Ziua mărcii poștale românești este sărbătorită anual în data de 15 iulie.
În această zi, în anul 1858, au fost tipărite celebrele mărci poștale românești „Cap de bour”. Evenimentul a avut loc la 18 ani după apariția primei mărci poștale din lume, cunoscută sub denumirea de „Black Penny”, în Marea Britanie.
Marca poștală a avut un impact puternic în România, iar în timpul domniei lui Alexandru Ioan Cuza (1859-1866) a apărut un nou obicei: colecționarea mărcilor poștale. Colecționarii și comercianții de tutun vindeau mărci poștale precum „Capul de Bour”, „Principatele Unite” sau „Cuza”.
Curând, au fost înființate diverse societăți și cluburi filatelice, a căror activitate a devenit mai intensă la începutul secolului al XX-lea, răspunzând nevoii de comunicare și schimburi între colecționari.
Prima emisiune tipărită în Moldova, în 1858, reproducea semnul heraldic de pe stema statului.
Mărcile poștale sunt un mijloc de celebrare și promovare a patrimoniului național, servind totodată ca ambasadori ai istoriei, culturii și civilizației.
Romfilatelia
Romfilatelia, instituția responsabilă cu emiterea timbrelor și efectelor poștale românești, a lansat emisiuni filatelice dedicate personalităților românești și evenimentelor care au marcat istoria, cultura și spiritualitatea țării noastre.
De-a lungul timpului, Romfilatelia a emis numeroase emisiuni filatelice cu tematică religioasă. Pe timbrele românești au fost prezentate biserici emblematice pentru Ortodoxia românească, sfinți care au avut un rol important în cultura și spiritualitatea poporului român, precum și evenimente semnificative pentru creștinii ortodocși.
Cu ocazia împlinirii a 250 de ani de la aducerea moaștelor Sfântului Cuvios Dimitrie cel Nou la București, Romfilatelia a lansat un plic jubiliar cu timbru care reproduce icoana Ocrotitorului Bucureștilor de la Catedrala Patriarhală.
Plicul a fost dat în folosință sâmbătă, 13 iulie, ziua în care s-au împlinit cei 250 de ani de la aducerea moaștelor Sfântului Cuvios Dimitrie cel Nou.
Foto credit: Romfilatelia