Biserica de lemn a mănăstirii Ciucea

de Documentare

În această săptămână, proiectul „Biserici de lemn din patrimoniul județului Cluj” vă invită pe domeniul poetului Octavian Goga de la Ciucea, pentru a descoperi frumoasa poveste a bisericii de lemn din Gălpâia, găzduită de complexul muzeal de aici.

Istoricul bisericii fixează construirea ei spre finalul secolului al XVI-lea, însă literatura de specialitate convine asupra plasării ei în secolul al XVIII-lea, datorită analizei stilistice.

„Ea exista deja la 1733, când apare menționată în conscripțiile lui Klein de la Blaj, iar inscripţia de pe peretele exterior al navei din 1768 poate fi un argument în acest sens. Potrivit specialiștilor de la Muzeul „Octavian Goga”, familia Goga a auzit de la preotul din satul sălăjean Gălpâia, Gavril Câmpeanu, că sătenii lasă în paragină biserica, deoarece își ridicaseră una de zid mai încăpătoare și decide să intervină pentru a salva monumentul. Moartea lui Octavian Goga a survenit înainte ca edificiul să fie adus în curtea proprietății sale. Ajunsă la Ciucea, biserica a servit micii mănăstiri de pe domeniu. Fiind copii de preoți, atât poetul cât și soția sa, au dorit înființarea unei mănăstiri pe domeniul lor, pentru a susține ortodoxia în localitate”, spune Consuela Bendea, consultant artistic în arhitectură și artă tradițională la Centrul Județean pentru Conservarea și Promovarea Culturii Tradiționale Cluj.

 

Mănăstirea de maici cu același hram a fost desființată în perioada comunistă și reînfiinţată în 1994. Biserica și mănăstirea au fost date spre folosință, în urmă cu câțiva ani, Arhiepiscopiei Vadului, Feleacului și Clujului. Biserica ce are hramul „Nașterea Maicii Domnului” este monument istoric.

„Acoperișul înalt și coiful turnului foarte zvelt dau o siluetă foarte elegantă edificiului, fiind o influență a stilului maramureșean. Edificiul se remarcă și prin decorul sculptat cu care a fost înfrumusețat. Elegantul portal de acces în biserică, de inspiraţie clasică, este decorat cu motivul torsadei, motiv pe care îl regăsim și în interior la intrarea în naosului, pe arcul dublou al boltei naosului şi la iconostas. Monumentul a avut un ansamblu de pictură murală realizat de meşterul Ioan Pop din Unguraș (astăzi Românaşi), care însă s-a distrus în cea mai mare parte. Acest pictor muralist și iconar a împodobit bisericile de lemn din Sălaj, la finalul sec. XVIII – începutul sec. XIX”. aflăm de la specialistul clujean.

În prezent biserica este în restaurare, deoarece pereții erau atacaţi de muşchi, pe latura de nord, atât la interior cât şi la exterior, precum şi de furnici de lemn şi carii.

Salvat de la pieire de intervenția familiei Goga, prezența acestui monument în incinta muzeului contribuie la atmosfera deosebită de aici, dar mai ales la valoarea acestui important complex.

Rubrică realizată în parteneriat cu Centrul Județean pentru Conservarea și Promovarea Culturii Tradiționale Cluj, instituție de cultură din subordinea Consiliului Județean Cluj.

Foto: arhiva CJCPCT Cluj

 

Radio Renasterea
Radio Renasterea
Biserica de lemn a mănăstirii Ciucea
Loading
/

DISTRIBUIE

z

ASCULTĂ LIVE

RADIO RENAȘTEREA

Mai multe din Documentare
Efectele Aghesmei Mari şi întrebuinţarea ei

Efectele Aghesmei Mari şi întrebuinţarea ei

Cuvântul agheasmă în limba greacă înseamnă apă sfințită. După importanţa şi modul ei de întrebuinţare, agheasma este de două feluri: Agheasmă Mare şi Agheasmă Mică. În Biserica Ortodoxă, în ajunul şi în ziua sărbătorii Botezului Domnu­lui (5 şi 6 ianuarie), se...

Viața Arhimandritului Cleopa Ilie

Viața Arhimandritului Cleopa Ilie

Părintele Cleopa Ilie a fost unul dintre marii duhovnici ai Moldovei, care, mânat de dorința de a face bine, și-a dedicat întreaga viață rugăciunii și pocăinței, ajutând și pe alții să dobândească harul primit de la Dumnezeu. Părintele Patriarh Daniel l-a numit „dar...

ARHIEPISCOPUL JUSTINIAN CHIRA (28 mai 1921 – 30 octombrie 2016)

ARHIEPISCOPUL JUSTINIAN CHIRA (28 mai 1921 – 30 octombrie 2016)

Înaltpreasfinția Sa, JUSTINIAN CHIRA, vrednicul de pomenire Arhiepiscop al Maramureșului şi Sătmarului, a fost fiul unei familii de gospodari harnici și credincioși din satul Plopiș, având ca părinți pe Ilie Chira (1871-1937) și Maria Chira, născută Puț (1884-1949)....