Biserica și lumea. Întâiul Sinod Ecumenic

de | iun. 11, 2021 | Documentare

Apărute în momente de criză teologică profundă pentru Biserica creștină, Sinoadele Ecumenice sunt în primul rând o adunare, o întâlnire a episcopilor care, sub oblăduirea Duhului Sfânt, au reușit să formuleze adevărul de credință într-o manieră cuprinzătoare și să explice acest adevăr de credință în așa fel încât el să stea la temelia vieții duhovnicești a celor credincioși. Pe de altă parte, acestea au rolul de a asigura drumul spre dobândirea mântuirii.

Primul Sinod Ecumenic a avut loc la Niceea (astăzi İznik, în Turcia) în anul 325 d.Hr. și a instituit regula pentru toate Sinoadele Ecumenice ulterioare. Pentru mai multe informații cu privire la contextul și necesitatea unui astfel de demers, am purtat un dialog cu părintele conf. univ. dr. Gabriel Gârdan, de la Facultatea de Teologie Ortodoxă din Cluj-Napoca, specialist în istorie bisericească. Potrivit părintelui profesor, „Sinoadele Ecumenice au reunit mințile cele mai luminate ale Bisericii din momentul respectiv și au formulat adevărul mântuitor, care se bazează pe cele două izvoare ale Revelației: Sfânta Scriptură și Sfânta Tradiție.”

Convocat la inițiativa împăratului Constantin cel Mare,primul Sinod Ecumenic are la bază atât probleme ale credinței, cât și dorința puterii politice de a păstra unitatea imperială, amenințată de schisme în ale credinței: „Este primul mare sinod pe care Biserica a avut posibilitatea să-l organizeze după dobândirea libertății de manifestare a creștinismului. Constantin cel Mare a fost președintele sinodului. La el au participat un număr de aproximativ 318 părinți sinodali, sigur, aceasta este cifra păstrată de tradiție, numărul exact de participanți nefiind cunoscut și a avut ca obiect principal discutarea ereziei ariene. Arianismul, a apărut în Alexandria, a fost promovat de Arie și era o erezie de o periculozitate nemaiîntâlnită până atunci datorită faptului că nega consubstanțialitatea, divinitatea, egalitatea Fiului cu Tatăl. Practic, Iisus Hristos în accepțiunea eretică a lui Arie era prima dintre creaturi, dar totuși, o creatură. Nu era egal cu Tatăl, era subordonat Tatălui, scopul pentru care Tatăl L-a creat pe Fiul fiind acela de-a putea să pună în practică lucrarea de creere a lumii. Prin urmare, această erezie devenea extrem de periculoasă întrucât Iisus Hristos nefiind Dumnezeu adevărat din Dumnezeu adevărat, așa cum vor exprima într-o formă extrem de profundă părinții sinodali, întreaga operă de mântuire înfăptuită de Iisus Hristos era pusă sub semnul întrebării, iar oamenii erau în imposibilitatea de a se mântui dacă acceptau această învățătură eretică. Pericolul mare pe care l-au reprezentat marile erezii în viața Bisericii era tocmai acesta. Ele propuneau o mântuire iluzorie, o mântuire care nu avea corespondent în realitatea iconomiei divine.”, a spus părintele profesor.

Pe părintele Gabriel Gârdan l-am provocat să ne vorbească și despre modalitatea în care a fost biruit sau depășit arianismul ca erezie, deoarece, simpla lui condamnare în cadrul unui Sinod Ecumenic nu-l face să dispară. La finalul acestui articol, puteți asculta interviul integral cu părintele profesor. Totuși, ar trebui să mai spunem că învățăturile adoptate de Sinoadele Ecumenice în general, și de Sinodul I Ecumenic în mod special, au fost formulate sub forma unor mărturisiri:„Aceste hotărâri alcătuiesc fundamentul doctrinar al Bisericii, tezaurul doctrinar al Bisericii pe care se fundamentează întreaga credință. Dacă ne referim la Sinodul I Ecumenic, evident că, dumnezeirea, egalitatea și consubstanțialitatea Fiului cu Tatăl este  o învățătură fundamentală în învățătura noastră creștină, iar expresia ei, forma de exprimare cea mai des întâlnită pe care noi o cunoaștem foarte bine este Simbolul de credință. Prima parte a acestui simbol, primele opt articole au fost alcătuite la Primul Sinod Ecumenic.”

Există însă aspecte și reglementări ce țin de viața Bisericii, de organizarea și cultul ei, care au fost discutate și soluționate în cadrul întrunirilor sinodale ecumenice. Despre acestea, dar și ale lucruri interesante, în interviul realizat cu părintele conf. univ. dr. Gabriel Gârdan, de la catedra de Istorie Bisericească a Facultății de Teologie Ortodoxă din Cluj-Napoca.

Radio Renasterea
Radio Renasterea
Biserica și lumea. Întâiul Sinod Ecumenic
/
<a href="https://radiorenasterea.ro/author/pr-robert-kovacs/" target="_self">Pr. Robert Kovacs</a>

Pr. Robert Kovacs

Absolvent al studiilor de Teologie Ortodoxă din cadrul Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca. Redactor la Radio Renașterea și preot paroh la Parohia Ortodoxă „Sfântul Silvestru” din Cluj-Napoca.

Ultimele articole

Călugării sunt santinele Bisericii

Călugării sunt santinele Bisericii

Amfilohie (Makris), Bătrânul din Patmos: „Acolo unde nu există monahism ortodox, nu există Biserică, precum nu există țară fără armată şi oraş bine administrat fără jandarmi! Călugării păzesc graniţele Bisericii şi le apără împotriva vrăjmaşilor ei, care, în epoca...

Duhovnicul este asemeni unui arbore bătrân

Duhovnicul este asemeni unui arbore bătrân

Amfilohie, Bătrânul din Patmos: “Eu mă asemăn cu un arbore bătrân la umbra căruia oile blânde a lui Hristos îşi găsesc plăcerea de a se adăposti în zilele calde de vară, iar păsările mici să se aşeze pe ramurile lui. Toate îl roagă pe bătrânul arbore să trăiască,...

Mai multe din Documentare
Documentar | Mănăstirea și Cimitirul Eroilor de la Muntele Rece

Documentar | Mănăstirea și Cimitirul Eroilor de la Muntele Rece

Mănăstirea de la Muntele Rece, cu hramul „Înălțarea Domnului”, județul Cluj, a fost înființată în anul 1995, fiind ridicată pe locul numit „La eroi”, la altitudinea de 940 metri, unde se găsește un cimitir al eroilor din Al Doilea Război Mondial. În urma luptelor...

Monumentul ostașului român din Carei

Monumentul ostașului român din Carei

Istoria milenară a poporului român este marcată de nenumărate episoade ale luptei pentru refacerea integrității de neam și țară. Găsim la Carei monumentul închinat ostașilor români care au luptat și s-au jertfit pentru eliberarea ,,ultimei brazde de pământ” al...

AUDIO Biserica de lemn din Dângăul Mic

AUDIO Biserica de lemn din Dângăul Mic

Biserica de lemn „Pogorârea Sfântului Duh” din Dângăul Mic, comuna Căpușu Mare, încadrată ca monument istoric, datează din a doua jumătate a  secolului al XVIII-lea (1764) și este ascunsă privirilor printre brazii din cimitirul satului. Beneficiind de prezența câtorva...

„BLAGA” – Un nume pentru România (I)

„BLAGA” – Un nume pentru România (I)

DATE VECHI ȘI NOI PRIVITOARE LA GENERAȚIILE UNEI FAMILII ROMÂNEȘTI DIN LANCRĂM De-a lungul istoriei, de pe meleagurile albastrului Lancrăm, au pornit în lume personalități de marcă, nume ale vieții culturale și științifice românești, precum Ioan Pavel, Dorin Pavel,...

AUDIO Biserica de lemn, monument istoric, din localitatea clujeană Vechea

AUDIO Biserica de lemn, monument istoric, din localitatea clujeană Vechea

Rubrica „Biserici de lemn din patrimoniul județului Cluj” ne poartă astăzi într-un sat din apropierea Clujului, pentru a cunoaște povestea unuia din cele mai vechi și interesante monumente istorice de lemn din județ. Biserica de lemn cu hramul „Sfântul Dimitrie” sau...