Paul Cézanne – puntea dintre impresionism și cubism

de | ian. 19, 2022 | Documentare, Personalitatea zilei

Paul Cézanne a fost un pictor francez etalon pentru sfârșitul secolului al XIX-lea. Lucrările sale reprezintă trecerea de la impresionism la cubism. A fost atât de definitoriu încât teoreticienii artei au denumit trecerea dintre cele două stiluri „faza cézanniană”.

Paul Cézanne s-a născut pe data de 19 ianuarie 1839 în orașul Aix-en-Provence, în apropiere de Marsilia, într-o familie înstărită. Tatăl său a înființat prima bancă din oraș. În anul 1852 face gimnaziul la Bourbon. Era în general un elev conștiincios, dar la un subiect strălucea: era eminent în studiul limbilor clasice. Gasquet spune despre el că era cititor bun, dar era lent, extrem de lent. Cu toate acestea era înzestrat cu o memorie uimitoare. La bătrânețe putea recita din minte texte în latină memorate în timpul anilor de școală. Este interesant de observat că deși avea multe premii în domeniul limbilor clasice, nu excela la desen, nici la pictură. Doar în anul II de studiu a primit mențiune pentru desen. În rest nu s-a remarcat din acest punct de vedere. La gimnaziul din Bourbon se împrietenește cu Emile Zola.  Pe aceștia doi îi lega dragostea pentru literatură și interesul pentru muzică. În orchestra orașului Cézanne cânta la corn, iar Zola la clarinet.

În anul 1857 se înscrie la Școala de Desen din Aix-en-Provence. În anul următor Zola pleacă definitiv la Paris. El rămâne în Aix și  pentru a studia dreptul, la insistențele tatălui său.Cézanne nu își dorea să urmeze cariera tatălui său, așa că îl roagă pe Zola să se intereseze de admiterea la Academia de Arte Frumoase din Paris.  Trei ani mai târziu, în 1861 se mută la Paris pentru a fi mai aproape de visul său. Cu greu, a obținut de la tatăl său 125 de franci lunar pentru a se întreține. Suma era mică, dar era fericit că putea să-și urmeze visul. Mergea zilnic laAcademia „Charles Suisse” pentru a asista la cursuri. Aici îl are ca mentor pe profesorul Camille Pissarro, care vede potențialul în operele sale.

Se pare însă că era printre singurii. Paul Cézanne dă examen de admitere la Academia de Arte Frumoase și este respins. Tablourile prezentate la Salonul Oficial îi sunt respinse. Cu toate acestea nu se dă bătut. Continuă să picteze, adesea alături de Camille Pissarro. Însă chiar și cu sfaturile primite de la acesta în perioada de doi ani în care cei doi pictau adesea alături, la expoziția impresioniștilor din 1874 operele sale sunt considerate ridicole. Trei ani mai târziu, la cea de-a treia expoziție a impresioniștilor îl găsim în aceeași situație. Criticii nu îi apreciau opera și o considerau mediocră. În 1886, Cézanne se ceartă cu Zola. Acesta i-a trimis romanul „Oeuvre”, pe care tocmai l-a terminat. Profund jignit, Cézanne se recunoaște pe sine însuși în eroul principal, un pictor ratat în pragul sinuciderii.

Abia în anul 1895, cu unsprezece ani înainte să moară îi este recunoscută valoarea artistică. AmbroiseVollardorganizează o expoziție în cinstea lui. La aceasta criticii încep să-l aprecieze. Apoi, la expoziția Universală de la Paris criticii îl apreciază din nou. Succesul nu îi aduce schimbări în viața de zi cu zi. Continuă să rămână de dimineața până seara în atelierul lui de lângă Aix-en-Provence, construit de tatăl său în anul 1881.  Foarte rar părăsește acest loc. Ca pictor era scrupulos. Trudea de dimineață până seara. Se irita dacă rezultatul nu era cum și-l dorea. De multe ori ștergea ceea ce a pictat toată ziua sau lăsa  șevaletul în ploaie ca natura să-i șteargă greșeala.

În anul 1906, pentru că a stat prea mult în ploaie se îmbolnăvește de pneumonie. Împreună cu diabetul de care suferea deja, leșină în timp ce pictează. Oamenii l-au găsit la scurt timp și l-au dus acasă. Starea sa se înrăutățește tot mai mult. În cele din urmă, pe data de 23 octombrie 1906, pleacă din această lume, lăsând în urmă opera sa, atât de ne-apreciată în timpul vieții sale, dar care astăzi este definitorie pentru o etapă a artei: „faza cézanniană”.

 

Bibliografie:

GerstleMack, Paul Cézanne, Plunkett Lake Press, Lexington,  2019

Jon Kear, Paul Cézanne, ReaktionBooks, Waterside, 2016,  pp.8, 108-113, 206.

Anna Barskaya, YevgeniaGeorgievskaya, Paul Cézanne 1839-1906, Parkstone International, London, 2009, pp. 12-55.

https://www.linternaute.fr/biographie/art/1775274-paul-cezanne-biographie-courte-dates-citations/

https://www.eternels-eclairs.fr/biographie-paul-cezanne.php

 

Radio Renasterea
Radio Renasterea
Paul Cézanne - puntea dintre impresionism și cubism
Paul Cézanne - puntea dintre impresionism și cubism
/

Ultimele articole

Veghe epifanică

Veghe epifanică

Luna ianuarie adună sub cupola pomenirilor cu slove sfinte figuri îngerești de părinţi aflaţi în proximitatea străvezimii dumnezeiești într-o măsură care cere și din partea ochilor noștri aripi de lumina. De veghe gerarului și înainte-mergător Înainte-Mergătorului,...

Proorocul Moise, „văzătorul de Dumnezeu”

Proorocul Moise, „văzătorul de Dumnezeu”

Înfricoșător lucru este să stai în preajma lui Dumnezeu. Așa ne spune Sfântul Apostol Pavel (Evrei 10, 31). Iar biografia Proorocului Moise ne-o dovedește cu prisosință. Schimbările în viața sa sunt atât de evidente și atât de radicale încât îi oferă personalității...

Praznicul împărătesc al Botezul Domnului și icoana sa

Praznicul împărătesc al Botezul Domnului și icoana sa

Considerată sărbătoare împărătească, Botezul Domnului denumită în popor şi Boboteaza, este ţinută la data de 6 ianuarie în Biserica Răsăriteană[1]; amintindu-ne de botezul primit de Mântuitor din mâna Sfântului Ioan Botezătorul în râul Iordan[2]. Acest praznic se mai...

Bisericile de lemn din patrimoniul județului Cluj

Bisericile de lemn din patrimoniul județului Cluj

În patrimoniul județului Cluj se regăsesc aproape 80 de biserici vechi de lemn, unele din secolul al XVII-lea incluse pe Lista Monumentelor Istorice. Mai mult de 30 de astfel de lăcașuri de cult păstrează pictura murală originală. Altele sunt valoroase prin frumusețea proporțiilor și a detaliilor de arhitectură. Există și câteva ansambluri de pictură parietală, de mare valoare plastică, bine păstrate.

Pictorul NICOLAE TONITZA (13 aprilie 1886 – 26 februarie 1940)

Pictorul NICOLAE TONITZA (13 aprilie 1886 – 26 februarie 1940)

Nicolae Tonitza este cel mai mare dintre fiii familiei Tonitza, părinții Anastasia și Neculai fiind cei care vor veghea de-a lungul timpului ca întâiul lor născut să aibă parte de o educație aleasă. Nicolae Tonitza s-a născut în binecunoscutul oraș Bârlad din județul...

Gheorghe Pop de Băsești (1 august 1835 – 23 februarie 1919)

Gheorghe Pop de Băsești (1 august 1835 – 23 februarie 1919)

Gheorghe Pop de Băsești, figură emblematică în trecutul nostru ca popor, s-a născut la data de 1 august 1835 într-o familie de mici nobili, în comuna Băsești, din comitatul Sălaj. Semnatar al actului diplomatic din anul 1892 care milita pentru drepturilor românilor...

Patriarhul Justinian Marina (22 februarie 1901 – 26 martie 1977)

Patriarhul Justinian Marina (22 februarie 1901 – 26 martie 1977)

Justinian Marina, pe numele său de mirean Ioan Marina, vine pe lume într-o familie de oameni simpli, buni credincioși, gospodari, cu idealuri, valori și principii mărețe. Fiul Elenei și al lui Marin Ilie se naște la data de 22 februarie 1901 în satul Suiești din...