„Omul ca să devină om trebuie să fie format”
(Jan Amos Comenius, Didactica Magna)
Ne-am aplecat în emisiunile precedente asupra Lucrării iubirii în tămăduirea aproapelui, în contextul mai larg al preocupărilor noastre legate de Lucrarea (înfăptuirea) tămăduirii prin iubire. Vă reamintim, am discutat despre Iubire ca factor al unității depline și arvuna noii vieți cu și în Hristos, condusă de Duhul Sfânt, despre Lucrarea iubirii în tămăduirea celuilalt, respectiv despre Rezultatele unui chestionar aplicat tinerilor în legătură cu lucrarea tămăduitoare a iubirii, în emisiunea precedentă fiind prezentate concluziile desprinse din analiza acestuia și interpretare. În emisiunea de astăzi și în următoarele săptămâni vom aborda Lucrarea iubirii în educația copiilor; pentru început ne vom apleca asupra temei: Iubirea, fundamentul educației.
Educația este una dintre cele mai importante activități specifice comunităților umane, omul fiind modelat, încă de la începuturile sale, prin educație. Așa cum afirma pedagogul ceh Jan Amos Comenius (1592-1670), în lucrarea sa „Didactica Magna” (lucrare publicată în anul 1632 în limba cehă, în 1657 în limba latină, și tradusă, în a doua jumătate a secolului trecut, în limba română; în paranteză fie spus, trebuie remarcat aportul lui Comenius la introducerea conceptului de „didactică” și la constituirea didacticii, „arta de a învăța pe alții bine”, repede, plăcut și temeinic,), „omul ca să devină om trebuie să fie format” (Jan Amos Comenius, Didactica Magna, Cap. VI, traducere, note, comentarii și studiu de prof. univ. dr. Iosif Antohi, Editura Didactică și Pedagogică, București, 1970, p.31). Iar marele filosof german Immanuel Kant, în lucrarea sa „Über Pädagogik” („Despre pedagogie”) publicată în anul 1803, postulează la rându-i că omul este singura ființă care trebuie educată pentru a deveni Om. „Omul poate deveni om numai prin educație” (Immanuel Kant, Despre pedagogie, traducere de Traian Brăileanu, Editura Paideia, București, 2002, p.17). În contextul libertății cu care omul a fost înzestrat de Dumnezeu, educația „a fost și este dublată de reflexie, de interogație, de punere sub semnul și ghidajul raționalității”, reflexia pedagogică născându-se o dată cu faptul educativ (Constantin Cucoș, Pedagogie, ediția a II-a revăzută și adăugită, Editura Polirom, Iași, 2006, p.15).