Poate exista o spiritualitate „fără Dumnezeu”?

de | iun. 30, 2025

Rubrica noastră „Călătorie în adâncurile sinelui” ne invită să ne privim pe noi înșine cu ochii lui Dumnezeu (de obicei o facem privindu-ne cu propriii ochi sau cu cei ai semenului). Ea este inspirată din gândirea psihanalitică occidentală (al cărei exponent de vârf este psihiatrul italian Giacomo Dacquino, ale cărui cărți ne călăuzesc tematic și metodologic), dar reașează paradigmele psihoterapeutice în context ortodox, pentru publicul românesc.

Drept urmare, constată că oamenii suferă pentru că trăiesc în afara propriului sine, metabolizând greșit evenimentele exterioare; antidotul la suferință este raportarea corectă la provocările vieții, prin „construcția” unei personalități duhovnicești, care convertește negativul în pozitiv și răul în bine. Pentru aceasta este nevoie însă de o sensibilitate aparte față de Transcendență, pe care doar Biserica o face accesibilă.

Rubrica are drept obiectiv consolidarea armoniei în familie, dobândirea unui echilibru interior suveran (de către fiecare om) și reconcilierea cu propriul trecut, toate încununate de dorința de a ajunge la o experiență a lui Dumnezeu iluminatoare, terapeutică și sfințitoare. Toate acestea, realizate cu o convingere de nezdruncinat: la fericire ajungem numai prin dragoste!


Astăzi, în multe regiuni ale spațiului euro-atlantic, există o căutare disperată de Dumnezeu, dar fără religie; lumea pare că dorește să revină la credință, chiar dacă nu mai are convingeri clare religioase, adică un conținut religios bine închegat. Religiozitatea pare că supraviețuiește în legătură cu o entitate generică, constituindu-se într-un refugiu împotriva nihilismului. În alte cazuri, religiozitatea se prezintă ca fiind ruptă de credință sau chiar și de transcendență: o spiritualitate fără supranatural și fără revelație din Cer. Există multiple forme de spiritualitate care se încadrează în această descriere: ele se bazează pe experiențe umane, pe reflecție filosofică, pe valori etice și pe sentimentul unei conexiuni profunde cu viața, natura sau umanitatea, fără a apela la forțe sau entități supranaturale.

Astfel, „spiritualitatea umanistă” pleacă de la ideea că sensul vieții, compasiunea, frumusețea și legătura cu ceilalți pot fi trăite profund, fără a implica divinități sau revelații. Aceasta presupune introspecția, cultivarea virtuților (cum ar fi empatia, onestitatea sau curajul), arta, știința și responsabilitatea morală. Este frecvent întâlnită în mișcări secular-umaniste și uneori în „ateismul spiritual”.

Această spiritualitate non-religioasă pornește din trăiri interioare intense – bucuria, iubirea, compasiunea, frumusețea, suferința – ca experiențe care trezesc în om o conștiință mai largă despre sine și lume. De exemplu: o persoană care se simte profund emoționată în fața unui apus, a unei opere de artă sau în momente de comuniune autentică cu altcineva. În locul dogmelor religioase, această spiritualitate se sprijină pe întrebări filosofice: „Ce înseamnă să trăiești o viață bună?” „Ce este conștiința?” „Ce datorăm celorlalți?” Exemple de gânditori în această zonă ar fi: Albert Camus, Simone de Beauvoir, Jiddu Krishnamurti, sau în timpurile moderne, Sam Harris (care discută despre „spiritualitatea fără religie”). Walt Whitman – „Cântarea despre mine însumi” (fragment): „Eu mă celebrez pe mine însumi, ∕ Și cânt despre mine, ∕ Și ce eu presupun că tu vei presupune, ∕ Căci fiecare atom ce-mi aparține mie îți aparține și ție.” ➡Whitman oferă o viziune cosmică, umanistă. El celebrează trupul, viața, pământul – fără să invoce divinități. Poezia lui e o formă de extaz în fața miracolului natural al ființei.

Nu este o spiritualitate fără valori etice: accentul cade pe compasiune, responsabilitate, demnitate umană, echitate – văzute însă ca principii de viață care nu au nevoie de o autoritate divină pentru a fi justificate. De exemplu: cineva care alege să trăiască onest și să ajute pe ceilalți nu pentru că „așa spune Dumnezeu”, ci pentru că simte că este ceea ce e corect și profund uman. Această spiritualitate propune o conexiune profundă cu viața, natura sau umanitatea: trăirea unei unități cu natura sau sentimentul că faci parte dintr-un întreg mai mare – omenirea, ecosistemul, universul – fără a presupune existența unui Dumnezeu sau spirit suprem. Un exemplu concludent este biologul care simte venerație în fața complexității vieții sau o persoană care practică meditația mindfulness pentru a-și cultiva prezența și compasiunea, fără a crede în reîncarnare sau karma.

Rainer Maria Rilke, în poezia „Mulțumire” spune (în traducerea lui Constantin Noica): „Mă plec în fața ființei ce se mișcă-n mine, ∕ ca o ființă veche, liniștită și profundă. ∕ În mine se odihnește universul. ∕ Și ceea ce a fost și ceea ce va fi.”  Este o poezie a interiorității sacre – dar nu e vorba de Dumnezeu, ci de o trăire a prezenței, a interconectării cu totul. Spiritualitate interioară, nu neapărat supranaturală.

Spiritualitatea naturalistă, deci, vede universul ca sursă de uimire, mister și reverență — dar fără a presupune intervenții supranaturale. Practici precum meditația, mindfulness-ul, contemplarea naturii sau a cosmosului pot induce stări spirituale profunde, dar rămân explicabile prin psihologie și neuroștiințe. E inspirată de știință și de respectul față de natură (de ex., Carl Sagan, Albert Einstein în unele reflecții filozofice). De asemenea, tradițiile filosofice orientale (în forme secularizate), anumite forme de budism, mai ales cel Zen sau Theravāda (pun accent pe conștientizare, compasiune și suferință umană, fără zei sau forțe divine) pot fi practicate fără credință într-un Dumnezeu sau revelații supranaturale. Accentul este pus pe experiența directă, introspecție și disciplină mentală, nu pe dogmă. De asemenea, stoicismul antic (Marcus Aurelius, Epictet) era un sistem etic și spiritual de viață bazat pe rațiune, autocontrol și acceptarea naturii, fără invocarea unei divinități personale. De exemplu, Mihai Eminescu în poezia „Glossă” spune: „Vreme trece, vreme vine, ∕ Toate-s vechi și nouă toate; ∕ Ce e rău și ce e bine ∕ Tu te-ntreabă și socoate.” Deși uneori asociat cu romantismul religios, aici Eminescu exprimă un stoicism profund: viața curge, totul e iluzoriu, iar înțelepciunea vine din reflecția lucidă, nu neapărat din credința religioasă.

Mai există și forme individuale de spiritualitate: mulți oameni dezvoltă un sens spiritual profund fără să creadă în nimic supranatural — găsind „sacralitatea” în relații, în artă, în iubire, în suferință sau în ideea de sens personal. Această spiritualitate este adesea individualizată și nu se supune unui sistem religios organizat. Umanismul secular propune o viziune care valorizează potențialul uman, rațiunea și cooperarea între oameni ca surse de sens și împlinire. Enumerăm câteva practici contemplative moderne: meditație, jurnal emoțional, mers în natură, recunoștință – utilizate nu religios, ci ca metode de conectare cu sinele și cu viața. Spune Nichita Stănescu în poezia „Emoție de toamnă”: „A venit toamna, ∕ acoperă-mi inima cu ceva, ∕ cu umbra unui copac sau mai bine cu umbra ta.” Aici, spiritualitatea este umană, tandră, efemeră. E vorba de fragilitate, de nevoia de sens în fața anotimpurilor interioare. Nu cere un miracol, ci o prezență umană, un gest de iubire, o comuniune tăcută.

Unii înțeleg spiritualitatea ca un mod profund de a te raporta la existență, la mister, la valori sau la experiența umană — chiar și în absența oricărui element transcendent. Este, în esență, o dimensiune a profunzimii vieții, care poate fi trăită și exprimată în multiple forme.

Vom încheia spunând că această formă de spiritualitate umană, naturală, laică poate fi o poartă spre cea religioasă. Depinde profund de promotorul ei, de căutările lui și de cum evoluează relația lui cu întrebările fundamentale despre viață, sens, moarte, suferință și mister. Ea poate evolua spre religie descoperind o tot mai mare nevoie de sens: uneori, trăirile intense (frumusețea naturii, durerea profundă, extazul estetic sau moral) trezesc întrebări care nu pot fi satisfăcute doar de rațiune sau etică. Omul poate începe să caute ceva „dincolo” de ceea ce poate fi explicat. Astfel, cineva care practică meditația pentru liniște, poate ajunge să simtă o prezență misterioasă, o energie sau o comuniune care îl face să exploreze tradiții religioase (budism, creștinism mistic etc.). În plus, practicarea acestei spiritualități te poare conduce la simțirea unei ordini sau armonii „dincolo de lume”, la o constatare: frumusețea lumii sau „legea morală din mine” (cum zicea Kant) nu sunt doar întâmplări – ci semne ale unei realități transcendente. Astfel, un savant care observă armonia structurii ADN sau a galaxiilor ar putea începe să creadă într-o Inteligență superioară, o „Minte” dincolo de lume. Alții descoperă că formele spirituale fără religie nu le oferă suficientă „hrănire sufletească” – iar atunci pot explora religia pentru ritualuri, comunitate, transcendență, simboluri, pe care spiritualitatea individuală nu le oferă complet.

Radio Renasterea
Radio Renasterea
Poate exista o spiritualitate „fără Dumnezeu”?
Loading
/
<a href="https://radiorenasterea.ro/author/tia/" target="_self">Arhim. Teofil Tia</a>

Arhim. Teofil Tia

Profesor universitar și decan al Facultății de Teologie Ortodoxă din Cluj-Napoca

Mai multe

Călătorie în adâncurile sinelui
Călătorie în adâncurile sinelui
Îndrăgostirile tomnatice și bigamia camuflată
Loading
/
  • Îndrăgostirile tomnatice și bigamia camuflată

    Îndrăgostirile tomnatice și bigamia camuflată

    Nov 16, 2020 • 10:08

  • Masculinul în epoca tradițională

    Masculinul în epoca tradițională

    Oct 7, 2019 • 12:35

  • Conformismul juvenil

    Conformismul juvenil

    Sep 2, 2019 • 10:31

  • Paradigme tipologice corective și identitatea de gen

    Paradigme tipologice corective și identitatea de gen

    Oct 14, 2019 • 12:08

  • Importanța tatălui pentru dezvoltarea psiho-emoțională a copilului

    Importanța tatălui pentru dezvoltarea psiho-emoțională a copilului

    Oct 21, 2019 • 12:31

  • Influența figurii paterne asupra vieții religioase a copilului

    Influența figurii paterne asupra vieții religioase a copilului

    Oct 28, 2019 • 10:34

  • Nefericirea în societatea viitorului

    Nefericirea în societatea viitorului

    Dec 16, 2019 • 8:09

  • Oxigenarea vieții cu dragoste

    Oxigenarea vieții cu dragoste

    Dec 23, 2019 • 10:28

  • Criza sentimentelor

    Criza sentimentelor

    Dec 30, 2019 • 11:06

  • Fizionomia dragostei mature

    Fizionomia dragostei mature

    Jan 12, 2020 • 11:40

Lecția despre logica credinței | Duminica a 4-a după Rusalii

Lecția despre logica credinței | Duminica a 4-a după Rusalii

Ev. Matei 8, 5-13; Vindecarea slugii sutașului „Pe când intra în Capernaum, s-a apropiat de El un sutaş, rugându-L, Şi zicând: Doamne, sluga mea zace în casă, slăbănog, chinuindu-se cumplit. Şi i-a zis Iisus: Venind, îl voi vindeca. Dar sutaşul, răspunzând, I-a zis:...

Catehism. ABC-ul credinței | Rugăciunea Tatăl Nostru VI

Catehism. ABC-ul credinței | Rugăciunea Tatăl Nostru VI

Vom continua în această emisiune tâlcuirea Rugăciunii Domnești - Tatăl Nostru, o rugăciune pe care creștinii au primit-o prin sfinții apostoli de la Însuși Mântuitorul Iisus Hristos. Ea cuprinde mai multe cereri, toate relevante pentru viața noastră spirituală, pe...