Fără cruce nu există comuniune cu Hristos

de Spiritualitate

Suntem în Duminica dinaintea Înălțării Sfintei Cruci. La Sfânta Liturghie citim un fragment scurt din Evanghelia după Ioan, care redă semnificația Crucii în credința creștină, reliefată în convorbirea lui Iisus cu Nicodim (Ioan 3, 13-17).

Este evident că crucea nu este un simplu semn sau un „chip cioplit”, așa cum denaturat ar sugera unii din lumea protestantă. Sfânta Cruce este conținutul esențial al credinței creștine care aduce mântuirea noastră.

Iisus ne descoperă în convorbirea cu Nicodim ce înseamnă crucea, ca dragoste prin jertfă, prin care Fiul Omului S-a pogorât din cer și prin care noi ne naștem din nou. Domnul vorbește despre legătura dintre jerfa Sa pe Cruce și nașterea duhovnicească a omului prin credința în El, utilizând un simbol al Vechiului Testament: „Și după cum Moise a înălțat șarpele în pustie, așa trebuie să se înalțe Fiul Omului, ca tot cel ce crede în El să nu piară, ci să aibă viață veșnică. Căci Dumnezeu așa a iubit lumea, încât pe Fiul Său Cel Unul-Născut L-a dat, ca oricine crede în El să nu piară, ci să aibă viață veșnică” (Ioan 3, 14-16).

Așadar, crucea înseamnă iubire, jertfă, dăruire, fapt pentru care primii creștini se pecetluiau cu acest semn pe frunte, îl puneau pe veșminte și în case și îl sărutau cu drag când îl vedeau, știind că acesta este „semnul Fiului Omului” (Matei 24, 30) prin care a venit bucuria mântuirii la toată lumea. Ori de câte ori privim crucea cunoaștem dragostea, jertfa și dăruirea lui Hristos pentru noi oamenii și o sărutăm cu evlavie, identificând-o, oarecum, cu Mântuitorul nostru, Care cu mâinile larg deschise ne îmbrățișează pe toți. Fără cruce nu poate exista comuniune cu Hristos sau mântuire din condiția căzută a omului, nu este posibilă „nașterea de sus”, despre care vorbește Domnul cu Nicodim.

Sfântul Apostol Pavel le spune celor din Galatia ce înseamnă Crucea lui Hristos prin care omul se naște din nou: „M-am răstignit împreună cu Hristos și nu eu mai trăiesc, ci Hristos trăiește prin mine. Și viața mea de acum în trup o trăiesc în credința în Fiul lui Dumnezeu, Care m-a iubit și S-a dat pe Sine însuși pentru mine” (Galateni 2, 20).

Crucea este cheia mântuirii și a comuniunii noastre cu Hristos. Restul sunt doar păreri personale, care ne țin departe de sensul Evangheliei.

DISTRIBUIE

z

ASCULTĂ LIVE

RADIO RENAȘTEREA

Mai multe din Spiritualitate
Sf. Liviu-Galaction | Învierea Domnului şi Apostolii

Sf. Liviu-Galaction | Învierea Domnului şi Apostolii

Minunea Învierii din morţi este coroana activităţii pământești a Mântuitorului. Lipsa ei s-ar fi resimţit adânc în organismul creștinismului. Vestea cea bună a mântuirii ar fi  amuţit deodată cu închiderea mormântului din Ierusalim. Hristos, în cel mai bun caz, ar fi...

Încredințarea lui Tomasau Duminica Tomei oglindită în icoane

Încredințarea lui Tomasau Duminica Tomei oglindită în icoane

Prăznuită în prima duminică după Sfintele Paști și intitulată Duminica Tomii, sărbătoareane aduce aminte de momentul întâlnirii Sfântului Apostol Toma cu Mântuitorul Hristos, după Înviere. Textul biblic ce tâlcuiește evenimentul îl aflăm la Sfântul Apostol și...

Sf. Liviu-Galaction | Credinţa în Învierea Domnului

Sf. Liviu-Galaction | Credinţa în Învierea Domnului

Praznicul Sfintelor Paști revarsă în sufletele noastre o pace cerească, le umple de bucurie adâncă, nepreţuită. Salutul creștinesc „Hristos a înviat!” ne înflorește pe buze zâmbetul mulţumirii, face în schimb să se cutremure cei necredincioși. Ca niciodată, suntem...

Izvorul Tămăduirii – Sărbătoare și icoană

Izvorul Tămăduirii – Sărbătoare și icoană

Sărbătoarea Izvorul Tămăduirii închinată Maicii Domnului, ca izvor vindecător al bolilor sufletești și trupești, a fost rânduită de Biserica Ortodoxă spre cinstire în prima zi de vineri din Săptămâna Luminată. Praznicul își are originea în minunea săvârșită de Maica...