Mântuirea se primește prin har dar se păstrează prin fapte bune – Duminica a 23-a după Rusalii (Efeseni 2, 4-10)

de | oct. 21, 2023

Este adevărat că din textele Noului Testament reiese gratuitatea harului (Ioan 3, 5-6; 15, 4-5; 1Corinteni 12, 6-11; Efeseni 2, 8; Filipeni 2, 13; Evrei 3, 14), însuși termenul grecesc charis înseamnă “dar”, pe care credincioșii nu și l-ar putea agonisi prin faptele lor niciodată. Mântuirea nu ni s-a oferit în baza unor merite anterioare, căci inițiativa mântuirii aparține exclusiv lui Dumnezeu Care dorește mântuirea tuturor oamenilor (Iezechiel 18, 32; 1Timotei 2, 4; 2Petru 3, 9).

Însă tot la fel de adevărată este și necesitatea rămânerii în har prin permanenta pocăință a omului (Ioan 15, 4-5; Evrei 3, 14), pentru că nu este doar suficient să intri în har, ci trebuie să și stărui, în legătura strânsă cu harul (Filipeni 2, 13). Primirea harului mântuitor presupune o nouă viață întru Hristos Domnul, pe care apostolul o aseamănă unei învieri din moartea păcatului (Efeseni 2, 4-7), însă această nouă viață necesită o angajare personală și liberă. Căci „învierea baptismală a firii” cum o numea sfântul Nicolae Cabasila (Viața în Hristos), este un dar din partea lui Dumnezeu, conferit unor copii ce nu-și exprimă consimțământul; însă Împărăția lui Dumnezeu și dinamica vieții, împreună cu El, țin de voia noastră liberă, care se hotărăște cu toată puterea ei pentru sfințenie, într-o anume zi ce coincide cu nașterea din nou a omului. De aceea, foarte inspirat numește mântuirea, sfântul Iustin Popovici, ca fiind o continuă nevoință, prin rămânerea în Duhul Sfânt cu ajutorul Sfintelor Taine și al Sfintelor Virtuți.

Radio Renasterea
Radio Renasterea
Mântuirea se primește prin har dar se păstrează prin fapte bune - Duminica a 23-a după Rusalii (Efeseni 2, 4-10)
Loading
/

DISTRIBUIE

<a href="https://radiorenasterea.ro/author/cvarga/" target="_self">Pr. Cătălin Varga</a>

Pr. Cătălin Varga

Cătălin Varga, Preot Paroh în municipiul Turda, Parohia Ortodoxă Oprișani I, județul Cluj: (Doctor în Teologie, disciplina Studiul Vechiului Testament, Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca); (Doctorand în Litere, disciplina Filologie românească, Universitatea A.I. Cuza din Iași). Cărți științifice publicate: 1. Few New Testament Studies: An Orthodox Apology, Saarbrücken, 2016, 176 p. ; 2. Răscumpărare și Îndreptare. Scurte explicații exegetice la Apostolul Duminicilor de peste an, Sibiu, 2018, 403 p. ; 3. Omilii în timp de Război: Biserica Ortodoxă Română în timpul Primei Conflagrații Mondiale, Cluj-Napoca, 2018, 368 p.; 4. Structuri retorice și omiletice reflectate în unele scrieri ale Noului Testament; Cluj-Napoca, 2019, 424 p. ; 5. Drepturile omului în Vechiul Testament, Cluj-Napoca, 2021, 478 p. ; 6. Exegetical and Theological Biblical Studies, Chișinău, 2021, 214 p. ; 7. Studii de Traductologie și Teologie Biblică, Cluj-Napoca, 2021, 394 p. Volume de versuri publicate: 1. Epitalam. 2. Renașteri baptismale. 3. Psalmii celor 7 trepte. Autor a peste 75 de studii științifice. Membru al următoarelor Asociații și Centre Universitare: 1. Orthodox Center for the Advancement of Biblical Studies (SUA); 2. Asociaţia Transilvană pentru Literatura Română şi Cultura Poporului Român – ASTRA (Gherla); 3. Uniunea Bibliștilor din România (Sibiu); 4. Asociația de Filologie și Hermeneutică Biblică din România (Iași).

Emisiuni recente

Toma – raționalist sau un logician credincios | Duminica a 2-a după Paști

Învierea Domnului nostru Iisus Hristos | Sfintele Paști

Ev. Ioan 20; 19-23 „Şi fiind seară, în ziua aceea, întâia a săptămânii (duminica), şi uşile fiind încuiate, unde erau adunaţi ucenicii de frica iudeilor, a venit Iisus şi a stat în mijloc şi le-a zis: Pace vouă! Şi zicând acestea, le-a arătat mâinile şi coasta Sa....