţi să ne întrebăm:
„Nu sunt oare alte seminţe mai mici?”
Domnul Hristos spune însă oarecum comparativ:
„Grăuntele de muştar este mai mic decât toate seminţele, dar când a crescut, este mai mare decât toate legumele şi se face pom, încât vin păsările cerului şi se sălăşluiesc în ramurile lui.” (Mt 13, 32).
Aşadar este „mai mic decât toate” pentru a deveni „mai mare decât toate”.
Potrivit Sfântului Ioan Gură de Aur acest grăunte de muştar îi arată pe ucenicii Domnului Hristos care au fost mai slabi decât toţi oamenii, mai mici decât toţi; totuşi predica lor s-a întins pe toată faţa pământului, pentru că mare era puterea din ei.[2] Despre ce putere este vorba? De darul Duhuhlui Sfânt care lucrează prin oameni şi care are puterea de a transforma neghina în grâu.
Apostolii sunt aluatul care a dospit întreaga frământătură, căci după cum puţin aluat a făcut ca făina cea multă să se prefacă în aluat, tot aşa şi Apostolii urmau să transforme întreaga lume. Este aici o taină cunoscută numai de cei ce fac pâine: anume că dacă aluatul este pus alături de făină, nu are putere, dacă însă se amestecă cu făina, are putere. Aşa a fost şi lucrarea Sfinţilor Apostoli; aşa este acum, în zilele noastre, lucrarea slujitorilor lui Hristos, episcopi, preoţi, diaconi. După cum aluatul se afundă în făină, dar nu se pierde, ci încetul cu încetul face ca toată făina să aibă aceeaşi putere ca şi el, tot aşa cei trimişi în numele Domnului transmit lumii întregi harul Duhului Sfânt care-i sfinţeşte pe toţi. Şi este aici o altă taină: frământătura dospită ajunge în viitor aluat. Gospodinele iau o mică parte din frământătura dospită, care a ajuns aluat, pentru a o folosi din nou la facerea pâinii. Reţeta este simplă: aluatul este amestecat din nou cu făina, făina dospeşte, devine aluat, care, la rândul lui, va dospi o altă frământătură.
Pâinea este spre hrană. Cerem de la Dumnezeu în rugăciunea Tatăl nostru „pâinea de care avem nevoie”,[3] „pâinea cea de toate zilele”.[4] Ar fi bine ca atunci când rostim această cerere să ne gândim la modul cum se face pâinea şi la datoria noastră de a deveni aluat care să-i transforme pe cei de lângă noi. Cum devenim aluat? Săvârşind totul ca pentru Hristos. Şi sunt multe modalităţi de a-L sluji pe Hristos: prin cuvânt, prin faptă…
Un cuvânt ziditor poate întări un suflet, iar un suflet întărit poate zidi la rândul lui alte suflete. Iată ce putere are cuvântul lui Dumnezeu şi cum se propagă acesta în lume! Sfântul Ioan Gură de Aur îl compară cu o scânteie care aprinde totul:
„După cum scânteia, când cade pe lemne, le aprinde şi pe acestea şi mai aprinde şi altele, tot aşa este cu predicarea Evangheliei.”.[5]
De fapt a spus Domnul Hristos:
„Foc am venit să arunc pe pământ şi cât aş vrea să fie acum aprins!” (Lc 12, 49).
Aceasta a spus-o înainte de Pogorârea Duhului Sfânt, căci numai la Cincizecime s-a pogorât foc din cer. Era de fapt Duhul Sfânt care s-a arătat în chipul focului şi a stat deasupra fiecărui apostol. Ei au fost primii „aprinşi” de focul Duhului Sfânt. De atunci până în ziua de astăzi Duhul Sfânt lucrează în lume. Apostolii au transmis acest har al Duhului Sfânt episcopilor şi preoţilor, iar ei, credincioşilor de pretutindeni. Aşa s-au născut sfinţii, căci focul Duhului Sfânt nu distruge cum distruge focul material, ci sfinţeşte, iar lângă un om sfânt, se sfinţesc şi se mântuiesc şi alţii.
Încheiem cu o poezie inspirată, intitulată sugestiv Aluat, poezie ce aparţine Maicii Teodosia, cunoscută sub numele de Zorica Laţcu:
„Doamne, sfântul Tău cuvânt
Este pe acest pământ
Aluat pe care-l pui
În făina gândului
Şi faci gândul să dospească
Dospitura cea cerească.
Tu care toate le poţi,
Pentru toate, pentru toţi,
Pune-n mine aluat,
Să-l dospesc neîncetat
Şi cuvântul Tău cel Sfânt
În covată să-l frământ.
Şi-n cuptorul cel de foc
Al durerilor să-l coc,
Şi să fac sfinte prescuri
Pentru cuminecături.”.[6]
[1] Sfântul Ioan Gură de Aur, Omilii la Matei, în PSB 23, p. 539.
[2] Ibidem.
[3] „Donne-nous aujourd’hui le pain dont nous avons besoin” La Bible, Traduction Œcuménique de la Bible (TOB), Alliance Biblique Universelle, Éditions du Cerf, Paris, 1995, p. 1439.
[4] „Give us today our daily bread” (NIV) The Holy Bible, New International Version, London, 1984, p. 882; „Unser tägliches Brot gib uns heute” (LUT) Die Bibel nach der Übersetzung Martin Luthers, Evangelische Haupt – Bibelgesellschaft zu Berlin und Altenburg, Leipzig, 1986, p. 8; Biblia sau Sfânta Scriptură, versiune diortosită după Septuaginta, redactată şi adnotată de ÎPS Arhiepiscop şi Mitropolit Bartolomeu Valeriu Anania, p. 1466.
[5] Sfântul Ioan Gură de Aur, Omilii la Matei, în PSB 23, p. 540.
[6] ZORICA LAŢCU TEODOSIA, Poezii, Ed. Sofia, Bucureşti, 200, p. 184.