Fiul Omului în Sfintele Evanghelii

 

„Astfel, Logosul care a apărut în trup ca un mediator uman este același Logos care a fost mediator al creației. Cu alte cuvinte, toată acțiunea divină revelatoare este un eveniment hristologic, iar creația și răscumpărarea își aparțin una alteia ca evenimente ale mântuirii.”[1]  Una dintre concluziile acestui demers teologic încercat și reușit de Andrei Tudor Moldovan.

Demers sau parcurs, oricum, o preocupare minunată despre Dumnezeu Fiul – Fiul Omului, o căutare/contemplare a unor adevăruri revelate care se vrea hrană pentru minte, căldură inimii și fortificare a voinței. Astfel, autorul ne recomandă două răspunsuri/coordonate ale devenirii noastre prin Iisus Hristos.

Primul: „în calitate de Fiu, Iisus este tiposul care ar trebui urmat de către toți oamenii, adică realitatea filiației intenționată în mod universal prin obediență încrezătoare față de Tatăl și în responsabilitate liberă față de succesiunea creației încredințată Lui.” [2]

Următorul: „Noul Legământ stabilește o relație directă între Hristos și neputința umană, astfel încât o analiză a acestei neîmpliniri să fie determinantă pentru Hristologie, așa cum Hristologia este determinantă pentru analiza slăbiciunii umane.” [3]

Aceste definiții se comprimă în afirmația: „El este eminamente « esența credinței », iar credința este « esența activității lui Iisus » ”! [4]

Așadar, ne aflăm în fața unei cărți/teze de doctorat și a unui autor; cartea merită toată atenția, iar autorul felicitat cu admirație și încredere. Aș adăuga și faptul că Andrei Tudor Moldovan nu este altul decât: părintele, fratele și fiul Iosif al Catedralei Mitropolitane din Cluj-Napoca. Vrednic este!

 

Arhim. Dumitru Cobzaru

Crăciun, 2018

[1] Andrei Tudor Moldovan, Fiul Omului în Sfintele Evanghelii, Editura Mega, Cluj-Napoca, 2018, p. 293.

[2] Ibidem, p. 294.

[3] Ibidem, p. 295.

[4] Ibidem, p. 294.

Share This