Salvați Copiii România, cu sprijinul Fundației OMV Petrom, desfășoară, în 60 de grădinițe din București și din țară, programul „Să fim prieteni – Fără Bullying” – un program de prevenire a bullying-ului, cu o metodologie dezvoltată de Mary Foundation și Salvați Copiii Danemarca.
600 de specialiști din grădinițe – educatori, directori și consilieri – au fost deja formați să utilizeze metodologia programului și, pe parcursul anului școlar 2023 – 2024, vor lucra cu 8.800 de copii preșcolari și cu părinții acestora pentru a crea comunități educaționale incluzive și sigure și a-i ajuta pe copii să aibă relații pozitive.
Studiul preliminar efectuat în cadrul programului arată că 78% dintre educatori trebuie să gestioneze situații de bullying la grupă și 35% dintre educatori au în grupă copii care ocazional nu au cu cine să se joace.
„Programul «Să fim prieteni – Fără Bullying» are la bază cercetări de ultimă oră si este fundamentat pe patru valori – toleranță, respect, grijă și curaj. Pentru implementarea programului, cele 60 de grădinițe beneficiază de formarea specialiștilor și primesc o valiză cu resurse ce conține instrumente educaționale specifice: ursulețul prietenos, ghiduri pentru specialiști, cărți cu activități, cartonașe de conversație, fișe cu exemple care stau la baza conversațiilor cu copiii. Cu ajutorul acestora, copiii învață să-și exprime emoțiile, dezvoltă o înțelegere mai profundă a propriului rol în interacțiunile cu prietenii, iar grupul de copii ca întreg este întărit. De asemenea, deoarece adulții sunt modele importante pentru copii în viața lor socială, programul conține instrumente de lucru pentru cadre didactice și părinți” – precizează Salvați Copiii România.
Impactul intervenției va fi măsurat pe tot parcursul anului școlar, iar rezultatele vor fi folosite pentru a îmbunătăți și extinde edițiile din anii următori.
***
Studiul preliminar derulat de Salvați Copiii România în rândul specialiștilor incluși în program arată modurile în care copiii din grădinițe se supun de obicei unii pe alții comportamentului de bullying: excluderea de la jocuri și activități, neacceptarea în grup, etichetare și exprimare neadecvată.
Astfel: 35% dintre educatori menționează că au în grupă copii care ocazional nu au cu cine să se joace; 10% dintre educatori menționează că în mod constant se confruntă cu situații în care anumiți copii sunt excluși din grup de către ceilalți; 60% dintre cadrele didactice consideră că tachinarea între copii este o problemă a copiilor și în afara programului de grădiniță; 40% dintre respondenți consideră că pot îmbunătăți modul în care gestionează conflictul și hărțuirea între copii și au identificat ca principale domenii în care ar avea nevoie de sprijin: îmbunătățirea colaborării dintre cadre didactice și părinți și formarea cadrelor didactice pentru aplicarea metodelor educaționale care vizează creșterea coeziunii de grup.
***
Bullying-ul este un fenomen care apare la nivelul grupurilor de copii și se referă la comportamente variate care umilesc și exclud prin natura lor, sunt repetate sau fac parte dintr-un tipar care se manifestă pentru o perioadă de timp. Cel mai adesea, comportamentele de tip bullying sunt ascunse de ochii adulților și continuă în absența unor măsuri specifice de intervenție. Bullying-ul poate lua forma poreclitului sau a violenței fizice, dar se poate manifesta și mai subtil, prin ignorare, excludere, bârfă, zvonuri despre o persoană și, prin urmare, poate fi dificil de identificat.
Salvați Copiii atrăgea atenția asupra extinderii fenomenului de bullying încă din 2016, aducând în atenția specialiștilor datele colectate prin derularea studiului „Bullying-ul în rândul copiilor – studiu sociologic la nivel național”: în ciclurile primar și gimnazial, 3 din 10 copii erau excluși în mod constant din grupul de colegi; 3 din 10 copii erau amenințați cu bătaia sau lovirea de către colegi; 1 din 4 copii fusese umilit în fața colegilor.
În iunie 2022, Salvați Copiii a realizat o consultare în rândul copiilor, iar rezultatele arată că incidența fenomenului a crescut față de 2016: 4 din 5 elevi afirmă că au fost martori ai situațiilor de bullying în școala unde învață, procentul elevilor care spun că au fost victime ale bullying-ului a crescut de la 29% în 2016 la 49% în 2022.