Sfânta Tradiție în sprijinul tâlcuirii Bibliei: Cinstirea Sfinților și a Sfintelor Moaște (I)

de | oct. 29, 2020

Pentru a face o legătură între catehezele precedente și cea de azi, amintim că în ultimele două săptămâni am vorbit despre importanța citirii și cunoașterii Sfintei Scripturi, totodată, despre Sfânta Tradiție – ca izvor și sprijin pentru tâlcuirea ei, cu accent pe scrierile Sfinților Părinți și pe autoritatea lor în materie de exegeză biblică, autoritate, deopotrivă, științifică și duhovnicească. Astăzi rămânem tot în ambianța Sfintei Tradiții, începând să răspundem la o întrebare: avem temeiuri în Biblie pentru cinstirea Sfinților, a Sfintelor Moaște, a Sfintei Cruci și a Sfintelor Icoane? De ce am ales ca teme Sfinții, Moaștele și celelalte? Pentru că am sărbătorit recent pe doi dintre Sfinții din țara noastră, la ale căror Sfinte Moaște se face anual cel mai mare pelerinaj: Sf. Cuvioasă Parascheva de la Iași și Sf. Cuvios Dimitrie cel Nou de la București. După cum știți, în condițiile pandemiei actuale (coronavirus), pelerinajul a fost mult redus și restricționat, dar manifestarea evlaviei drept-măritorilor creștini a fost la fel de intensă, prin solidaritatea duhovnicească a comunităților parohiale și chiar a creștinilor care au urmărit de acasă sfintele evenimente, prin intermediul mijloacelor media creștine.

Pe de altă parte, am constatat, cu tristețe, o altă realitate, evidentă și ea: vocile presei lumești, cu slujbași „fără Biserică”, în creștere parcă, de la an la an, care-i numesc pe bunii creștini „pupători de oase, ignoranți, medievali” ș.a.m.d. Evident, se cred înțelepți, moderni, atoateștiutori, numai buni să critice și să ia în râs, ignorând cuvântul Scripturii, care spune: „Vai de cei care sunt înțelepți în ochii lor și pricepuți după gândurile lor!” (Isaia 5, 21); sau, un alt cuvânt: „…înțelepciunea lumii acesteia este nebunie înaintea lui Dumnezeu!” (I Cor. 3, 19).

Acestora se adaugă și o parte a protestanților și neoprotestanților, care ignoră Sfintele Moaște la „pachet” cu necinstirea Sfinților, a Sfintelor Icoane, a Sfintei Cruci, a Maicii Domnului… Desigur, învățătura Bisericii ortodoxe (în parte și a confraților catolici și greco-catolici) prezintă, cu temeiuri solide, motivele cinstirii, combătând punctual obiecțiunile lor greșite. Iar obiecțiunea lor principală este că în Biblie nu scrie să dăm cinstire Sfinților și Moaștelor și, de aceea, astăzi și în câteva cateheze viitoare, ne propunem să arătăm contrariul. Acum vom face doar un mic început, ca orientare generală, urmând să detaliem în câteva cateheze ulterioare ceea ce socotim a fi necesar pentru o bună înțelegere a temelor enunțate.

            Întâi, reamintim acum ceea ce am subliniat în săptămânile trecute: pentru tâlcuirea și înțelegerea Bibliei avem nevoie de călăuze pricepute, cum sunt Sfinții Părinți și profesorii de teologie – specializați în studii biblice. Totodată, de anumite ”ghiduri” practice, între care, pomeneam rândul trecut, Învățătura de credință ortodoxă (Catehismul) – o sinteză excepțională a doctrinei ortodoxe, cu temeiurile cele mai relevante din Scriptură și din Scrierile Sfinților Părinți. Spuneam și repetăm: ar fi de dorit ca în fiecare casă, odată cu Scriptura, să fie prezent și un astfel de Catehism.

            Iar pentru temele enunțate deja (Sfinți, Sfinte Moaște și celelalte), amintim acum un alt ghid, pe cât de simplu și accesibil, pe atât de lămuritor. E vorba de una dintre cele mai populare cărți, pe înțelesul tuturor: cartea părintelui Cleopa Ilie, duhovnic arhicunoscut, intitulată Călăuză în credința ortodoxă, pe care o recomandăm din toată inima, atât creștinilor ortodocși, cât și celor de alte confesiuni. Ar fi minunat să facă parte din micile sau mai marile biblioteci de acasă ale fiecărei familii. Se găsește în librării, desigur, dar poate fi descărcată și de pe internet, în format PDF. Cuprinde și lămurește învățături ale credinței noastre ortodoxe, care sunt văzute altfel de confrații protestanți și neoprotestanți, cărora se adaugă concetățenii atei, de care pomeneam la început… 

            Vom evidenția, începând de săptămâna viitoare, cu ajutorul acestei Călăuze, cele mai semnificative temeiuri biblice privind cinstirea Sfinților, a Sfintelor Moaște ș.a.m.d., având în vedere faptul că  Părintele Cleopa a avut o experiență pastorală și duhovnicească unică în felul ei. Insistăm, de aceea, cu recomandarea de a vă procura această carte în librăriile bisericești, sau cel puțin a o descărca de pe internet, pentru că acest lucru e posibil acum chiar pe telefonul mobil…

Iată ce spune, de pildă, părintele profesor Dumitru Stăniloae în prefața pe care i-o dedică:

”Cartea Părintelui Arhimandrit Cleopa Ilie este o lucrare temeinică și convingătoare despre adevărul credinței noastre drept-măritoare, întemeiată pe Sfânta Scriptură. Autorul deschide înțelesuri largi și adânci în textele Sfintei Scripturi care luminează și fundamentează cu multă evidență punctele credinței practicată de Biserică din vremea Apostolilor. Scrierea este o adevărată lucrare de Dogmatică ortodoxă. Ea spune adevărul credinței noastre fără să jignească pe cei de alte credințe…”

Iar Mitropolitul Bartolomeu Anania, într-o altă Prefață a cărții notează:

Cuvântul Părintelui Cleopa are autoritatea focului lăuntric… Iată că ne dăruiește această carte. Am citit-o și am scris această predoslovie pentru cititorii acestui catehism ortodox, ca să știe că fiece cuvânt din fiece pagină a fost nu numai gândit, ci și trăit, că, după spusa Apostolului, putem avea mulți învățători, dar nu mulți părinți. Fie ca prezența ei în mâinile preoților și credincioșilor noștri să aibă prețul izvorului și bucuria roadelor…

Avem speranța că acest minim instrumentar bibliografic, Biblia, Catehismul și Călăuza Părintelui Cleopa va fi prezent în cât mai multe dintre casele dvs. În felul acesta, catehezele noastre vor veni pe un teren pregătit, bine-știind că noi, în cele câteva minute de emisiune suntem, la rândul nostru, ghizi sau călăuze pentru cele ce dvs singuri veți citi și aprofunda, spre o luminare tot mai clară a credinței ortodoxe. Până data viitoare, când vom vorbi despre temeiurile cinstirii Sfintelor Moaște, să aveți o săptămână cu pace, spor și sănătate.

Itinerar Catehetic
Itinerar Catehetic
Sfânta Tradiție în sprijinul tâlcuirii Bibliei: Cinstirea Sfinților și a Sfintelor Moaște (I)
Loading
/

DISTRIBUIE

<a href="https://radiorenasterea.ro/author/gordonv/" target="_self">Pr. Prof. Vasile Gordon</a>

Pr. Prof. Vasile Gordon

Profesor (2003 - prezent); conducător doctorat (2005 - prezent). Toate treptele didactice, pentru Omiletică şi Catehetică. Perioada 2008-2012 şef de catedră la fosta „Catedră Practică”. Din anul 2013, membru titular al Şcolii Doctorale şi profesor la Facultatea de Teologie din Cluj-Napoca.

Emisiuni recente

Ipocrizie fariseică și logica lui Iisus | Duminica a 27-a după Rusalii

Ipocrizie fariseică și logica lui Iisus | Duminica a 27-a după Rusalii

Ev. Luca 13, 10-17 Tămăduirea femeii gârbove „Şi învăţa Iisus într-una din sinagogi sâmbăta. Şi iată o femeie care avea de optsprezece ani un duh de neputinţă şi care era gârbovă, de nu putea să se ridice în sus nicidecum; Iar Iisus, văzând-o, a chemat-o şi i-a zis:...

Vederea lui Dumnezeu și experiența luminii dumnezeiești II

Vederea lui Dumnezeu și experiența luminii dumnezeiești II

  „Deci cine a ajuns să o vadă (desăvârșirea) încetează de la toate și se separă de făpturi, căci vede pe Creatorul acestora; pe Care văzându-L în afară de toate e singur cu Cel Singur și nu mai vede nimic din toate cele văzute sau gândite, vede singură...

Biserica – corabia mântuirii VII

Biserica – corabia mântuirii VII

Ne propunem să discutăm și în această emisiune (difuzată în data de 30 noiembrie 2024) din nou pe marginea temei Biserica – corabia mântuirii. În Simbolul de Credință despre Biserică mărturisim Cred Într-una sfântă, sobornicească și apostolească Biserică. Așadar 4...