Rânduiala dumnezeieştilor slujbe pentru perioada 4-6 ianuarie 2019

de | ian. 4, 2019 | Actualitatea religioasă

Datorită faptului că anul acesta (2019) Ajunul Botezului Domnului să întâmplă sâmbăta (zi în care este permisă postirea, dar este interzisă ajunarea – Canonul 66 Apostolic; Canonul 55, SinodulV-VI Ecumenic),structura dumnezeieştilor slujbe prezintă o serie de modificări, care influenţează rânduielile liturgice începând cu data de 4 ianuarie (vineri).

 

Vineri (4 ianuarie)este zi aliturgică (adică, în tradiţia ortodoxă actuală, nu se săvârşeşte nicio Liturghie). În această zi se ajunează până la ceasul al IX-lea (aproximativ ora 15), după care se mănâncă de dulce, fiind dezlegare la toate (a se vedea Tipicul Mare al Sfântului Sava, la data de 5 ianuarie).

În această zi, dimineaţa se săvârşeşte slujba CeasurilorÎmpărăteşti, iar seara Vecernia, care poate fi urmată de Pavecerniţa Mică la care se pune şi Canonul special al înainteprăznuirii, alcătuit după modelul canonului Sâmbetei Mari.

 

Sâmbătă (5 ianuarie) este Ajunul Botezului Domnului. În această zi se mănâncă mâncare de post, dar nu se ajunează.

Dimineaţa, după Utrenie, se săvârşeşte Liturghia Sfântului Ioan Gură de Aur, la care se citesc pericopele Apostolului şi Evangheliei Sâmbetei înainte de Botez. După Liturghie este permisă mâncare de post, dar fără untdelemn (a se vedea Tipicul Mare al Sfântului Sava, la data de 5 ianuarie, care permite să se mănânce doar pâine şi să se guste puţin vin).

Vecernia, conform tipicului, se săvârşeşte mai devreme, în jurul prânzului (ceasul al VII-lea din zi, aproximativ ora 12-13), urmată de sfinţirea mare a apei. În practică, mai ales în parohii, se săvârşeşte imediat după Dumnezeiasca Liturghie (sau seara, la ora obişnuită a Vecerniei).

La Vecernie se face vohod cu Evanghelia. După prochimenul obişnuit al sâmbetei („Domnul S-a împărăţit…”) se citesc cele 13 Paremii ale praznicului (3-3-7), separate prin cântarea a două antifoane. După ultima Paremie nu se cântă „Sfinte Dumnezeule…”, ci prochimenul Apostolului, urmat de Apostol, Aliluia şi Evanghelie (cele scrise la data de 5 ianuarie). Apoi ectenia întreită, „Învredniceşte-ne, Doamne…” şi ectenia cererilor.

Îndată după ectenia cererilor urmează slujba Sfinţirii Mari a Apei, cântându-se troparul: „Glasul Domnului peste ape strigă….” şi celelalte. La finalul acestei slujbe nu se cântă „Fie numele Domnului…”, ci după troparul praznicului se cântă Slavă… Şi acum… şi stihira „Să cântăm credincioşii…”, apoi se face otpustul Vecerniei (după rânduiala obişnuită, Preotul: „Înţelepciune”, strana: „Binecuvintează”, Preotul: „Cel ce este binecuvântat…” şi celelalte). După ce se gustă din apa sfinţită, se mănâncă mâncare de post, dar cu untdelemn (a se vedea Tipicul Mare la 5 şi 6 ianuarie).

Seara se săvârşeşte Pavecerniţa Mare cu Litie, iar unde se face priveghere, se adaugă Utrenia praznicului şi Ceasul I. Unde nu este priveghere, Utrenia se săvârşeşte în dimineaţa zilei de 6 ianuarie.

 

Duminică (6 ianuarie)prăznuim Botezul Domnului.

În această zi se săvârşeşte Liturghia Sfântului Vasile cel Mare, la care se cântă Antifoanele praznicului şi Axionul praznicului. După rugăciunea amvonului urmează Sfinţirea Mare a apei.

Seara se face Vecernie Mare cu vohod. La această Vecernie se cântă prochimenul mare: „Dumnezeul nostru în cer şi pe pământ…”.

 

Dr. Cezar Login

Ultimele articole

„Tatăl Nostru” – rugăciunea biblică prin excelență

„Tatăl Nostru” – rugăciunea biblică prin excelență

1. Pregătirea aperceptivă[1] Se știe că omul moare fără aer. Dar se știe oare că sufletul omului fără rugăciune e sortit morții? Ne-am raportat vreodată la rugăciune ca la oxigenul vieții duhovnicești? Ce le-a spus Mântuitorul Apostolilor Săi când aceștia I-au cerut...

Intrarea noastră în Biserică

Intrarea noastră în Biserică

Nu, acesta nu e un eseu despre urgenţa instituţionalizării educaţiei încă de la vârste fragede, în care nu cred, și nici despre educaţia extrainstituţională sau libertatea părinţilor în alegerile pentru cei mici. Acesta e un text despre recunoștinţă. Pe 21 noiembrie...

Ospitalitatea sufletească și cea trupească

Ospitalitatea sufletească și cea trupească

Aspecte introductive Hristos ni se prezintă astăzi în ipostaza de oaspete. După ce învață poporul, caută căldura și primirea amicală a lui Lazăr. Va poposi de mai multe ori la acesta în decursul complexelor Lui peripluri propovăduitoare. Se simțea de bună seamă bine...

Hramul Mănăstirii Bic, din Episcopia Sălajului

Hramul Mănăstirii Bic, din Episcopia Sălajului

La prăznuirea Tăierii capului Sfântului Ioan Botezătorul, Preasfințitul Părinte Petroniu a săvârșit Sfânta Liturghie în altarul de vară al Mănăstirii Bic. Prilejul a fost dat de sărbătorirea hramului acestui așezământ monahal.La slujbă au fost prezenți sute de...

12 tineri din Pata Rât, încreștinați de Mitropolitul Clujului

12 tineri din Pata Rât, încreștinați de Mitropolitul Clujului

12 tineri rromi au fost botezați de Mitropolitul Clujului, vineri, 28 august 2015, în Parohia „Sfântul Moise Arapul” din comunitatea clujeană Pata Rât la finalul Sfintei Liturghii oficiate cu prilejul hramului.  „În colonia Pata Rât locuită de rromi, astăzi a avut loc...

Întâlnirea Tinerilor Ortodocşi din Europa, la Cluj-Napoca

Întâlnirea Tinerilor Ortodocşi din Europa, la Cluj-Napoca

Asociația Tinerilor Creștini Ortodocși Cluj și Arhiepiscopia Vadului, Feleacului şi Clujului organizează la Cluj-Napoca, în perioada 4-7 septembrie, Întâlnirea Tinerilor Ortodocşi din Europa, în cadrul manifestărilor mai ample găzduite de acest municipiu, declarat...

Biserica din Brâglez, târnosită de Preasfințitul Petroniu

Biserica din Brâglez, târnosită de Preasfințitul Petroniu

Duminica a 12-a după Rusalii a fost zi de sărbătoare pentru credincioșii parohiei Brâglez din Episcopia Sălajului. Locașul de cult a fost târnosit de Preasfințitul Părinte Petroniu, slujbă care a încununat jertfa credincioșilor pe parcursul a mai multor ani. După...