Pătimirile Domnului și mântuirea noastră

de | apr. 9, 2022 | Eseu

Aspecte introductive

Capitolul din care face parte pericopa evanghelică citită în cea de-a cincea duminică din Postul Mare, e unul amplu. Îl prezintă pe Domnul deopotrivă în ipostaza propovăduitorului, cât și în cea a celui care împarte binecuvântări. Ba mai mult, ni-L arată punând accentele în mod corespunzător. Încă din debutul său, Îl întâlnim pe Hristos propovăduind în hotarele Iudeii. Ca de obicei, e acompaniat de mulțime.

De această dată, subiectul ales are conotații matrimoniale. Cei care Îl provoacă la cuvânt sunt cărturarii și fariseii. Vin frecându-și mâinile cu entuziasm și speră că-L vor prinde din nou în cuvânt. Divorțul e tema dezbaterii. Hristos întreabă ce spune Moise, iar apoi vorbește despre iconomie. Arată că aceasta nu este doar un apanaj al Ortodoxiei, ci exista și în practica Legii Vechi. În același timp, însă, aduce în atenție situația ideală: „Oricine va lăsa pe femeia sa şi va lua alta, săvârşeşte adulter cu ea. Iar femeia, de-şi va lăsa bărbatul ei şi se va mărita cu altul, săvârşeşte adulter.”

Cuvintele Lui nu pică bine mulțimii. Astfel, peste puhoiul de iscoditori se așterne tăcerea. Îi urmează un episod duios. Domnul interacționează cu copiii. Cu cei ce sunt astfel la vârstă, dar și cu cei ce erau copii la minte. Căci Apostolii, certându-i pe părinți că-și aduceau odraslele la Învățător, se dovedesc a face parte din ultima categorie. De aceea, ei sunt mustrați, iar Hristos arată că un criteriu de intrare în Împărăție, este nevoia de a fi copil. La inimă, nu la minte.

Dialogul cu tânărul bogat vine apoi să vorbeasă despre prioritățile mântuitoare, iar cel cu Apostolii, despre răsplata celor care Îl vor urma pe El. Apoi, Hristos urcă împreună cu învățăceii înspre Ierusalim.

Patima Lui și mântuirea lumii

Călătoria este folosită, ca de obicei de către Dânsul, în scopuri didactice. Rabbi le vorbește ucenicilor despre ceea ce va urma să se întâmple. Despre Patima și omorârea Lui. Dar, în același timp și despre Înviere. Cei doisprezece nu sunt însă foarte receptivi la vorbele Sale. L-au mai auzit și cu alte ocazii vorbind așa și preferă să se facă că plouă.

Ca atare, Iacob și Ioan încearcă să schimbe subiectul, folosindu-se de o pretenție nejustificată. Vin și cer să stea, unul de-a stânga și unul de-a dreapta întru Slava Sa. Pretențiile lor nu sunt doar copilărești, ci și arogante, fapt ce explică mânia celorlalți din ceată. În acest context, Hristos le arată ce presupune o astfel de demnitate: „Nu ştiţi ce cereţi! Puteţi să beţi paharul pe care îl beau Eu sau să vă botezaţi cu botezul cu care Mă botez Eu?” Tinerii și neînvățații Apostoli nu conștientizează nici dificultatea cererii, nici profunzimea răspunsului și nu bănuiesc că Domnul le vorbește acolo despre sfârșitul lor mărturisitor. Și totuși, El acordă aviz favorabil cererii lor.

Întâietatea – la oameni și la Dumnezeu

Discuția cu cei doi constituie pentru Mântuitorul și pretextul de a vorbi despre anumite lucruri ce țin de percepția lui Dumnezeu asupra lumii. De a pune accentele clar și răspicat. Aparenta mânie a celorlalți Apostoli Îl determină să-I adune pe toți, cum face un părinte cu copilașii care sunt certați. Și să-i împace, firește. Momentul îi permite să le arate că dacă din punct de vedere social, cel care conduce dă ordine, mână și adună, între cei care Îl urmează lucrurile trebuie să stea în mod absolut altfel. „Cel care va vrea să fie mare între voi, să fie slujitor al vostru. Şi care va vrea să fie întâi între voi, să fie tuturor slugă”, spune El. Învățătorul însuși este un exemplu în acest sens. Ceea ce făcuse până în acel moment certifică acest fapt, în vreme ce, ceea ce va face, va veni să-I desăvârșească mărturia.

În loc de concluzii

Într-o lume în care aproape oricine își dorește să conducă, să fie slujit, doar Dumnezeu mai rămâne un genuin exemplu de slujire. Și totuși, singularitatea și excepționalitatea modelului pe care Îl oferă, nu-L face să fie nici inactual, nici indezirabil. Știm cu toții câtă bucurie ne aduce orice formă de manifestare a dragostei pentru aproapele. Ea face parte din slujirea noastră. Ne definește ca persoane și ne repolarizează în raport cu divinul. Poate că nu ar fi rău ca și reprezentanții structurilor sociale de astăzi, să privească mai atent la modelele mari de leadership care și-au făcut simțită prezența în decursul istoriei. Între ele, pe locul întâi se găsește, de bună seamă Hristos. Or, superioritatea lui nu s-a manifestat în aroganță, pretenții nejustificate, sau alte lucruri de felul acesta. Nu! Dragostea a constituit chintesența slujirii Sale! Iar manifestările ei au fost diverse. Prin toate, Domnul a slujit lumea. Și i-a arătat cum ar trebui să se comporte ea în mod firesc. Vi se pare greu să-l slujiți pe aproapele? Să-l învăluiți în dragoste și pace, așa cum poate odinioară îl potopeați cu sudalme și vorbe urâte? Nu e greu. Dacă Dumnezeul întrupat a făcut-o, putem și noi. Îndrăzniți!

Radio Renasterea
Radio Renasterea
Pătimirile Domnului și mântuirea noastră
Pătimirile Domnului și mântuirea noastră
/
<a href="https://radiorenasterea.ro/author/maxim-morariu/" target="_self">Protos. Maxim Morariu</a>

Protos. Maxim Morariu

Doctor în teologie al Faculății de Teologie Ortodoxă din cadrul Universității Babeș-Bolyai (UBB) din Cluj-Napoca (Summa cum laude) și doctor în științe sociale al Universității Pontificale Angelicum din Roma (Summa cum laude). A absolvit Facultatea de Teologie Ortodoxă clujeană (ca şef de promoţie) și un masterat în ,,Consiliere Pastorală şi Asistență Psihosocială”, în cadrul facultăţii menţionate, Facultatea de Istorie și Filosofie, nivel licență (2014), și masteratul în ,,Istoria Europei de Sud-est” (2016), Institutul Ecumenic de la Bossey (Universitatea din Geneva, 2018), și a studiat la Universitățile din Kosice, Graz, Belgrad, precum și la Universitatea Pontificală Angelicum din Roma, Italia. A publicat, editat, coordonat sau tradus nu mai puțin de 32 de volume și peste 300 de studii și articole de specialitate în țară și străinătate. Este membru editorial a 8 reviste de specialitate (2 indexate Web of Science), membru fondator și redactor-șef al Revistei Astra Salvensis, recunoscută la nivel internațional, secretar științific al Despărțământului „Vasile Moga” al ASTREI Sebeș și al Centrului de Studii „Ioan Lupaș” din cadrul Facultății de Teologie Ortodoxă din Cluj-Napoca și cercetător asociat al Universității din Pretoria (Africa de Sud). Ca om de radio realizează emisiuni și rubrici pentru Radio Renașterea (Cluj-Napoca), Radio Trinitas (București) și Radio Someș (Bistrița) și colaborează cu portalul doxologia.ro. Începând cu anul 2022 este de asemenea eclesiarhul Catedralei Episcopale „Sfântul Mare Mucenic Gheorghe” din Saint-Hubert, Quebec (Canada).

Ultimele articole

Memento: „Iubirea și Occidentul”

Memento: „Iubirea și Occidentul”

Denis de Rougemont este cunoscut publicului românesc prin excelenta sa apologie „Partea diavolului”, care descrie excepțional jocul silogismelor care au îndepărtat din conștiința publică europeană credibilitatea forței demonice, transformând-o într-un apendice istoric...

Ruşinea de a-ţi mărturisi credinţa

Ruşinea de a-ţi mărturisi credinţa

Sunt oameni cărora le este ruşine să-şi mărturisească credinţa, apartenenţa lor confesională. Cei mai tineri n-au apucat vremurile, dar noi, cei maturi ştim că în perioada comunistă, multora le era teamă să-şi mărturisească credinţa lor. Dar nu numai atunci. Chiar şi...

Mai multe din Eseu
Memento: „Iubirea și Occidentul”

Memento: „Iubirea și Occidentul”

Denis de Rougemont este cunoscut publicului românesc prin excelenta sa apologie „Partea diavolului”, care descrie excepțional jocul silogismelor care au îndepărtat din conștiința publică europeană credibilitatea forței demonice, transformând-o într-un apendice istoric...

Pr. Crin Triandafil Theodorescu: „Frăția Psaltirii”

Pr. Crin Triandafil Theodorescu: „Frăția Psaltirii”

Părinte, asta am priceput, dar mai departe? Ce rugăciuni trebuie să fac? Hai, precis aveți dumneavoastră niște rugăciuni mai speciale. Mă uit lung spre el, derutat. Profilul recognoscibil al răscolitorului de panacee. Care culege de la călugări din schituri izolate...

Sfântul Cuvios Paisie Aghioritul și cunoașterea duhovnicească

Sfântul Cuvios Paisie Aghioritul și cunoașterea duhovnicească

Sfântul Cuvios Paisie Aghioritul ne propune o ierarhie în interiorul procesului de cunoaștere. Și pornește de la cea mai importantă – cunoașterea ce vine din experiența duhovnicească, generată de străluminarea Duhului Sfânt și concretizată în discernământul spiritual....

Unitate și armonie în icoana Pogorârii Sfântului Duh

Unitate și armonie în icoana Pogorârii Sfântului Duh

  Duminica Cincizecimii este sărbătoarea întemeierii Bisericii creştine, deoarece în această zi, după cuvântarea Apostolului Petru, s-au convertit la creştinism aproximativ 3.000 de persoane, definind cea dintâi comunitate de creştini de la Ierusalim[1]....

În mormânt Viaţă

În mormânt Viaţă

Taina Crucii, a morţii şi a şederii Domnului în mormânt este taina iubirii Sale smerite, până la capăt. Împărtăşind soarta comună a fiecărei fiinţe umane care se simte singură în faţa morţii, Domnul Iisus Hristos, ca om, a strigat pe cruce: “Dumnezeul meu, Dumnezeul...