Maica Domnului, model de leadership

de | aug. 5, 2020 | Spiritualitate

Prin modul ei de a se comporta ca mamă și femeie, dar și prin felul ei de a îmbina dragostea cu delicatețea și discreția, Maica Domnului a fost și un adevărat model de leadership. Unul aparte, ce ar avea multe de spus societății noastre, dacă ar fi luat în considerare.

Fără a avea nevoie să ocupe prim-planul vieții publice, așa cum o fac adesea oamenii ce conduc astăzi diferite instituții, sau au vizibilitate în plan social, Maica Domnului a ocupat spațiul fruntaș în inimile celor care au cunoscut-o și au intrat în contact cu ea. Îl ocupă, precum se poate lesne vedea, și-n cele al creștinilor, de mai bine de două milenii. Cu candoarea-i specific maternă, a știut să-și ajute Fiul și uneori i-a influențat deciziile. A demonstrat, asemenea lui Hristos că, un adevărat leader, un conducător genuin, nu trebuie să stea departe de cei pe care îi călăuzește, să se așeze pe un piedestal de pe care să dea ordine. Nu! Rolul lui e să stea alături de ai săi, în mijlocul mulțimilor, confundându-se cu ele! Doar așa poate ajunge cu adevărat să înțeleagă nevoile oamenilor, să vină în întâmpinarea lor și să le fie de ajutor! Interacțiunea empatică se realizează mult mai ușor când cel chemat să gestioneze probleme emoționale, de management al mulțimilor sau de alt fel, se găsește în mijlocul problemei, nu la distanță, în afara ei, pe un podium. Realitatea e mai ușor de cunoscut astfel, iar neprevăzutul e mai ușor de preîntâmpinat. E adevărat că uneori, din afară, lucrurile pot fi evaluate cu mai multă obiectivitate, însă un bun organizator e capabil să rămână în același timp membru al grupului și să privească în perspectivă. Să aibă viziune.

Maica Domnului demonstrează de asemenea că nu respectul declarativ, adesea nesincer, ce maschează interese ascunse, al celor din jur, trebuie să reprezinte motivul unei acțiuni. Dimpotrivă, exceptând întâlnirea cu Elisabeta, în care beneficiază de frumoase cuvinte din partea acesteia, s-ar putea spune că nu are parte de laude declarative decât după moarte. Își conștientizează calitatea de leader, fără a avea nevoie de confirmări din partea cuiva. Nu le cere, nu se lasă lingușită, e conștientă de rolul ei, dar totușui acesta nu o face să se îngâmfe. Dimpotrivă, lasă ca Hristos să se folosească de modelul ei ca de un exemplu, în a-i motiva pe alții. Ilustrativ este pasajul în care femeia din popor o laudă, iar El arată că întreaga lume este chemată să fie părtașă la fericirea Maicii, prin împlinirea cuvintelor Scripturii: „Fericiți sunt cei care ascultă cuvântul lui Dumnezeu și îl păzesc pe el”. Oferă aici o mărturie a faptului că fericirea ei își trage seva din ascultarea cuvântului lui Dumnezeu. Din el își trage seva și calitatea ei de leader. Fecioara Maria nu ține să impună un model de lider autoreferențial. Dimpotrivă, superioritatea ei rezidă în faptul de a arăta mereu înspre Dumnezeu, de a se plasa într-o relație de firească continuitate cu Acesta.

Calitatea de conducător a Maicii are de asemenea o altă particularitate, aceea de a se manifesta prin elemente ce-i relevă calitatea de mamă. De aceea, ea nu mustră, ci mângâie, alină. Nu vine să dea ordine, ci călăuzește cu blândețe, iar eficiența ei nu se măsoară în targeturi cu valoare efemeră, ci în statornicirea unor principii cu valabilitate veșnică.

Într-o societate atât de robită de consum și de tentaculele lui, poate că nu ar fi rău să ne gândim mai atent la schimbarea de paradigmă pe care ar putea să o producă alegerea, de către marii conducători ai lumii, a Maicii Domnului ca model în activitatea slor. De bună seamă, multe dezastre de natură morală, psihologică și chiar economică ar putea fi evitate. Iar efectele benefice ar fi pe termen lung…


Foto: Ioan Popa – Frescă Mănăstirea Nicula

Radio Renasterea
Radio Renasterea
Maica Domnului, model de leadership
Maica Domnului, model de leadership
/
<a href="https://radiorenasterea.ro/author/maxim-morariu/" target="_self">Protos. Maxim Morariu</a>

Protos. Maxim Morariu

Doctor în teologie al Faculății de Teologie Ortodoxă din cadrul Universității Babeș-Bolyai (UBB) din Cluj-Napoca (Summa cum laude) și doctor în științe sociale al Universității Pontificale Angelicum din Roma (Summa cum laude). A absolvit Facultatea de Teologie Ortodoxă clujeană (ca şef de promoţie) și un masterat în ,,Consiliere Pastorală şi Asistență Psihosocială”, în cadrul facultăţii menţionate, Facultatea de Istorie și Filosofie, nivel licență (2014), și masteratul în ,,Istoria Europei de Sud-est” (2016), Institutul Ecumenic de la Bossey (Universitatea din Geneva, 2018), și a studiat la Universitățile din Kosice, Graz, Belgrad, precum și la Universitatea Pontificală Angelicum din Roma, Italia. A publicat, editat, coordonat sau tradus nu mai puțin de 32 de volume și peste 300 de studii și articole de specialitate în țară și străinătate. Este membru editorial a 8 reviste de specialitate (2 indexate Web of Science), membru fondator și redactor-șef al Revistei Astra Salvensis, recunoscută la nivel internațional, secretar științific al Despărțământului „Vasile Moga” al ASTREI Sebeș și al Centrului de Studii „Ioan Lupaș” din cadrul Facultății de Teologie Ortodoxă din Cluj-Napoca și cercetător asociat al Universității din Pretoria (Africa de Sud). Ca om de radio realizează emisiuni și rubrici pentru Radio Renașterea (Cluj-Napoca), Radio Trinitas (București) și Radio Someș (Bistrița) și colaborează cu portalul doxologia.ro.

Ultimele articole

Arhiepiscopul Justinian Chira

Arhiepiscopul Justinian Chira

Vă propun să descoperim chipul unui alt ierarh aparte, al cărui nume se leagă atât de Arhiepiscopia Ortodoxă Română a Vadului, Feleacului și Clujului, cât și de Episcopia Maramureșului și Sătmarului: Înaltpreasfințitul Justinian Chira. S-a născut la data de 28 mai...

Sfințenia și sfinții în tradiția răsăriteană

Sfințenia și sfinții în tradiția răsăriteană

(versiune revizuită a studiului publicat în revista Tabor, nr. 6, iunie 2018) 1. Sfințenia ca însușire proprie lui Dumnezeu. Raportul dintre sfințenie și celelalte atribute divine. Părintele Dumitru Stăniloae consideră că luată în ea însăși, sfințenia este un atribut...

Teologia la feminin

Teologia la feminin

Aspecte introductive În spațiul Răsăritean, astăzi este ziua femeii. Mironosițele, prin curajul lor, vin să arate că și tagma din care făceau ele parte, una care era atunci nedreptățită din punct de vedere social, își merită locul la masa egalilor. Și încă cum! Ele...

Mai multe din Spiritualitate
Sfânta Taină a Căsătoriei | Cateheza a VI-a

Sfânta Taină a Căsătoriei | Cateheza a VI-a

Subiectul ultimei noastre întâlniri a fost Sfânta Taină a Spovedaniei sau a Mărturisirii. Ne reamintim că necesitatea ei stă în păcătoșenia noastră. De nu am fi slabi și nu am păcătui, Taina Spovedaniei nu ar fi propusă de Biserică. Spovedania oferă posibilitatea...

Despre Taina Sfintei Spovedanii | Cateheza a V-a

Despre Taina Sfintei Spovedanii | Cateheza a V-a

Când omul primește Taina Sfântului Botez, așa cum am cunoscut din primele cateheze, primește și Taina Mirungerii și a Euharistiei. Dacă Botezul și Mirungerea nu se repetă decât în cazuri excepționale, Sfânta Euharistie revine în viața credinciosului cât mai des cu...

Sfânta Euharistie – Viața în Hristos | Cateheza a IV-a

Sfânta Euharistie – Viața în Hristos | Cateheza a IV-a

În cateheza precedentă am avut ocazia să ne cristalizăm cunoștințele despre Sfânta Mirungere; Taina dobândirii Duhului, a confirmării lui Hristos în noi, după cum ne spune Sfântul Chiril. Această Taină, în Ortodoxie, nu e separată de Botez, nu e o Taină prin care cel...

Fericirile în vremea molimei (Duminica a 4-a din Post)

Fericirile în vremea molimei (Duminica a 4-a din Post)

Mâine e duminica în care se citește un fragment din Predica de pe Munte. Domnul rostește fericirile. Cum pot fi auzite în timp de molimă, când aveam nevoie de responsabilitate și asumare? 1. Fericiți cei sinceri, că a lor este Împărăția Cerurilor. 2. Fericiți cei...

Sfânta Taină a Mirungerii | Cateheza a III-a

Sfânta Taină a Mirungerii | Cateheza a III-a

Sfânta Taină a Botezului este curățitoare de păcate, este naștere, este regenerare, iar cei care mărturisesc altceva decât aceasta sunt într-un duh neortodox. N-o spunem noi, o spune Sfântul Pavel: „Dar chiar dacă noi sau un înger din cer v-ar vesti altă Evanghelie...

Sfântul Botez – Taina intrării în creștinism | Cateheza a II-a

Sfântul Botez – Taina intrării în creștinism | Cateheza a II-a

În cateheza precedentă am atins câteva aspecte ce privesc familia creștin-ortodoxă. Din cuvintele Sfintei Scripturi și ale unor mari teologi am concluzionat că o familie creștină este o familie cu valori evanghelice care-și crește copiii în respect și dragoste pentru...