Suferinţa îngenuncheată (Vineri, Săptămâna a VII-a după Rusalii)

de | aug. 9, 2024

Evanghelia zilei: Mt 15, 29 – 31

În vremea aceea a venit Iisus lângă Marea Galileii şi s-a suit într-un mun­te şi a şezut acolo. Şi au venit la Dânsul mulţime de oameni, având cu ei şchiopi, orbi, muţi, ciungi şi mulţi alţii şi i-au pus la picioarele lui Iisus; iar El i-a tămăduit. Încât se mirau mulţimile văzând pe cei muţi grăind, pe ciungi sănătoşi, pe şchiopi umblând şi pe cei orbi văzând; şi slăveau pe Dumnezeul lui Israel.

Suferinţa îngenuncheată

Referindu-se la această pericopă Sfântul Ioan Gură de Aur spunea, în Omilii la Matei:

„Uneori Hristos merge El la bolnavi; alteori stă şi aşteaptă pe bolnavi şi lasă ca şchio­pii să se urce pe munte. Acum bolnavii nu se mai ating de hainele Lui; îşi făcuseră o idee mai mare despre El şi de aceea se aruncă la picioarele Lui. Bolnavii îşi arată în două chipuri credinţa: şi prin aceea că se urcă pe munte, cu toate că sunt şchiopi şi prin aceea că nu mai au ne­voie de altceva decât numai să se arunce la picioarele Lui. Şi era minune mare şi nemaiîntâlnită să vezi pe cei purtaţi pe tărgi umblând pe picioare­le lor şi pe cei orbi că nu mai au nevoie de călăuze! Pe toţi i-a uimit şi mul­ţi­mea celor vindecaţi şi uşurinţa vindecării.”.[1]

Este aici un amănunt pe care-l subliniem în meditaţia de astăzi. Este vorba de punerea bolnavilor la picioarele lui Iisus. Spune Sfântul Apostol şi Evanghelist Matei că:

„Mulţimi multe au venit la El, având cu ei şchiopi, orbi, muţi, ciungi şi mulţi alţii şi i-au pus la picioarele Lui, iar El i-a vindecat.” (Mt 15, 30).

A sta la picioarele cuiva înseamnă să-l recunoşti pe acesta ca învă­ţă­tor. Aşa stăteau, de pildă, învăţăceii atunci când erau învăţaţi de profe­sorii lor. În plan religios, a sta la picioarele cuiva înseamnă supunere sau mai bine zis recunoaşte­rea autorităţii acestuia. Şi pentru că nu demult   s-a făcut referire la demonizatul din Gadara, care era stăpânit de o legiu­ne de duhuri necurate, vom continua cu acest exemplu.

Citim în Evanghelia după Marcu că acest demonizat îşi avea locuin­ţa în mor­minte. Pe acesta nimeni nu putea să-l lege nici măcar cu lanţuri, căci rupea lanţu­rile şi sfărâma obezile şi nimeni nu putea să-l potolească. Şi neîncetat noaptea şi ziua era prin morminte şi prin munţi, strigând şi tăindu-se cu pietre. Toţi cei care aveau drum prin acea zonă preferau să-l evite decât să fie puşi în situaţia de a se întâlni cu el. Domnul Hristos însă nu a ţinut cont de aceasta. A traversat ţinutul stăpânit de demonizat şi implicit s-a întâlnit cu el. [2]

Sfântul Evanghelist Luca ne prezintă, în legătură cu această întâl­nire, un amă­nunt foarte important: „demonizatul văzându-L pe Iisus a aler­gat, strigând şi a căzut înaintea Lui”.[3] Deci, în primă fază, demoni­zatul a alergat înaintea lui Iisus socotindu-L un om obişnuit, un om ca toţi oameni. Când a fost însă înaintea Lui, a văzut că omul acesta este Dumnezeu Întrupat; şi „a căzut în genunchi”. A căzut în genunchi sau a căzut la picioarele lui Iisus, pentru că diavolii niciodată nu pot sa drepţi înaintea lui Dumnezeu.

Sfântul Grigorie de Nyssa, în lucrarea Viaţa lui Moise, spunea la un mo­ment dat că Moise I-a cerut lui Dumnezeu să-i vadă faţa. Dumne­zeu însă a îngăduit să-i vadă numai spatele, pentru că aşa se întâmplă, oare­cum, cu toţi cei care acceptă să-i urmeze lui Hristos: Îi văd numai spa­tele. De fapt aceasta înseam­nă a urma pe cineva, a te duce după cine­va, a fi povăţuit de cineva. Prin urmare cel care-I urmează lui Hristos mer­ge pe urmele Lui, iar cel care refuză să-I urmeze, acela îi vine oare­cum împotrivă, dar nu-i poate sta împotrivă.[4] Demonizatul din ţinutul Gherghesenilor a alergat împotriva lui Iisus, dar nu i-a putut sta împo­tri­vă, ci i-a căzut în genunchi.

Aşa se întâmplă cu tot ceea ce a luat fiinţă prin lucrarea diavolului şi numim aici suferinţele, bolile şi moartea. Cel care urmează lui Hris­tos a biruit necazurile şi suferinţele din lume. De ce? Pentru că este îm­pre­ună cu Hristos; Hristos păti­meşte împreună cu el, potrivit cuvân­tului:

„În lume necazuri veţi avea; dar îndrăzniţi. Eu am biruit lumea.” (In 16, 33).

Dintre cei care i-au urmat lui Hristos, pe care Biserica noastră i-a trecut în rân­dul sfinţilor, au fost unii care au săvârşit nu numai vinde­cări, ci chiar şi învieri din morţi. Despre un astfel de sfânt citim la Avva Sisoie cel Mare, pe care Biserica îl pomeneşte la data de 6 iulie.

„Se spune că un om oarecare, mirean, a mers după binecuvântare la Părintele Sisoie, în pustie, având cu el pe fiul lui – un copil mic. S-a întâmplat dar că s-a îmbolnăvit copilul pe cale şi a murit; dar tatăl nu s-a tulburat de aceasta, ci cu credinţă l-a adus pe mort la stareţ. Şi intrând în chilie, la cuviosul, s-a aruncat la picioarele lui, împreună cu fiul cel mort, pe care punându-l cu faţa în jos, stătea ca şi cum ar fi cerut binecuvântare şi rugăciune. Şi făcând stareţul rugăciune şi dându-le bine­cuvântare, a ieşit omul afară, lăsând copilul zăcând mort la picioarele sfântului. Iar stareţul n-a ştiut că este mort copilul, ci, socotind că şade pentru rugă­ciu­ne, i-a zis: «Scoală-te, fiule şi du-te de aici.». Deci, îndată înviind mortul, s-a sculat şi a mers în urma tatălui său. Şi văzând omul pe fiul său viu, s-a întors cu el la stareţ şi închi­nân­du-se i-a dat mulţumire. Atunci cunoscând stareţul învierea mortului ce se făcuse,   s-a mâhnit foarte mult; pentru că niciodată nu voia să fie făcător de minuni. Deci a poruncit acelui om ca să nu spună nimănui ceea ce se făcuse, până la sfârşitul lui.”.[5]

Iată deci că pentru sfinţii lui Dumnezeu moartea, boala şi suferinţa nu mai au nici o putere.


[1] Sfântul Ioan Gură de Aur, Omilii la Matei, în PSB 23, p. 604.

[2] Mc 5, 3 – 6.

[3] Lc 8, 28.

[4] Sfântul Grigorie de Nyssa, Viaţa lui Moise, în PSB 29, trad. Pr. Ioan Buga, note Pr. Prof. Dumitru Stăniloae, Ed. IBMBOR, Bucureşti, 1982, p. 97.

[5] Dimitrios G. Tsamis, Patericul sinaitic, p. 197.

Meditație la Evanghelia zilei
Meditație la Evanghelia zilei
Suferinţa îngenuncheată (Vineri, Săptămâna a VII-a după Rusalii)
Loading
/

DISTRIBUIE

<a href="https://radiorenasterea.ro/author/prileapetru/" target="_self">Pr. Petru Ioan Ilea</a>

Pr. Petru Ioan Ilea

Preot, doctor în teologie, hirotonit preot de către Preasfințitul Vasile Someșanul în data de 6 septembrie 2004 pe seama Centrului de Îngrijire și Asistență din Cluj-Napoca, Protopopiatul Cluj II unde a slujit până la data de 15 mai 2010 când a fost transferat la Parohia ,,Schimbarea la Față” din Cluj-Napoca unde slujește în prezent.

Emisiuni recente

Ipocrizie fariseică și logica lui Iisus | Duminica a 27-a după Rusalii

Ipocrizie fariseică și logica lui Iisus | Duminica a 27-a după Rusalii

Ev. Luca 13, 10-17 Tămăduirea femeii gârbove „Şi învăţa Iisus într-una din sinagogi sâmbăta. Şi iată o femeie care avea de optsprezece ani un duh de neputinţă şi care era gârbovă, de nu putea să se ridice în sus nicidecum; Iar Iisus, văzând-o, a chemat-o şi i-a zis:...

Biserica – corabia mântuirii VIII

Biserica – corabia mântuirii VIII

Vom vorbi și în această emisiune (difuzată în data de 07 decembrie 2024) pe marginea temei Biserica – corabia mântuirii. Așezământ divino-uman instituit ca o prelungire peste timp a vieții și lucrării Mântuitorului Iisus Hristos spre sfințirea credincioșilor, Biserica...