Creştinismul e paradoxal. Ne cere să îi iubim pe vrăjmaşii noştri şi să facem bine celor ce ne fac rău

de Spiritualitate

Creştinismul e paradoxal. Nu numai că ne cere să nu le facem rău vrăjmaşilor, dar ne cere chiar să îi iubim. Creştinismul ne cere să îi iubim pe vrăjmaşii noştri şi să facem bine celor ce ne fac rău.

De fapt, iubiţi fraţi şi surori, încă din Vechiul Testament suntem îndemnaţi să ne iubim vrăjmaşii. Iată, Solomon, în cartea Pildelor, în capitolul 25, versetele 21 şi 22, zice aşa: „de flămânzeşte vrăjmaşul tău, dă-i să mănânce pâine şi dacă însetează, adapă-l cu apă, căci numai aşa îngrămădeşti cărbuni aprinşi pe capul lui şi Domnul îţi va răsplăti ţie”.

Sfântul Siluan Athonitul era un om pragmatic. Gândindu-se că noi, oamenii, când facem ceva, inclusiv pe tărâm duhovnicesc, facem cu un scop, Sfântul Siluan Athonitul zicea: „Cel mai înalt scop al creştinului este să păstreze în suflet harul Duhului Sfânt. Dar, pentru a păstra în suflet harul Duhului Sfânt, trebuie să faci două lucruri: întâi să te rogi pentru vrăjmaşi tăi şi să-I iubeşti, iar în al doilea rând, să-i mulţumeşti lui Dumnezeu nu pentru sănătate, pentru realizări, pentru binecuvântări – acest lucru este firesc – ci să-i mulţumeşti lui Dumnezeu pentru boală, pentru necaz, pentru lipsă, pentru greutăţi. Făcând aceste lucruri, adică iubindu-ţi vrăjmaşii şi rugându-te pentru ei şi mulţumindu-i lui Dumnezeu pentru necazuri, pentru greutăţi, vei păstra în sufletul tău harul Duhului Sfânt”[i]. Auziţi? Dacă suntem pragmatici şi vrem să purtăm în noi harul Duhului Sfânt, ne iubim vrăjmaşii şi Îi mulţumim lui Dumnezeu pentru necazuri.

Concluzia o trage, în versuri, Vasile Militaru, acest poet creştin care a murit în temniţele comuniste şi care, referitor la vrăjmaşii care l-au prigonit, l-au închis şi l-au torturat, a scris aceste versuri:

„Iubind mereu pe toţi vrăjmaşii,
Chiar mii de-ar fi mulţimea lor,
Tu, de la mare înălţime,
Le eşti a lor judecător.

Dacă-i urăşti şi răzbunarea
Te poartă pe-ale sale căi,
Tu fi-vei osândit, iar dânşii
Vor fi judecătorii tăi”[ii]


[i] Cuviosul Siluan Athonitul, Între iadul deznădejdii şi iadul smereniei, Editura Deisis, Alba-Iulia, 1990, p. 89

[ii] Vasile Militaru, Şoaptele Îngerilor, Editura Lumină din lumină, Bucureşti, 1995, p. 84.

DISTRIBUIE

z

ASCULTĂ LIVE

RADIO RENAȘTEREA

Mai multe din Spiritualitate
Duminica a I-a după Rusalii – Apostolii în misiunea de probă

Duminica a I-a după Rusalii – Apostolii în misiunea de probă

Către sfârșitul anului al doilea al activităţii Sale, Iisus fiind în Galileea, într-o cuvântare plină de învăţături pastorale pregătește pe ucenici pentru o primă călătorie misionară. Le pune în vedere atât benefi ciile, cât și riscurile realizării propovăduirii. Vor...

Rusaliile – Pogorârea Duhului Sfânt (Faptele Apostolior 2, 1-13)

Rusaliile – Pogorârea Duhului Sfânt (Faptele Apostolior 2, 1-13)

Fiind sărbătoarea iudaică „Cincizecimea”, la zece zile după Înălţare apostolii erau adunaţi în același loc, unde conveniră ultima dată cu Mântuitorul. Deodată, din cer se porni o sufl are asemenea unei puternice furtuni și umplu întreaga casă unde se afl au. Deasupra...

Pogorârea Sfântului Duh în icoanele românești din Transilvania

Pogorârea Sfântului Duh în icoanele românești din Transilvania

Biserica Ortodoxă prăznuiește la 50 de zile după Învierea Domnului și la 10 zile de slăvita Sa Înălțare, praznicul luminos al Pogorârii Sfântului Duh cunoscut și cu numele de Praznicul Cincizecimii sau Rusaliile. Sărbătoarea a fost ținută în primele veacuri creștine,...

Înălţarea Domnului

Înălţarea Domnului

Bucuria revederii după Înviere, în sufletul apostolilor este permanent umbrită de gândul apropiatei și definitivei despărţiri de Mântuitorul. Erau atât de mult pătrunși de divina măreţie a personalităţii Lui, de captivanta-I blândeţe, bunătate și iubire cu care a...