Maica Domnului o femeie demnă, ce se definește prin credință

de | aug. 14, 2020 | Spiritualitate

Societatea în care trăim vorbește adesea despre modele și despre oameni care se constituie în surse de inspirație pentru alții. Termeni precum „influencer” au devenit parte a limbajului cotidian, nu doar pentru tineri, ci și pentru adulți. Din nefericire, de foarte multe ori, în spatele acestor oameni care mobilizează masele și dau tonul în ceea ce privește, ținuta, atitudinea, discursul, sau polarizarea în raport cu o anume problemă, stau doar strategii de marketing și nimic mai mult. Încolo, oamenii sunt șterși, viața lor e lipsită de sens, iar mesajul pe care vor să-l transmită nu e nici genuin, nici opera lor.

De aceea, v-aș propune să descoperim astăzi un altfel de tip de influencer, cu o strategie imbatabilă: Maica Domnului. Analiza vieții și a cultului ei vine să releve un contrast aproape inexplicabil. O ființă de o sfioșenie și o discreție aparte a ajuns să ocupe locul central în inimile a milioane, dacă nu chiar miliarde de oameni de-a lungul timpului. Cu Fecioara Maria, Biblia e zgârcită. O pomenește destul de rar, nu doar în raport cu Fiul, ci și cu apostoli precum locvacele Petru. Și totuși, momentele ce conțin referiri la dânsa sunt bine alese și spun multe. Nu doar atunci, ci și peste veacuri. Buna Vestire vorbește despre cât de hotărâtă a fost în a-L sluji pe Dumnezeu. Episodul întâlnirii cu Simeon vine să arate că nu se înspăimântă din orice nimic și nu se clatină la orice adiere de vânt. Nunta din Cana o deconspiră drept o femeie altruistă, care e gata să intervină până și-n planul de mântuire al lumii de dragul celor care i-o solicită. Momentele în care se contopește cu mulțimea vin să certifice că adevăratul leader e în mijlocul alor săi. Vibrează la unison cu ei, le cunoaște bucuriile și neputințele și nu ține să aibă parte de privilegii sociale. Episodul Răstignirii ne-o arată demnă și ascultătoare către Fiul, iar ceea ce face de la momentul plecării din această lume ne face să o iubim și apreciem ca pe o adevărată mamă a noastră, a tuturor.

Ca model, Maica vine să propună, precum se deduce din pilda vieții ei, un set de valori, nu un discurs.E întruparea discreției, a delicateții materne, a smereniei și a iubirii. Vorbește puțin și-și are cuvintele bine cântărite. Apostolii au scris texte lungi spre a se putea lăuda cu o Evanghelie, dânsa a rostit doar câteva cuvinte, anume: „faceți tot ceea ce vă va spune El!” Și totuși, exegeza e în unanimitate de acord atunci când ridică aceste vorbe la statutul de Evanghelie. În cuvintele ei se regăsește chintesența propovăduirii Bisericii de mai bine de două milenii.

Spre deosebire de oamenii pricepuți la cuvânt ce electrizează mulțimile, Maica a preferat așadar, să vorbească puțin. O dată ca făgăduință, iar altădată ca mărturie, arătând care este calea de urmat. Și totuși, a vorbit mai mult decât oricine, iar vorba-i a fost bine rostuită. A vorbit cu inima, așa cum numai mama știe. Cu Hristos și cu poporul binecredincios. Cuvintele ei nu au produs doar înfiorări de moment, ci schimbarea vieții multora. De foarte multe ori, le-a însoțit cu semne, minuni și lacrimi. Fără a fi o plângăcioasă din fire, căci Scriptura ne-o relevă ca pe o femeie demnă, ce se definește prin credință, nu prin slăbiciunea firii, a socotit uneori potrivit să dea zăgaz pe-ntinsul icoanelor, lacrimilor de mamă. Spre a-și preveni, ori a-și mustra copiii.

Meditând cu atenție la toate acestea, mă-ntreb și vă-ntreb: este Măicuța un exemplu de influencer pentru oamenii zilelor noastre? Sunt valorile propuse de ea încă actuale? Dar modul de viață pe care și l-a însușit cu maximă seriozitate? Merită dragostea pe care ne-o poartă să-i jertfim gândurile noastre bune? Să medităm atent la toate acestea!

Radio Renasterea
Radio Renasterea
Maica Domnului o femeie demnă, ce se definește prin credință
Maica Domnului o femeie demnă, ce se definește prin credință
/
<a href="https://radiorenasterea.ro/author/maxim-morariu/" target="_self">Protos. Maxim Morariu</a>

Protos. Maxim Morariu

Doctor în teologie al Faculății de Teologie Ortodoxă din cadrul Universității Babeș-Bolyai (UBB) din Cluj-Napoca (Summa cum laude) și doctor în științe sociale al Universității Pontificale Angelicum din Roma (Summa cum laude). A absolvit Facultatea de Teologie Ortodoxă clujeană (ca şef de promoţie) și un masterat în ,,Consiliere Pastorală şi Asistență Psihosocială”, în cadrul facultăţii menţionate, Facultatea de Istorie și Filosofie, nivel licență (2014), și masteratul în ,,Istoria Europei de Sud-est” (2016), Institutul Ecumenic de la Bossey (Universitatea din Geneva, 2018), și a studiat la Universitățile din Kosice, Graz, Belgrad, precum și la Universitatea Pontificală Angelicum din Roma, Italia. A publicat, editat, coordonat sau tradus nu mai puțin de 32 de volume și peste 300 de studii și articole de specialitate în țară și străinătate. Este membru editorial a 8 reviste de specialitate (2 indexate Web of Science), membru fondator și redactor-șef al Revistei Astra Salvensis, recunoscută la nivel internațional, secretar științific al Despărțământului „Vasile Moga” al ASTREI Sebeș și al Centrului de Studii „Ioan Lupaș” din cadrul Facultății de Teologie Ortodoxă din Cluj-Napoca și cercetător asociat al Universității din Pretoria (Africa de Sud). Ca om de radio realizează emisiuni și rubrici pentru Radio Renașterea (Cluj-Napoca), Radio Trinitas (București) și Radio Someș (Bistrița) și colaborează cu portalul doxologia.ro.

Ultimele articole

„Averea” și poruncile

„Averea” și poruncile

Text și context Capitolul ce găzduiește pericopa evanghelica de astăzi debutează cu o parabolă. Hristos  vorbește despre dreptatea divină. Se folosește de un exemplu care-i permite, pe baza contrastului, să arate ce diferență este între logica și justiția divină și...

Școala Primară „Sfântul Stelian” din Bistrița

Școala Primară „Sfântul Stelian” din Bistrița

Unul dintre aspectele vieții religioase creștine este devenirea omului după trăsăturile naturii sale. Acest demers presupune învățarea și educarea sa progresivă, în mai multe etape, conform dezvoltării specifice firii sale. Dintru început relația omului cu Dumnezeu...

Intrarea noastră în Biserică

Intrarea noastră în Biserică

Nu, acesta nu e un eseu despre urgenţa instituţionalizării educaţiei încă de la vârste fragede, în care nu cred, și nici despre educaţia extrainstituţională sau libertatea părinţilor în alegerile pentru cei mici. Acesta e un text despre recunoștinţă. Pe 21 noiembrie...

Ospitalitatea sufletească și cea trupească

Ospitalitatea sufletească și cea trupească

Aspecte introductive Hristos ni se prezintă astăzi în ipostaza de oaspete. După ce învață poporul, caută căldura și primirea amicală a lui Lazăr. Va poposi de mai multe ori la acesta în decursul complexelor Lui peripluri propovăduitoare. Se simțea de bună seamă bine...

Mai multe din Spiritualitate
Ne mântuim, ajutându-i pe alţii să se mântuiască

Ne mântuim, ajutându-i pe alţii să se mântuiască

Pericopa Evanghelică pe care am citit-o astăzi, înainte de a începe Postul Crăciunului, ne provoacă să medităm la o realitate foarte serioasă, anume aceea că nu ne putem mântui singuri. Oamenii de pe vremea Mântuitorului, ca de altfel şi cei din ziua de astăzi, în...

Valenţele veşnice ale faptelor noastre vremelnice

Valenţele veşnice ale faptelor noastre vremelnice

Era un om bogat care se îmbrăca în porfiră şi în vison, veselindu-se în toate zilele în chip strălucitor. Iar un sărac, anume Lazăr stătea înaintea porţilor lui, plin de bube, poftind să se sature din cele ce cădeau de la masa bogatului. Acesta nu numai că nu se putea...