Fără cruce nu există comuniune cu Hristos

de Spiritualitate

Suntem în Duminica dinaintea Înălțării Sfintei Cruci. La Sfânta Liturghie citim un fragment scurt din Evanghelia după Ioan, care redă semnificația Crucii în credința creștină, reliefată în convorbirea lui Iisus cu Nicodim (Ioan 3, 13-17).

Este evident că crucea nu este un simplu semn sau un „chip cioplit”, așa cum denaturat ar sugera unii din lumea protestantă. Sfânta Cruce este conținutul esențial al credinței creștine care aduce mântuirea noastră.

Iisus ne descoperă în convorbirea cu Nicodim ce înseamnă crucea, ca dragoste prin jertfă, prin care Fiul Omului S-a pogorât din cer și prin care noi ne naștem din nou. Domnul vorbește despre legătura dintre jerfa Sa pe Cruce și nașterea duhovnicească a omului prin credința în El, utilizând un simbol al Vechiului Testament: „Și după cum Moise a înălțat șarpele în pustie, așa trebuie să se înalțe Fiul Omului, ca tot cel ce crede în El să nu piară, ci să aibă viață veșnică. Căci Dumnezeu așa a iubit lumea, încât pe Fiul Său Cel Unul-Născut L-a dat, ca oricine crede în El să nu piară, ci să aibă viață veșnică” (Ioan 3, 14-16).

Așadar, crucea înseamnă iubire, jertfă, dăruire, fapt pentru care primii creștini se pecetluiau cu acest semn pe frunte, îl puneau pe veșminte și în case și îl sărutau cu drag când îl vedeau, știind că acesta este „semnul Fiului Omului” (Matei 24, 30) prin care a venit bucuria mântuirii la toată lumea. Ori de câte ori privim crucea cunoaștem dragostea, jertfa și dăruirea lui Hristos pentru noi oamenii și o sărutăm cu evlavie, identificând-o, oarecum, cu Mântuitorul nostru, Care cu mâinile larg deschise ne îmbrățișează pe toți. Fără cruce nu poate exista comuniune cu Hristos sau mântuire din condiția căzută a omului, nu este posibilă „nașterea de sus”, despre care vorbește Domnul cu Nicodim.

Sfântul Apostol Pavel le spune celor din Galatia ce înseamnă Crucea lui Hristos prin care omul se naște din nou: „M-am răstignit împreună cu Hristos și nu eu mai trăiesc, ci Hristos trăiește prin mine. Și viața mea de acum în trup o trăiesc în credința în Fiul lui Dumnezeu, Care m-a iubit și S-a dat pe Sine însuși pentru mine” (Galateni 2, 20).

Crucea este cheia mântuirii și a comuniunii noastre cu Hristos. Restul sunt doar păreri personale, care ne țin departe de sensul Evangheliei.

DISTRIBUIE

z

ASCULTĂ LIVE

RADIO RENAȘTEREA

Mai multe din Spiritualitate
Pocăință și Spovedanie | Arhim. Simeon Pintea

Pocăință și Spovedanie | Arhim. Simeon Pintea

Viața creștină începe prin Taina Sfântului Botez și are ca țintă unirea omului cu Dumnezeu. Acest scop corespunde cu desăvârșirea personală a fiecăruia prin punerea în lucrare a darurilor primite la Botez. Viața creștină se prezintă, astfel, ca un efort permanent al...

Postul Sfinţilor Apostoli: repere liturgice | Cezar Login

Postul Sfinţilor Apostoli: repere liturgice | Cezar Login

În fiecare an, în lunea care urmează după Duminica tuturor Sfinţilor, se începe unul dintre cele patru posturi mari din calendarul liturgic al Bisericii Ortodoxe: Postul Sfinţilor Apostoli Petru şi Pavel, care se încheie în ajunul acestui praznic (28 iunie). Durata...

Sânzienele | Mitropolitul Andrei

Sânzienele | Mitropolitul Andrei

Pe 24 iunie sărbătorim Naşterea Sfântului Ioan Botezătorul. Această sărbătoare, prăznuită la solstiţiul de vară, îşi are temei biblic. Evanghelistul Luca ne relatează pe larg, în primul capitol al Evangheliei sale (1, 5-25; 57-80), felul în care a venit pe lume el,...

Cu Iisus Hristos, prin moarte la viață | Pr. univ. dr. Valer Bel

Cu Iisus Hristos, prin moarte la viață | Pr. univ. dr. Valer Bel

Omul creștin se pregătește în cursul întregii vieţi pământești să se mântuiască în viaţa veșnică prin sporirea și întărirea comuniunii lui cu Hristos și cu semenii, pentru ca moartea să fie trecerea lui la plenitudinea comuniunii cu Dumnezeu și cu semenii săi. Dar...