Fără cruce nu există comuniune cu Hristos

de | sept. 13, 2020 | Spiritualitate

Suntem în Duminica dinaintea Înălțării Sfintei Cruci. La Sfânta Liturghie citim un fragment scurt din Evanghelia după Ioan, care redă semnificația Crucii în credința creștină, reliefată în convorbirea lui Iisus cu Nicodim (Ioan 3, 13-17).

Este evident că crucea nu este un simplu semn sau un „chip cioplit”, așa cum denaturat ar sugera unii din lumea protestantă. Sfânta Cruce este conținutul esențial al credinței creștine care aduce mântuirea noastră.

Iisus ne descoperă în convorbirea cu Nicodim ce înseamnă crucea, ca dragoste prin jertfă, prin care Fiul Omului S-a pogorât din cer și prin care noi ne naștem din nou. Domnul vorbește despre legătura dintre jerfa Sa pe Cruce și nașterea duhovnicească a omului prin credința în El, utilizând un simbol al Vechiului Testament: „Și după cum Moise a înălțat șarpele în pustie, așa trebuie să se înalțe Fiul Omului, ca tot cel ce crede în El să nu piară, ci să aibă viață veșnică. Căci Dumnezeu așa a iubit lumea, încât pe Fiul Său Cel Unul-Născut L-a dat, ca oricine crede în El să nu piară, ci să aibă viață veșnică” (Ioan 3, 14-16).

Așadar, crucea înseamnă iubire, jertfă, dăruire, fapt pentru care primii creștini se pecetluiau cu acest semn pe frunte, îl puneau pe veșminte și în case și îl sărutau cu drag când îl vedeau, știind că acesta este „semnul Fiului Omului” (Matei 24, 30) prin care a venit bucuria mântuirii la toată lumea. Ori de câte ori privim crucea cunoaștem dragostea, jertfa și dăruirea lui Hristos pentru noi oamenii și o sărutăm cu evlavie, identificând-o, oarecum, cu Mântuitorul nostru, Care cu mâinile larg deschise ne îmbrățișează pe toți. Fără cruce nu poate exista comuniune cu Hristos sau mântuire din condiția căzută a omului, nu este posibilă „nașterea de sus”, despre care vorbește Domnul cu Nicodim.

Sfântul Apostol Pavel le spune celor din Galatia ce înseamnă Crucea lui Hristos prin care omul se naște din nou: „M-am răstignit împreună cu Hristos și nu eu mai trăiesc, ci Hristos trăiește prin mine. Și viața mea de acum în trup o trăiesc în credința în Fiul lui Dumnezeu, Care m-a iubit și S-a dat pe Sine însuși pentru mine” (Galateni 2, 20).

Crucea este cheia mântuirii și a comuniunii noastre cu Hristos. Restul sunt doar păreri personale, care ne țin departe de sensul Evangheliei.

<a href="https://radiorenasterea.ro/author/adriancherhat/" target="_self">Pr. Adrian Cherhaț</a>

Pr. Adrian Cherhaț

Inspectorul de religie al județului Bistrița-Năsăud

Ultimele articole

De la vindecare la recunoștință: Iisus și leproșii

De la vindecare la recunoștință: Iisus și leproșii

Aspecte contextuale Capitolul al șaptesprezecelea al relatării lucanice, care are în centru minunea la care suntem chemați să medităm, debutează cu o serie de sfaturi și învățături, ce slujesc drept captatio benevolensis. Hristos vorbește aici despre neajunsurile...

Mai multe din Spiritualitate
Gătirea căii Domnului la prima şi a doua Sa venire pe pământ

Gătirea căii Domnului la prima şi a doua Sa venire pe pământ

Înainte ca Domnul Hristos să se întrupeze, proorocii Vechiului Testament întrezăreau această clipă a venirii lui Dumnezeu pe pământ şi-i îndemnau pe cei ce-L doreau pe Dumnezeu să-I gătească înainte calea. Iată, de pildă, pentru prima Sa venire pe pământ, proorocul...

Închinarea Magilor oglindită în icoane

Închinarea Magilor oglindită în icoane

Inspirată din textul evanghelic, tema Închinarea Magilor o întâlnim în iconografie încă din veacul al II-lea. Sfântul Evanghelist Matei (2, 1-22) prezintă evenimentul explicând, cu multe detalii, circumstanţele naşterii Mântuitorului întâmplate în timpul lui Irod...

Călătorim spre Betleem alături de Maica Domnului…

Călătorim spre Betleem alături de Maica Domnului…

Au trecut treizeci şi cinci de zile de post şi rugăciune stăruitoare. Acum călătoria duhovnicească spre sărbătoarea Naşterii Domnului se apropie de ţinta sa. Nevoinţa se intensifică, iar cateheza imnografică ne călăuzeşte paşii tot mai atent pentru a străbate în mod...