Spiru Haret, părintele sistemului de învățământ modern

Spiru Haret a fost elevul premiant,  studentul emerit, care după ce a trecut prin  sistemul de învățământ, a revoluționat sistemul școlar românesc.

Spiru Haret s-a născut la Iași pe data de 15 februarie 1851, într-o familie de armeni. Tatăl său era avocat și s-a asigurat că fiul său va beneficia de o educație bună. Spiru nu dezamăgește și excelează la învățătură. Primii ani învață carte acasă. Apoi învață la școala primară din Dorohoi.Mai departe este admis la colegiul Sfântul Sava ca bursier. Aici, nu doar că are note bune, dar publică în timpul anilor de liceu două caiete: unul de algebră, altul de trigonometrie.

Din anul 1869 este admis la Universitatea din București, unde a studiat fizică și matematică. În anul al doilea de facultate ajunge profesor de matematică la Seminarul Sfântul Nifon din București. Nu rămâne mult aici. După numai un an, renunță la postul de profesor pentru a se axa pe studii.

După absolvire, a câștigat un concurs de bursă finanțat de Titu Maiorescu și mergela Universitatea din Sorbona. Afost primul român care a obținut un doctorat la Paris.

În 1878 se întoarce în România, unde începe încetul cu încetul să contribuie la îmbunătățirea sistemului școlar. Pe de-o parte contribuie la luminarea minților prin catedra  de mecanică rațională din cadrul Facultății de Științe din București. În paralel, din anul 1881 preda mecanica rațională la Școala de ofițeri de artilerie și geniu , iar  din anul 1882 mai preda în paralel la o a treia instituție, Școala de poduri și șosele din București.

Predatul nu a fost singura sa contribuție în învățământ. A fost inspector general. În această calitate a vizitat numeroase școli și a văzut starea sărăcăcioasă și dezorganizată în care se afla sistemul școlar românesc. Toate aceste probleme pe care le-a găsit în sistem a reușit să le soluționeze când a ajuns în funcția de conducere. Ca om politic a fost Ministrul Instrucțiunii Publice în trei mandate.Din acest post, pune în aplicare reformele la care s-a gândit în toți acești ani. A împărțit școlile în trei secțiuni: clasică, modernă și reală.  În anul 1898 a introdus examenul de bacalaureat în România. A stimulat metodele noi în predarea tuturor disciplinelor și a găsit un sistem prin care profesorii erau aleși pe post în funcție de merit.

Pentru că nu toți părinții aveau bani să plătească școala copiilor lor a propus ca Ministerul să tipărească manualele școlare. Astfel a ieftinit prețul cărților de școală și mai mulți studenți săraci au primit posibilitatea de a studia. Nu este singurul lucru pe care l-a făcut ca cei săraci să aibă acces la școală. A creat cantine pentru săraci și școli pentru adulți, unde cei care nu au avut acces la educație când erau copii primeau o a doua șansă. Totodată el a înființat primele grădinițe din România.

Cât timp a fost în mandat, dădea frecvent circulare să se construiască mai multe școli. Pentru a ne face o idee ce contribuție a avut acest om merită să citim statisticile. Între 1897 și 1910 s-au ridicat în România peste 2 300 de școli. Din acestea, aproximativ 2000 au fost construite în timpul mandatelor lui Spiru Haret.

Ca persoană era stimat de toți. Nu refuza niciodată un serviciu. Era modest în pretențiile sale și reușea să fie la guvern sau în afara lui, acelaşi om. Fiecare decizie a lui avea la bază o amănunțită documentare. Pe subalterni îi considera colaboratori și colegi ai săi. Nu se purta niciodată urât cu cineva. Dorința lui profundă de a îmbunătăți sistemul școlar a făcut ca în în ziua când a murit (17 decembrie 1912) să fie plâns de popor. În special țăranii îl aveau drag, pentru că reforma sa a dat ocazia multor sărmani să aibă access la școală.

 

 

Bibliografie:

Adamescu Gheorghe, Vieaţa şi activitatea lui Spiru C. Haret,Editura Cartea Românească, București, 1936

Constantin Schifirneț,Spiru Haret, reformatorul societãţii româneşti, https://www.academia.edu/4394842/

https://www.spiruharet.ro/spiru-haret/documentatie/din-veata.pdf

http://jurnaluldedrajna.ro/spiru-haret-matematician-astronom-si-om-politic/

http://www.istorie-pe-scurt.ro/spiru-haret-parintele-invatamantului-modern/

https://en.wikipedia.org/wiki/Spiru_Haret

https://ro.wikipedia.org/wiki/Spiru_Haret

https://culturainiasi.ro/spiru-haret/

http://enciclopediaromaniei.ro/wiki/Spiru_Haret

AUTOR: Laurențiu Lucaci

Radio Renasterea
Radio Renasterea
Spiru Haret, părintele sistemului de învățământ modern
Loading
/
Gerard van Swieten – medicul împărătesei Maria Terezia

Gerard van Swieten – medicul împărătesei Maria Terezia

Gerard van Swieten a fost medicul personal al împărătesei Maria Terezia. A făcut reforme în învățământul medical, a îmbunătățit sistemul sanitar și a luptat contra superstiției vampirilor. Gerard van Swieten s-a născut la data de 7 mai 1700 în Leiden. Tatăl său era...

Filip Lazăr – compozitor român

Filip Lazăr – compozitor român

Considerat un mare talent, cel mai relevant compozitor român după George Enescu. Astăzi vom vorbi despre Filip Lazăr. S-a născut într-o familie cu înclinaţii muzicale, mama sa oferindu-i primele lecții de pian. Şi-a continuat pregătirea cu Paulina Moscovici (pian),...

Stanisław Moniuszko – compozitor polonez

Stanisław Moniuszko – compozitor polonez

Stanisław Moniuszko este un compozitor polonez foarte apreciat la nivel național. Este considerat fondatorul școlii naționale poloneze de operă. Compozițiile sale, deși cunoscute în special în Polonia au reușit să-și facă loc și în repertoriul muzical al orchestrelor...

Audrey Hepburn – un model de frumusețe și eleganță

Audrey Hepburn – un model de frumusețe și eleganță

Una dintre cele mai apreciate actriţe de la Hollywood, fascinanta Audrey Hepburn, este considerată şi în prezent cea mai frumoasă femeie din toate timpurile și de asemenea a fost numită Ambasador UNICEF al Bunăvoinţei, dedicându-se cu dăruire acestei misiuni până în...

Nicolae Mavrocordat – primul domn al „epocii fanariote”

Nicolae Mavrocordat – primul domn al „epocii fanariote”

Nicolae Mavrocordat a fost primul domn al „epocii fanariote”. A încercat să fie un domn drept. Chiar dacă a făcut greșeli a învățat din ele și nu le-a mai repetat. S-a străduit să facă să fie bine pentru popor. A încercat să modernizeze relațiile dintre domnitor și...