„Boala şi suferinţa pot şi trebuie să fie depăşite duhovniceşte şi transfigurate în Hristos, prin asumarea lor ca esență a iubirii.”
Între 26 februarie și 1 martie 2013 a fost aplicat unor elevi ai claselor IX-XII un chestionar în legătură cu sensul suferinţei. Mulțumiri și recunoștință pentru ajutorul acordat realizării lui li se cuvin soției mele, prof. dr. Andreea Conțiu, precum și doamnei psiholog Corina Merdan de la Centrul de Îngrijiri Paliative „Sfântul Nectarie” din Cluj-Napoca. Intenţia noastră a fost aceea de a surprinde aspecte legate de experienţa bolilor fizico-psihice şi a suferinţei corespunzătoare, atât în ceea ce-i priveşte pe tineri, cât şi mediul lor familial, colegial sau cercul de prieteni care le formează anturajul, sensul acesteia, problema conflictelor interioare şi a relaţiilor cu părinţii şi cei din jur. Aplicarea acestui test s-a făcut în condiţiile constatării în activitatea de consiliere şcolară a înmulţirii problemelor legate de relaţiile defectuoase cu părinţii, tulburări psihice, probleme de anturaj, agresivitate, conflicte, băutură, droguri etc., adică tot ceea ce defineşte o stare de dezechilibru şi durere.
