Slăbănogirea și formele ei de tămăduire

de Spiritualitate

Aspecte introductive

Minunea din centrul istorisirii de astăzi se petrece la Ierusalim. De fapt, la intrarea în Cetate. Apostolul Teolog e precis. Oferă repere clare și chiar descrie cu lux de amănunte contextul. „Poarta Oilor” „Vitezda” și „cele cinci pridvoare” reprezintă adevărați termeni cheie ai narațiunii. În vecinătatea căii de acces în Sfântul Oraș, despre care istoria va auzi și ulterior, poposește Domnul. Naratorul ține să puncteze două aspecte extrem de importante, ce n-au rămas nesesizate de către exegeză. Că totul se petrece în preajma unei sărbători a iudeilor și că a suit. A avut parte de un traseu cu traiectorie ascendentă. Dacă venea sau nu dinspre Ierihon, locul cel mai jos al țării, e puțin relevant. Ideea de urcare vine să ilustreze altceva. Vorbește despre percepția socială ce exista în epocă cu privire la capitala țării. Era loc înalt. Iar anvegura îi era dată nu doar de relevanța istorică, ci și de existența unui spațiu de o sacralitate unanim recunoscută în popor: templul. Probabil că înspre El se îndrepta și Învățătorul. Se va opri nițel pe cale. Nu pentru a se odihni, ci dimpotrivă.

Vitezda

Locul de popas îl va reprezenta Vitezda. Scăldătoarea, dotată cu cinci pridvoare, era faimoasă în epocă. Se-ntâmpla acolo un fenomen miraculos. Din vreme în vreme, la soroace ce nu erau predeterminate, o prezență celestă făcea apa să se miște. Cel care avea șansa să intre întâi după acest moment, se vindeca de orice boală și neputință. Acest lucru explică de ce o mulțime mare de orbi, șchiopi și alți oameni marcați de felurite beteșuguri deveniseră aici parte a unui lung șir de așteptare. E de presupus că atunci când evenimentul, tulburător la propriu, se producea, oamenii se mai și îmbrânceau. Ori poate-și ziceau și vorbe ce nu se cădeau într-un astfel de loc, cine știe!

Slăbănogul

În lista celor ce nădăjduiau se găsea și un om cu o poveste aparte de viață. Nu că n-ar fi avut și alții astfel de povești. A lui e însă cea remarcată de Hristos. Și dacă Domnului însuși i s-a părut interesantă, apodictic a fost. Ajuns în fața lui, Iisus îl abordează. Trece peste introduceri. N-are nevoie de discuții și de justificări. E Domnul. Iar logica Lui diferă pe alocuri chiar fundamental de cea a oamenilor. Întrebarea e concisă: „Voieşti să te faci sănătos”?

Pesemne că omul nu știe cu cine are de-a face. Ori e prea surprins de modul direct în care e abordat. Răspunsul lui reprezintă mai degrabă glăsuirea unei stări de resemnare. De împăcare cu soarta. „Doamne, nu am om, care să mă arunce în scăldătoare, când se tulbură apa; că, până când vin eu, altul se coboară înaintea mea”, spune el. Nădăjduiește probabil că străinului i se va face milă și-i va da brânci în apă la vremea potrivită. Nu se-nșeală. Dar nu apa scăldătorii e cea care-l așteaptă. Marea-nvolburată a lumii reprezintă destinația pe care e chemat a o străbate. „Scoală-te, ia-ţi patul tău şi umblă”, îi poruncește Domnul. Și cu Hristos nu e de șagă. Porunca e poruncă! Se execută pe loc. Spre uimirea sa și a tuturor.

Vindecatul, sâmbăta și Domnul

Micul inconvenient îl reprezintă faptul că este zi de sărbătoare. În tradiția și cultura vremii, a-ți lua patul și a te porni la drum  de Șabat reprezenta un adevărat sacrilegiul. Ca atare, e luat la rost. Scapă ca prin urechile acului, atunci când mărturisește, buimac, că nu săvârșește acest lucru din rea-credință. Se conformează doar unei porunci. Nu știe însă, cine e cel care a dat-o, căci nu a avut timp de prezentări.

Abia ulterior, va avea parte de o nouă întâlnire cu Dânsul. Unde? În templu, firește! Căci cu Dumnezeu te întâlnești și comunici tot mereu în casa Sa. De-această dată, Învățătorul îi deconspiră morala poveștii: „Iată că te-ai făcut sănătos. De acum să nu mai păcătuieşti, ca să nu-ţi fie ceva mai rău”. Cu inima bucuroasă, omul va lua drumul spre casă, vestind tuturor de ce mare binecuvântare s-a învrednicit.

În loc de concluzii

Poate că nu ar fi rău ca, privind înspre povestirea cu happy-end, să nu ne limităm doar la frumusețea conținutului. Să privim la dimensiunea ei simbolică. În fond, în aceasta rezidă și actualitatea discursului narativ. De câte ori nu ne-am regăsit și noi în ipostaza celui vindecat? Și n-am primit aceleași îndemnuri ca slăbănogul. Indiferent de durata suferinței noastre, Domnul a fost milostiv. Căci spre deosebire de om care, adesea nu-i capabil decât cu mare greutate să lase ca balsamul tămăduitor al iertării să se reverse peste sufletul lui, eliberându-l, Atotțiitorul e puhoi de iertare. Și de drag și de bunătate. Depinde doar de noi dacă ne dorim să ne împărtășim de toate aceste calități ale Sale. Îndrăzniți!


Foto: doxologia.ro

DISTRIBUIE

z

ASCULTĂ LIVE

RADIO RENAȘTEREA

Mai multe din Spiritualitate
Maternitatea Maicii Domnului

Maternitatea Maicii Domnului

Maternitatea Maicii Domnului implică în primul și în primul rând acel „fie!”, rostit în chip hotărât în fața arhanghelului.Din acel moment, ea devine cea care-L poartă în pântece pe Hristos. Îi va fi mamă, comportându-se întru totul la modul superlativ din această...

Atitudinea demnă a Maicii Domnului

Atitudinea demnă a Maicii Domnului

Episodul întâlnirii cu dreptul Simeon se încheie cu previziuni sumbre pentru Maica Domnului. Bătrânul e recunoscător lui Dumnezeu pentru împlinirea făgăduinței, însă ține să-i transmită Fecioarei că prin însăși sufletul ei va trece sabie. Grele și descurajatoare...

Maica Domnului, stâlp al credinței

Maica Domnului, stâlp al credinței

Alături de parabola fiului risipitor, momentul de după Răstignire, în care Hristos are un dialog cu Maica îndurerată și ucenicul iubit, reprezintă cu certitudine una dintre imaginile cu cel mai puternic impact emoțional ale Noului Testament. În agonia ultimelor clipe,...

Fie mie după Cuvântul Tău!

Fie mie după Cuvântul Tău!

Dacă nunta din Cana Galileii ne aduce în atenție Evanghelia Maicii Domnului, ce gravitează în jurul unui mesaj scurt, clar articulat și ne-o reliefează pe cea în cauză drept o „odighitrie”, adică o călăuzitoare, cu mult înainte de apariția icoanei cu acest nume,...

Maica Domnului și feminismul

Maica Domnului și feminismul

Vă propun astăzi să medităm la doi termeni-cheie, ai unui discurs ce ar putea deveni des uzitat în spațiul teologic și cel social: Maica Domnului și feminism. Trăim într-o societate în care, de câteva decenii, dacă nu chiar de mai bine de un secol, rolul femeii a...

Maica Domnului, mijlocitoare pentru noi la Fiul ei

Maica Domnului, mijlocitoare pentru noi la Fiul ei

Vă propun să pornim astăzi în înțelegerea Maicii Domnului și a acțiunilor ei de la compararea a două episoade evanghelice: ispitirea din Carantania și nunta din Cana Galileii. Personajul principal al amândurora este Hristos. Și într-o parte, și în alta, este contactat...