Taină și minune |Părintele Mitropolit Andrei

de Spiritualitate

La începutul Postului Crăciunului, pe 21 noiembrie, sărbătorim „Intrarea Maicii Domnului în Biserică”. Este o legătură directă între cele două lucruri: Maica Domnului intră în templul din Ierusalim pentru a se pregăti să-L primească în pântecele ei pe Domnul Hristos, noi creştinii postim şase săptămâni înainte de praznic pentru a-L primi pe Mântuitorul în peştera sufletului nostru. Dar, pe cât de lesne este de făcut o legătură între cele două, pe atât de mult ne dăm seama de sfinţenia Maicii Domnului şi de mizeria lăuntrică în care ne găsim noi.

Viaţa Maicii Domnului este taină şi minune. Maica Domnului este „rai de taină”, este „laudă a toată lumea”, este „năstrapă de aur”, este „casa Domnului”. Condacul sărbătorii ne spune că „Preacurata, Biserica Mântuitorului, cămara cea de mult preţ şi Fecioara, sfinţită vistierie a slavei lui Dumnezeu, astăzi se aduce în casa Domnului, împreună aducând harul Duhului lui Dumnezeu, pe care o laudă îngerii lui Dumnezeu: Acesta este cortul cel ceresc”[1].

Noi spunem într-o cântare din postul acesta, adresându-ne lui Dumnezeu: „Pe mine, cel ce am ajuns peşteră de tâlhari, arată-mă, Doamne, Cel ce în peşteră Te-ai născut, locaş al Tău şi al Tatălui şi al dumnezeiescului Tău Duh, ca să Te slăvesc în toţi vecii”[2] .

Şi, dacă suntem realişti, în faţa tainei unirii cu Hristos, ne folosim de rugăciunea de la Împărtăşanie: „Mă cutremur, primind focul, să nu mă aprind ca ceara şi ca iarba. O înfricoşătoare taină. O, milostivire a lui Dumnezeu. Cum eu, tină fiind, mă împărtăşesc cu dumnezeiescul Trup şi Sânge şi mă fac fără stricăciune”[3] .

Maica Domnului se pregăteşte în templu pentru momentul unic din istoria universului când, întrupându-se în sânul ei Hristos şi frate făcându-se cu oamenii, lumea va fi salvată. Datorită acestui fapt, că L-a născut pe „Pomul vieţii”, Preasfânta Fecioară este numită „rai de taină”.

„Umbritu-te-a pe tine, Fecioară, spune cântarea, puterea Celui dintru înălţime, şi te-a făcut rai de desfătare, având în mijloc lemnul vieţii, pe Mijlocitorul şi Domnul”[4] . Edenul cel închis pe vremea lui Adam devine accesibil pentru toţi oamenii. Într-un dialog retoric cu locul naşterii spunem: „Găteşte-te Betleeme că s-a deschis Edenul pentru toţi, înfrumuseţează-te Efrata, că Pomul vieţii a înflorit în peşteră din Fecioară. Pentru că pântecele aceleia s-a arătat rai înţelegător, întru care este dumnezeiescul pom, din care mâncând vom fi vii şi nu vom muri ca Adam. Hristos se naşte ca să ridice chipul cel căzut mai înainte”[5] .

Contemplând splendoarea Maicii Domnului şi admirându-i puritatea, ne dăm seama de ce a fost vrednică să-L nască pe Hristos. Şi, întorcându-ne înspre noi, ne dăm seama cât de mizerabili suntem pentru a-L putea primi. Din încurcătură ne scoate postul Crăciunului. Spune Sfântul Simeon Noul Teolog: „Crezând din suflet şi căindu-ne cu căldură, zămislim pe Cuvântul lui Dumnezeu în inimile noastre ca și Fecioara, dacă avem sufletele noastre fecioare curate”[6] .

Fecioria şi curăţia sufletului încercăm să le regăsim în acest post. Două virtuţi pe cât de mari pe atât de neglijate. Şi nu numai că nu le căutăm, ci le socotim desuete şi demodate.

Mai ales în inima tinerilor încearcă duhul anticrist şi secular să dărâme convingerile creştine şi dorul după puritate. Pe cei ce încă au mai rămas nepătaţi, acest duh îi persiflează şi-i marginalizează.

Uitându-ne cu speranţă la Maica Domnului, o rugăm să ne ajute prin rugăciunile ei: pe cei mai în vârstă să ne ajute să ne recâştigăm sfinţenia vieţii, pe cei tineri să-i păstreze curaţi şi nepătaţi.

În această stare fiind, vom avea bucuria de a-L primi şi noi pe Hristos în inima noastră.


[1] Mineiul pe noiembrie, EIBMBOR, Bucureşti, 2005, p. 339.

[2] Mineiul pe decembrie, EIBMBOR,Bucureşti, 2005, p. 339.

[3] Liturghier, EIBMBOR, Bucureşti, 2012, p. 339.

[4] Mineiul pe iulie, EIBMBOR, Bucureşti, 1928, p. 99.

[5] Mineiul pe decembrie, EIBMBOR, Bucureşti, 2005, p. 312.

[6] Sfântul Simeon Noul Teolog, Întâia cuvântare monahală, Filocalia 6, Bucureşti, 1977, p. 157.


Articol aparut în Revista Renașterea, nr. 11/2015

DISTRIBUIE

z

ASCULTĂ LIVE

RADIO RENAȘTEREA

Mai multe din Spiritualitate
Egiptul – refugiul Familiei Sfinte

Egiptul – refugiul Familiei Sfinte

Egiptul este un loc unic în lume, plin de istorie și spiritualitate, unde credința și tradițiile se împletesc într-un mod special. Este țara unde Dumnezeu i-a oferit lui Moise tablele legii și locul unde Mântuitorul Hristos, împreună cu Fecioara Maria și Dreptul...

Biserica din Pöcs – sanctuarul dedicat Maicii Domnului

Biserica din Pöcs – sanctuarul dedicat Maicii Domnului

Astăzi vom vorbi despre un loc de pelerinaj din inima Europei. Este vorba de Pöcs, Ungaria. Acest sanctuar dedicat Maicii Domnului atrage anual mii de pelerini din întreaga lume, oferind o oază de liniște și alinare pentru toți cei care îl vizitează. Istoric și...

Mariologia la Sfântul Iosif Isihastul – corifeul pustiei Athosului

Mariologia la Sfântul Iosif Isihastul – corifeul pustiei Athosului

Sfântul Iosif Isihastul (1897-1959) este unul dintre cei mai mari părinți ai Athosului, dar îndrăznesc să zic: cel mai mare niptic al monahismului aghiorit, canonizat de către Patriarhia Constantinopolului în anul 2020. Sfântul Iosif Isihastul a practicat o nevoință...

Biserica Vlaherne: O Bijuterie a Constantinopolului Bizantin

Biserica Vlaherne: O Bijuterie a Constantinopolului Bizantin

Biserica Maicii Domnului din Vlaherne, cunoscută și sub numele de Blachernae, este una dintre cele mai importante biserici ortodoxe din Constantinopol, actualul Istanbul. După Catedrala Sfânta Sofia, Biserica Vlaherne a fost cel mai renumit și venerat lăcaș de cult...