Jurământul pe care Dumnezeu îl face lui Avraam cu privire la viața urmașilor săi, este cel mai din urmă mod de convingere a faptului că, făgăduința nașterii unui popor ales, este un adevăr incontestabil (Facerea 12, 1-3). Chiar dacă Sarra a râs în sinea ei la momentul...
Hristos – Icoana văzută a Nevăzutului Dumnezeu – Duminica a 29-a după Rusalii (Coloseni 1, 12-18)
Scopul întregii epistole către Coloseni este să dovedească dumnezeirea lui Iisus, și de o ființimea Sa cu Tatăl, El fiind mai presus decât toată creația. Lui i Se cuvine toată slava și închinarea ca unui Dumnezeu adevărat. Scrisoarea aparține apostolului Pavel, care...
Despre slujirea cea sfântă întru zidirea Trupului mistic – Duminica după Botezul Domnului (Efeseni 4, 7-13)
Apostolul de astăzi ne învață cum să pășim pe calea mântuirii cu toate armele cele duhovnicești, dar și care ne sunt călăuzitorii în această luptă (păstorii și învățătorii pe care Domnul i-a dăruit Bisericii și prin ale căror glas Însuși El vorbește). Țelul ultim al...
Despre cum a primit Sf. Ap. Pavel apostolatul – Duminica după Nașterea Domnului (Galateni 1, 11-19)
După o atentă analiză a contextului lărgit al epistolei, observăm că întreaga pericopă din 1, 11 și până în 2, 10 subliniază felul în care sfântul Pavel își apără apostolatul și misiunea sa de evanghelizator. În primul rând, el accentuează obârșia divină a...
Prin credință spre moștenirea veșnică – Duminica dinaintea Nașterii Domnului (Evrei 11, 9-10 și 32-40)
Sfinții noștri înaintași ai credinței, drepții de care lumea aceasta păcătoasă nu este vrednică, sunt elogiați într-un mod unic în cadrul acestui apostol, și pe larg în întreg capitolul 11 al epistolei sfântului Pavel către Evrei. Pericopa se deschide cu imaginea...
Îmbrăcarea în omul cel nou ne obligă la sfințenie – Duminica a 28-a după Rusalii (Coloseni 3, 4-11)
Apostolul acesta stă drept preambul celui din Duminica a 30-a după Rusalii (Coloseni 3, 12-16), de aceea nu trebuie să ne surprindă repetarea ideii de îmbrăcare întru omul cel nou, duhovnicesc, care prin harul lui Iisus Hristos, se eliberează de jugul păcatului. Acest...
Strategia duhovnicească a războiului lui Dumnezeu – Duminica a 27-a după Rusalii (Efeseni 6, 10-17)
Un lucru este limpede din teologia Vechiului Testament cu privire la războaiele purtate de Dumnezeu, prin poporul Său Israel. În primul rând, Domnul este strategul și războinicul (Ieșirea 15, 3; Judecători 5, 5; 1Regi 28, 5-6; Psalm 34, 1-3; Isaia 42, 13; Avacum 3,...
Primul dintre păcătoși și harul Domnului Hristos – Duminica a 31-a după Rusalii (1Timotei 1, 15-17)
Sfântul Apostol Pavel, întru smerenia sa, întreaga viață s-a considerat cel mai nevrednic dintre apostoli, fiindcă el a prigonit sfânta Biserică și multă tulburare a zămislit între creștinii primari (Galateni 1, 13-14). Însă așa se comportă harul Mântuitorului cu cel...
Datorii sociale întru viața cea nouă – Duminica a 30-a după Rusalii (Coloseni 3, 12-16)
Datoriile sociale ale creștinilor născuți de sus, încep în apostolul de astăzi cel puțin, printr-o metaforă a îmbrăcării: „îmbrăcați-vă cu simțăminte de...” (vv. 12-14). Ideea intră în strânsă legătură cu dezbrăcarea de omul cel vechi supus patimilor, și îmbrăcarea cu...
De la întuneric spre Lumina Domnului Hristos – Duminica a 26-a după Rusalii (Efeseni 5, 8-19)
Versiunea lărgită despre lumină și întuneric, din întreg capitolul 2, este rezumată aici în versetul 8 prin aceste două adverbe în greacă potè / nûn, pe care le traducem prin „erați / dar acum [sunteți]”, simbolizând permanenta luptă duhovnicească dintre întuneric și...
Unitatea de credință este măsura tuturor lucrurilor – Duminica a 25-a după Rusalii (Efeseni 4, 1-7)
Îndemnul la unitate adresat creștinilor din Efes, și prin ei tuturor creștinilor, poartă încă din deschidere o retorică bine articulată, sfântul Pavel mizând din start pe efectele persuasive ale tehnicii lui captatio benevolentiae. Adică o propoziție care să atragă la...
Iisus Hristos – pacea noastră cu Dumnezeu | Duminica a 24-a după Rusalii (Efeseni 2, 14-22)
Apostolul de astăzi este străbătut de ideea împăcării (vv. 14-17) dintre Dumnezeu și omenire, prin Jertfa Mântuitorului, relația de comuniune fiind amplu periclitată de păcatul lui Adam. Teologia împăcării o vedem sintetizată de apostolul Pavel doar în textele de la...
Mântuirea se primește prin har dar se păstrează prin fapte bune – Duminica a 23-a după Rusalii (Efeseni 2, 4-10)
Este adevărat că din textele Noului Testament reiese gratuitatea harului (Ioan 3, 5-6; 15, 4-5; 1Corinteni 12, 6-11; Efeseni 2, 8; Filipeni 2, 13; Evrei 3, 14), însuși termenul grecesc charis înseamnă “dar”, pe care credincioșii nu și l-ar putea agonisi prin faptele...