Lucrarea de vindecare, Domnul Iisus Hristos şi-o continuă până la sfârşitul veacurilor în Biserică

de Spiritualitate

Domnul Hristos este doctorul sufletelor şi trupurilor, este doctorul Cel mare care ne învaţă pe noi că boala este urmarea păcatului. Şi, de aceea, ori de câte ori a tămăduit un om, întâi i-a iertat păcatele, a mers la rădăcina răului şi, suprimând cauza suferinţei, a tămăduit şi boala.

Pe Domnul Iisus Hristos, în această ipostază de doctor al sufletelor şi trupurilor Îl vedem şi-n această a doua Duminică din Postul Mare: „Au venit la El, aducând un slăbănog pe care îl purtau patru inşi. Şi neputând ei, din pricina mulţimii, să se apropie de El, au desfăcut acoperişul casei unde era Iisus şi, prin spărtură, au lăsat în jos patul pe care zăcea slăbănogul. Şi, văzând Iisus credinţa lor, i-a zis slăbănogului: «Fiule, iertate sunt ţie păcatele tale». Şi erau acolo unii dintre cărturari care şedeau şi cugetau în inimile lor: «Pentru ce vorbeşte Acesta astfel. El huleşte. Cine poate să ierte păcatele fără numai Unul Dumnezeu?» Şi îndată, cunoscând Iisus cu duhul Lui că aşa cugetau ei în sine, le-a zis lor: «Pentru ce cugetaţi astfel în inimile voastre? Ce este mai uşor a zice slăbănogului: Iertate sunt păcatele sau a zice scoală-te, ia-ţi patul tău şi umblă? Dar ca să ştiţi că putere are Fiul Omului a ierta păcatele pe pământ, a zis slăbănogului: Zic ţie, scoală-te ia-ţi patul tău şi mergi la casa ta!» Şi îndată s-a sculat şi, luându-şi patul a ieşit înaintea tuturor” (Marcu 2; 3-12).

Observăm că, întâi, Domnul Iisus Hristos a înlăturat cauza bolii, iertând păcatele slăbănogului, iar după aceea, zicându-i să se ridice, i-a dăruit şi sănătatea trupească.

Această lucrare de tămăduire a sufletelor şi a trupurilor, Domnul Iisus Hristos şi-o continuă până la sfârşitul veacurilor în Biserică, prin lucrarea Bisericii, mai ales prin două Sfinte Taine. Păcatele ne sunt iertate nouă prin Taina Sfintei Spovedanii pe care ar trebui s-o facem mult mai des, măcar în cele patru posturi de peste an. În Taina Sfintei Spovedanii, dacă o facem sincer, cu părere de rău, ni se iartă păcatele, iar lucrul acesta nu-l spunem neapărat noi, ci îl spune Sfânta Scriptură în prima Epistolă Sobornicească a Sfântului Apostol şi Evanghelist Ioan, în capitolul 1, versetele 9 şi 10, unde citim lucrul următor: „Dacă zicem că păcat nu avem, ne amăgim pe noi înşine şi adevărul nu este în noi; dacă mărturisim păcatele noastre El este credincios şi drept ca să ne ierte păcatele şi să ne curăţească pe noi de toată nedreptatea”. Nu e altă cale de curăţire decât spovedania. De aceea, noi susţinem sus şi tare că doar Biserica are posibilitatea, prin preoţii ei slujitori ce continuă misiunea Domnului Iisus Hristos, să ierte păcatele pe pământ.

Ziua Învierii, citim în Evanghelia după Ioan, în capitolul 19, versetul 21, că Domnul Iisus Hristos, apărând între Apostolii Săi, a suflat peste ei şi le-a zis: „Luaţi Duh Sfânt, cărora veţi ierta păcatele se vor ierta şi cărora le veţi ţine, ţinute vor fi”. Din acel moment, le-a dat ucenicilor Săi putere ca să ierte păcatele pe pământ, iar de la ei, această putere le-a fost transmisă şi preoţilor până-n ziua de azi. Tot Sfântul Ioan, în Epistola pomenită, aşa cum aţi auzit, ne face atenţi că aceasta este singura cale a curăţirii: „Dacă zicem că păcat nu avem, ne amăgim pe noi înşine şi adevărul nu este în noi; dacă mărturisim păcatele noastre El este credincios şi drept ca să ne ierte păcatele şi să ne curăţească pe noi de toată nedreptatea”. Aceasta este o taină a Bisericii, care ne readuce la puritatea de la început, făcându-ne ca atunci când am ieşit din baia Botezului.

O altă taină tămăduitoare prin care se continuă misiunea Domnului Iisus Hristos până la sfârşitul veacurilor este Taina Sfântului Maslu.

Despre Taina Sfântului Maslu, ne vorbeşte Sfânta Scriptură în Epistola Sfântului Iacov, în capitolul 5, în versetele 13 şi 14: „Este vreunul dintre voi în suferinţă, să se roage; este cineva cu inimă bună, să cânte psalmi; este cineva bolnav între voi să cheme preoţii bisericii şi să se roage pentru el, ungându-l cu untdelemn în numele Domnului şi rugăciunile credinţei vor mântui pe cel bolnav şi Domnul îl va ridica şi de va fi făcut păcate se vor ierta lui”.

Cele două taine pomenite sunt Taine tămăduitoare pentru suflet şi pentru trup. Între suflet şi trup există o legătură puternică, iar când unul se îmbolnăveşte, se îmbolnăveşte şi celălalt.

Iată, iubiţi fraţi şi surori, cum misiunea pe care Domnul Iisus Hristos a făcut-o pe pământ, a încredinţat-o Bisericii care o duce mai departe. Biserica ne tămăduieşte sufletul ca să ni se tămăduiască şi trupul, iar tămăduirea sufletului o face prin Taina Sfintei Spovedanii şi ne întăreşte şi trupeşte şi sufleteşte prin Taina Sfântului Maslu.

Pe lângă faptul că Domnul Iisus Hristos, în Biserică, ne tămăduieşte sufleteşte şi trupeşte prin Taina Spovedaniei şi prin Taina Sfântului Maslu, Biserica ne îndeamnă să apelăm, atunci când avem suferinţe trupeşti şi la doctor. În Sfânta Scriptură, înţeleptul Iisus, fiul lui Sirah, zice în capitolul 38 al cărţii sale, lucrul următor: „Cinsteşte pe doctor cu cinstea ce i se cuvine, că şi pe el l-a făcut Domnul, că de la Cel Preaînalt este leacul şi de la rege va lua dar”.


Sursa: Andrei Arhiepiscop şi Mitropolit, Chiriacodromion contemporan, Cluj-Napoca : Renaşterea, 2016

 

DISTRIBUIE

z

ASCULTĂ LIVE

RADIO RENAȘTEREA

Mai multe din Spiritualitate
Maica Domnului, stâlp al credinței

Maica Domnului, stâlp al credinței

Alături de parabola fiului risipitor, momentul de după Răstignire, în care Hristos are un dialog cu Maica îndurerată și ucenicul iubit, reprezintă cu certitudine una dintre imaginile cu cel mai puternic impact emoțional ale Noului Testament. În agonia ultimelor clipe,...

Fie mie după Cuvântul Tău!

Fie mie după Cuvântul Tău!

Dacă nunta din Cana Galileii ne aduce în atenție Evanghelia Maicii Domnului, ce gravitează în jurul unui mesaj scurt, clar articulat și ne-o reliefează pe cea în cauză drept o „odighitrie”, adică o călăuzitoare, cu mult înainte de apariția icoanei cu acest nume,...

Maica Domnului și feminismul

Maica Domnului și feminismul

Vă propun astăzi să medităm la doi termeni-cheie, ai unui discurs ce ar putea deveni des uzitat în spațiul teologic și cel social: Maica Domnului și feminism. Trăim într-o societate în care, de câteva decenii, dacă nu chiar de mai bine de un secol, rolul femeii a...

Maica Domnului, mijlocitoare pentru noi la Fiul ei

Maica Domnului, mijlocitoare pentru noi la Fiul ei

Vă propun să pornim astăzi în înțelegerea Maicii Domnului și a acțiunilor ei de la compararea a două episoade evanghelice: ispitirea din Carantania și nunta din Cana Galileii. Personajul principal al amândurora este Hristos. Și într-o parte, și în alta, este contactat...

Maica Domnului, model de leadership

Maica Domnului, model de leadership

Prin modul ei de a se comporta ca mamă și femeie, dar și prin felul ei de a îmbina dragostea cu delicatețea și discreția, Maica Domnului a fost și un adevărat model de leadership. Unul aparte, ce ar avea multe de spus societății noastre, dacă ar fi luat în...

Discreția și delicatețea Maicii Domnului

Discreția și delicatețea Maicii Domnului

Dacă cineva ar încerca să creioneze portretul Maicii Domnului, ar observa că în acesta se împletesc armonios două trăsături: delicatețea și discreția. Cele două se condiționează într-un fel una pe alta, căci nu poate fi omul delicat atunci când își trâmbițează în gura...