IPS Andrei la sărbătoarea Sfinţilor Martiri şi Mărturisitori Năsăudeni, la Mănăstirea de la Bichigiu

de | nov. 12, 2017 | Actualitatea religioasă

Arhiepiscopul și Mitropolitul Clujului, Înaltpreasfințitul Părinte Andrei, a săvârsit astăzi Sfânta Liturghie la Mănăstirea bistrițeană „Sfânta Treime” din Bichigiu.

Paraclisul așezământului monahal este pus sub ocrotirea „Sfântului Atanasie Todoran”, originar din aceasta localitate.

Sfânta Liturghie a fost oficiată în sobor de preoți și diaconi, în acest paraclis, care astăzi și-a sărbătorit ocrotitorul.

În cuvântului de învățătură, Părintele Mitropolit Andrei le-a vorbit credincioșilor despre tăria mărturisirii credintei prin fapte, de la faptele milei trupești, aducând exemplul samarineanului milostiv din pericopa evanghelică citită azi, și până la martiraj, precum Sfinții Mărturisitori Năsăudeni, pomeniți azi în Biserica Ortodoxă Română.

Din soborul de slujitori a facut parte exarhul manastirilor din Arhiepiscopia Clujului, parintele arhimandrit Dumitru Cobzaru, consilierul eparhial pe probleme de misiune și protocol, Arhid. Claudiu Grama și protopopul de Năsăud, părintele Ioan Dâmbu.

Au participat la Sfânta Liturghie credincioși din tot județul Bistrița-Năsăud dar și un grup de pelerini din Cluj-Napoca, veniți la mănăstire prin Centrul de Pelerinaje Renașterea.

La finalul slujbei cu toții au primit bucate, pregătite de cei din satele învecinate mănăstirii.

Mănăstirea de calugari la Bichigiu a fost înfiinţată în anul 1997, pe locul uneia mai vechi, amintită în documentele istorice ca datând din anul 1523.

La sfârşitul anului 1997 a fost terminată clădirea ce cuprindea chiliile, trapeza şi paraclisul şi au fost începute demersurile pentru construirea bisericii mari, însă 5 ani mai târziu toate imobilele au fost mistuite de foc.

Actuala obşte monahală, împreună cu stareţul ei, protosinghelul Ilie Cira, au ridicat noi clădiri.

Sfinţii Martiri Năsăudeni pomeniti astazi in biserica ortodoxa sunt un model de marturie vie a credintei ortodoxe

Sfinții Năsăudeni Atanasie Todoran din Bichigiu, Vasile Dumitru din Mocod, Marin Grigore din Zagra şi Vasile Oichi din Telciu au suferit martiriul în ziua de 12 noiembrie 1763. Au fost apărători ai credinţei strămoşeşti şi ai neamului românesc.

Acest sfânt martir al neamului nostru, Atanasie Todoran, s-a născut în Bichigiu, sat de pe Valea Sălăuţei, într-o familie de ţărani liberi, înrudit cu familia preoţilor Coşbuc din Hordou, strămoşii poetului George Coşbuc. Există destul de puţine informaţii despre viaţa lui. Fruntaş în comună, cunoscător de carte, fusese jude şi colector al dărilor în comunele de pe Valea Bichigiului şi a Sălăuţei. Se pare că încă din tinereţe a făcut parte dintr-un regiment care era aşezat undeva lângă Viena şi, tot amânâdu-i-se eliberarea, a dezertat şi s-a întors acasă. Urmărit de oamenii împărăţiei, s-a refugiat în Munţii Ţibleşului, în Maramureş şi în Ţara Chioarului. A ajuns în Moldova, unde a slujit ani îndelungaţi, cum atestă fragmentul unui document emis de domnitorul Mihai Racoviţă, din care reiese că îl eliberează din oaste pe Atanasie, în vârstă de 74 de ani, după ce a slujit 13 ani în rang de căpitan, şi că este ridicat la rang de răzeş.

Pentru vechea dezertare, a fost închis câţiva ani în Turnul Dogarilor din cetatea Bistriţei. După ce a fost eliberat, s-a întors la Bichigiu. Neexistând preot ortodox în sat, s-a opus cu înverşunare împărtăşirii fiului său cu azimă, precum şi spovedirii lui de către un preot unit. Bătrânul şi-a îngropat băiatul în ritul credinţei strămoşeşti; fata îi murise şi ea cu ani în urmă, când era fugar prin munţi.

În anii 1761-1762 a tratat cu guvernul din Viena, alături de alţi fruntaşi, militarizarea a 21 de comune de pe Valea Bichigiului, Sălăuţei şi Someşului Mare. A fost el însuşi la Viena, împreună cu alţi români, unde s-a încheiat pactul cu guvernul şi li s-au dat asigurări că, după intrarea în regimentul grăniceresc, românii din ţinutul Năsăudului vor beneficia de înlesniri. El a cerut însă ca, prin înfiinţarea regimentului de graniţă, românii să nu fie siliţi să-şi lepede credinţa, căci de decenii ortodocşii transilvăneni se confruntau cu impunerea, aproape pe orice cale, a credinţei unite. Întors acasă şi aşteptând roadele înţelegerii, Atanasie şi-a dat seama că nu s-a ţinut seama de dorinţa românilor şi a început să se opună pe faţă procesului de militarizare. Năsăudenii vedeau limpede că sistemul grăniceresc urmărea să-i convertească la catolocism şi, apoi, că nu li se aplica promisiunea ridicării iobăgiei.

La 10 mai 1763, la Salva, pe platoul numit „La mocirla”, era organizată sfinţirea drapelelor de luptă şi depunerea jurămintelor de către nouă companii ale Regimentului de graniţă nou înfiinţat. Generalul Bukow, trimis de Curtea din Viena să urmărească şi să impulsioneze în Ardeal trecerea la catolicism, a venit să primească jurământul grănicerilor năsăudeni şi să le sfinţească steagul. Când militarii erau pregătiţi pentru depunerea jurământului, în faţă a ieşit, călare, „moş Tănase Todoran”, în vârstă de 104 ani, şi le-a rostit grănicerilor o cuvântare. Printre altele, le spunea: „De doi ani noi suntem grăniceri şi carte n-am primit de la înalta împărăteasă că suntem oameni liberi! – şi apoi aşa nu vom purta armele, ca sfânta credinţă să ne-o batjocorească! Jos armele!”. Cuvintele înflăcărate ale bătrânului au dat roade. Soldaţii care urmau să depună jurământ de credinţă faţă de Viena au trecut de partea lui Atanasie aruncând armele jos,în semn de protest şi nesupunere.

La scurt timp după aceea, s-au făcut cercetări pentru ca vinovaţii să fie pedepsiţi.

La 12 noiembrie 1763, pe acelaşi platou de la Slava a avut loc execuţia celor găsiţi vinovaţi de revolta din luna mai. Atanasie Todoran a fost frânt cu roata de sus în jos, iar capul i-a fost legat de o roată, „pentru că i-a reţinut pe oameni de la unire şi de la înrolarea în statutul militar grăniceresc…” – după cum se arată în sentinţa de condamnare. Împreună cu Atanasie au fost martirizaţi prin spânzurare, „pentru aceeaşi vină”, Vasile Dumitru din Mocod, Grigore Manu din Zagra şi Vasile Oichi din Telciu, alte nouăsprezece persoane fiind supuse bătăilor cu vergi; mulţi dintre cei bătuţi au murit sub lovituri. Capetele celor martirizaţi au fost ridicate pe pari la poarta caselor în care locuiseră, iar bucăţi din trupurile ciopârţite au fost aşezate la răscruci de drumuri. Primid moarte martirică, Atanasie şi-a vărsat sângele pentru credinţa strămoşească şi pentru drepturile românilor transilvăneni. De atunci şi până astăzi, cinstirea memoriei lui se face neîntrerupt în conştiinţele ortodocşilor năsăudeni, iar mărturiile vremii îi aşază alături pe cei trei care au pătimit împreună cu el.

Ultimele articole

Cel ce se teme de Dumnezeu se smerește

Cel ce se teme de Dumnezeu se smerește

Cuviosul Filothei Zervakos: „Credința îl duce pe om la frică. Ce frică? Frica de păcat! Omul se teme să nu-L supere pe Dumnezeu. Cel ce se teme se smerește. Și smeritul are pe Duhul Sfânt în el." Andrei Andreicut, Cuvintele Bătrânilor, Ediția 1, Editura Reîntregirea,...

Baba Novac – războinic la 80 de ani

Baba Novac – războinic la 80 de ani

În fața Bastionului Croitorilor din Cluj-Napoca se află o statuie care salută milioanele de trecători. Această statuie îl reprezintă pe Baba Novac, un haiduc, mercenar, luptător împotriva Imperiului Otoman, , căpitan al oștii lui Mihai Viteazul. Este erou național al...

Gânduri despre familia creștină

Gânduri despre familia creștină

Învățătura de credință a Bisericii Ortodoxe definește familia care ia ființă prin Sfânta Taină a Nunții drept Biserica cea mică, după cum o numește și Sfântul Ioan Gură de Aur - „Biserica de acasă”. La baza unirii bărbatului cu femeia stă taina iubirii, iar scopul...

Desant scriitoricesc, la Seminarul Teologic Ortodox din Cluj-Napoca

Desant scriitoricesc, la Seminarul Teologic Ortodox din Cluj-Napoca

La Cluj-Napoca se desfăşoară mai multe evenimente dedicate literaturii şi cărţilor, la FestLit şi Festivalul Internaţional de Carte Transilvania. În cadrul FestLit, ediţia a II-a, organizat de filiala clujeană a Uniunii Scriitorilor din România, a avut loc un...

34 de burse oferite de Fundaţia „Mitropolitul Bartolomeu”

34 de burse oferite de Fundaţia „Mitropolitul Bartolomeu”

Fundaţia „Mitropolitul Bartolomeu” anunţă deschiderea unui nou concurs naţional pentru cele 34 de burse pe care le va acorda elevilor de liceu, studenţilor, masteranzilor şi doctoranzilor, în anul şcolar şi universitar 2015-2016. Fondul alocat pentru bursele anului...