Vineri, 31 ianuarie 2025, ora 19.00, Abonament 12
Colegiul Academic
Orchestra Filarmonicii de Stat „Transilvania”
Gilbert Varga dirijor
Dragoș Dimitriu pian
Ludwig van Beethoven
Concertul nr. 1 pentru pian, în Do major, op. 15
Robert Schumann
Simfonia nr. 3 în Mi bemol Major, op. 97, Renana
Beethoven și Schumann sunt compozitorii ale căror lucrări vor răsuna pe scena sălii Auditorium Maximum a Colegiului Academic, vineri, 31 ianuarie 2025, cu începere de la orele 19.00. La pupitrul dirijoral al Orchestrei Filarmonicii de Stat „Transilvania” se va afla Gilbert Varga, solistul serii fiind pianistul Dragoș Dimitriu.
Despre lucrări
Beethoven, unul dintre cei mai mari compozitori ai istoriei, a fost un inovator al limbajului orchestral și un pianist excepțional. Preluând modelul consacrat de Haydn și Mozart, Beethoven, ca solist, avea nevoie de un concert nou în repertoriul său, scris special pentru a-și evidenția virtuozitatea și talentul de interpret. Ceea ce cunoaștem astăzi drept „Concertul pentru pian în Do major, op. 15” a fost schițat în 1795-1796, finalizat în 1798 (la trei ani după Concertul nr. 2) și, cel mai probabil, interpretat pentru prima dată de Beethoven însuși, în același an, în timpul vizitei sale la Praga. Se poate spune despre Concertul nr. 1 pentru pian în Do major, op. 15 că are un picior în trecut și altul în viitor. Deși la suprafață concertul este legat mult de stilul mozartian, are o strălucire interioară care anticipează creațiile ulterioare ale lui Beethoven, semnalată în special prin tranzițiile armonice neașteptate.
Simfonia nr. 3 în Mi bemol major, op. 97, cunoscută sub numele de Renana, a fost compusă de Robert Schumann în perioada noiembrie – decembrie 1850, la scurt timp după ce s-a mutat împreună cu soția sa, Clara, la Düsseldorf, unde Schumann a preluat funcția de director muzical. Această schimbare de peisaj, alături de vizitele la Catedrala din Köln, l-au inspirat pe compozitor să creeze această lucrare într-un timp foarte scurt. Numele Renana (în germană, Rheinische) este un omagiu adus râului Rin și regiunii care poartă același nume. Schumann a declarat că intenția sa a fost să redea, prin muzică, „un fragment din viața pe Rin” („ein Stück aus dem Leben am Rhein”). Simfonia lui Schumann prezintă ecouri ale lucrărilor lui Beethoven, în special ale Simfoniei a 6-a Pastorala, atât prin structura în cinci părți, cât și prin modul în care Schumann redă muzical sentimentele inspirate de natură. De asemenea, se pot observa influențe din Simfonia a 3-a Eroica, și ea în tonalitatea Mi bemol major. Simfonia Renana reprezintă una dintre ultimele creații majore ale lui Schumann și marchează stilistic, apogeul perioadei sale simfonice. (sursă text: Oana Bălan-Budoiu)
Despre dirijor
Gilbert Varga
Gilbert Varga, fiul renumitului violonist maghiar Tibor Varga, și-a desăvârșit pregătirea sub îndrumarea a trei mari maeștri: Franco Ferrara, Sergiu Celibidache și Charles Bruck. În primii ani ai carierei, s-a dedicat în principal orchestrelor de cameră. A deținut poziții prestigioase, printre care cea de dirijor principal al Hofer Symphoniker (1980–1985) și al Filarmonicii Maghiare din Marl (1985–1990), unde a condus turneul de debut alături de Yehudi Menuhin. A fost dirijor invitat permanent al Orchestrei de Cameră din Stuttgart (1991–1995) și invitat principal al Orchestrei Simfonice din Malmö (1997–2000).
În 1997, Gilbert Varga a fost numit director muzical al Orchestrei Naționale Basce, un rol în care a excelat timp de zece stagiuni, conducând orchestra în numeroase turnee internaționale. Între 2013 și 2018, a fost dirijor principal al Orchestrei Simfonice din Taipei, alături de care a concertat în Europa, Statele Unite și Japonia. În perioada 2019–2021, a fost dirijor principal al Orchestrei Filarmonicii Pannon, găzduită de prestigiosul Centru Kodály din Pécs, Ungaria, unde continuă să revină ca invitat. Ca dirijor invitat, Varga a colaborat cu unele dintre cele mai renumite orchestre din lume: Philadelphia Orchestra, Radio Symphony Berlin, Orchestre de Paris, Oslo Philharmonic și Sydney Symphony. Discografia sa impresionantă include colaborări cu casele de discuri ASV, Koch International și Claves Records. Printre cele mai importante înregistrări se numără concertele pentru violoncel de Șostakovici și Martinů, realizate alături de Deutsches Symphonie-Orchester Berlin și Christian Poltéra (BIS, 2017), precum și concertele de Ravel și Prokofiev cu Anna Vinnitskaya (Naïve Records, 2011), care au primit cinci stele din partea BBC Music Magazine.